Nokkenas

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
bernie
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 119
Lid geworden op: 23 jul 2012 17:41
Bezit: honda spul tussen bj 1968 & 1976
Locatie: Broechem

Nokkenas

Bericht door bernie »

Ik heb hier een heel aantal nokkenassen, maar kan enkel de 041 herkennen.

Hoe herken je het verschil tussen een SS50M nokkenas en een S65 nokkenas?

Markeringen op de nok bvb 68 & groef (cirkelvormig) in zijde. 035 maar welke?

Ik heb ook nokkenas met 4 of 5 zijmarkeringen. (inkepping/kras) 040 ?

Zou fijn zijn om de juiste nok in de juiste kop te steken.

Mvg
Laatst gewijzigd door bernie op 15 dec 2022 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Nokkenas

Bericht door NIX »

Kijk naar de nok zelf. Waarschijnlijk zijn ze allemaal even hoog, maar de snelle zijn ronder en minder puntig dan de 041. Overigens is de 041 gewoon de beste keuze. Ik ken maar weinig mensen die met een snellere nok ook een beter en sneller lopende motor hebben. Meestal lijkt de motor sneller door het er wat plotseling erin komende vermogen als de motor in de powerband komt. Als hij daar al komt. Ook in een 90cc met 20mm is een 041 nok gewoon de beter lopende nok, zeker als er gewoon in het verkeer mee gereden moet worden. Overcamming is de meest gemaakte setup fout. Geen bottompower, weinig middentoeren power, altijd een hoog verbruik. En als je mazzel hebt kopt de zuiger een keer een klep als je net eindelijk het toerental bereikt waar de nok wel tot zijn recht komt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Nokkenas

Bericht door MrSinga »

altijd wel fan geweest van de Kitaco SPL of de snelle SS50 nok. Ok, in 90cc of meer.

Maar ik beaam dat een te felle nok zelden een goed idee is. Ooit de Ultra nok geprobeerd op 90cc, welja die heeft er 1 testrit in gezeten :cry: wat een foute aankoop was me dat.
Sindsdien blijf ik bij de "normalere" nokken ipv hoogtoerig.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16199
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Nokkenas

Bericht door nielspbr »

MrSinga schreef: 15 dec 2022 10:49 altijd wel fan geweest van de Kitaco SPL of de snelle SS50 nok. Ok, in 90cc of meer.

Maar ik beaam dat een te felle nok zelden een goed idee is. Ooit de Ultra nok geprobeerd op 90cc, welja die heeft er 1 testrit in gezeten :cry: wat een foute aankoop was me dat.
Sindsdien blijf ik bij de "normalere" nokken ipv hoogtoerig.
Heel belangrijk die 90cc of meer. Met 50cc blijft je blokje gewoon niet in het juiste toerenbereik met schakelen als je geen vijfbak hebt en dan gaat die in de 3of4(lees: hoogste versnelling) plat op zijn bek.

bernie
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 119
Lid geworden op: 23 jul 2012 17:41
Bezit: honda spul tussen bj 1968 & 1976
Locatie: Broechem

Re: Nokkenas

Bericht door bernie »

Hallo,

Dank je voor de reacties. Ik rij zelf al jaren met een 041 op mijn 3 en 4 bakken om dezelfde reden die jullie aanhalen. Dus alle blokjes hebben een 041 nok. 😁

Mijn vraag was om de nokken die ik nog in de verschillende losse koppen heb steken te kunnen labelen en juist samen te stellen met de juiste nok. Waaronder een SS50Kop, SL70 kop, C70 passport... .

Ik heb een japanse ST50 kop met een nok met 5 lijntjes op de rechter zijkant. Geen 041. Honda ref. Vermoedelijk 14101-040-020? Of 14101-040-030 ?

Ik heb een nok (met 4 len 5 lijntjes op de rechter zijkant). Honda ref. 14101-040-???, hoe timing meten? Via Draaibank en meetklokken ?

Alles is origineel Honda. Ik heb geen imi of Kitaco in stock.

Groeten
Laatst gewijzigd door bernie op 17 dec 2022 10:14, 7 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie