Contact uit = motor blijft draaien, elektriciteit wel uit

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Zeems
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2015 23:23
Bezit: 1x dax, 4x monkey
Locatie: Merelbeke, Belgium

Contact uit = motor blijft draaien, elektriciteit wel uit

Bericht door Zeems »

Zoals titel zegt:
Als ik men contact uit zet blijft motor draaien maar het elektrisch gedeelte gaat dan wel uit.

Al wat proberen uitgepluizen maar mss zie ik iets doms/kleins over het hoofd?

Grtzzzz

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: Contact uit = motor blijft draaien, elektriciteit wel uit

Bericht door CheapUrbanBitches »

Draadbreuk in de rood zwarte (bij Chinese Monkey en Dax) draad van je contact naar de CDI, ik geloof de middelste van de 5 draden. Is de killswitch/startonderbreker die via je contact naar massa schakelt, maar nu dus niet meer.
'It never hurts to help.'

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Contact uit = motor blijft draaien, elektriciteit wel uit

Bericht door nielspbr »

CheapUrbanBitches schreef: 06 jan 2023 19:29 Draadbreuk in de rood zwarte (bij Chinese Monkey en Dax) draad van je contact naar de CDI, ik geloof de middelste van de 5 draden. Is de killswitch/startonderbreker die via je contact naar massa schakelt, maar nu dus niet meer.
Of zwartwit maar het is in ieder geval, zoals gezegd, een geen massa probleem.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Contact uit = motor blijft draaien, elektriciteit wel uit

Bericht door butt head »

toevallig geen 6v brommer om gebouwd naar 12v?
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2528
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Contact uit = motor blijft draaien, elektriciteit wel uit

Bericht door MrSinga »

butt head schreef: 08 jan 2023 20:59 toevallig geen 6v brommer om gebouwd naar 12v?
Zelfs daarop werkt een 6V contactslot.
Klinkt vooral een contactslot waar binnenwerk kapot is (heb ik nog gehad door teveel sleutels aan m’n sleutelbos te hangen). Binnenwerk gaf steeds contact on.
Maar grwoon 1 kabel, zoals bovenstaande meldden, is ook een reden.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4000
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Contact uit = motor blijft draaien, elektriciteit wel uit

Bericht door wim V8 »

Gewoon even gaan meten of je "uit draad" schakelt.
Simpel toch.

Zoek een juist draadschema, meten, en je gaat opknappen heen.
Daarna horen we graag hoe de meting ging.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Contact uit = motor blijft draaien, elektriciteit wel uit

Bericht door butt head »

MrSinga schreef: 08 jan 2023 22:01
butt head schreef: 08 jan 2023 20:59 toevallig geen 6v brommer om gebouwd naar 12v?
Zelfs daarop werkt een 6V contactslot.
Klinkt vooral een contactslot waar binnenwerk kapot is (heb ik nog gehad door teveel sleutels aan m’n sleutelbos te hangen). Binnenwerk gaf steeds contact on.
Maar grwoon 1 kabel, zoals bovenstaande meldden, is ook een reden.
Ja en nee. Een 6v contactslot als hij op contact staat is de verbinding gemaakt.
Een 12v is als hij op contact staat de verbinding onder broken..

Maar ik heb er al eens mee zitten kloten dat ik een tussen draadboom had die niet helemaal klopte waar door ook het contact niet meer werkt.


Had bij mijn cd65 (6v) een slecht contact slot die had vaak het probleem dat hij slecht contact deed maken als hij op contact stond.
Ook een perfecte begrenzer was het half gas begon de brommer een beetje te trillen waar door hij het contact verbrak
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2528
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Contact uit = motor blijft draaien, elektriciteit wel uit

Bericht door MrSinga »

butt head schreef: 09 jan 2023 20:37
MrSinga schreef: 08 jan 2023 22:01
butt head schreef: 08 jan 2023 20:59 toevallig geen 6v brommer om gebouwd naar 12v?
Zelfs daarop werkt een 6V contactslot.
Klinkt vooral een contactslot waar binnenwerk kapot is (heb ik nog gehad door teveel sleutels aan m’n sleutelbos te hangen). Binnenwerk gaf steeds contact on.
Maar grwoon 1 kabel, zoals bovenstaande meldden, is ook een reden.
Ja en nee. Een 6v contactslot als hij op contact staat is de verbinding gemaakt.
Een 12v is als hij op contact staat de verbinding onder broken..
Maar bedoel, ge kunt perfect een 6V contactslot gebruiken bij 12V brommer. Al meermaals gedaan en ook leuker om dat typische sleuteltje te hebben.

Maar snap wel wat je bedoelt met die tussenboompjes. Das niet altijd ideaal en bij sommige broms is dat idd niet zo p&p als ze ‘voorspellen’

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Contact uit = motor blijft draaien, elektriciteit wel uit

Bericht door gerbrandicus »

butt head schreef: 09 jan 2023 20:37Een 6v contactslot als hij op contact staat is de verbinding gemaakt.
Een 12v is als hij op contact staat de verbinding onder broken..
Nope. Bij de meeste 6V modellen (niet bij C50 NL!) wordt bij contact uit de zwarte draad met groenwit verbonden en zodoende geaard. Door die aarding kan hij niet vonken. Groen is namelijk geaard via het contactslot. Zie schema: klik. Dat is er precies de oorzaak van dat mensen met slechte intenties onze brommers makkelijk kunnen pikken als hij verder niet op slot staat. Gewoon de contactslot draden (of alleen de zwarte) lostrekken of knippen en hij vonkt. Het zijn 'NEE' sloten, geen 'JA' sloten. Dat geldt ook voor de 12V sloten.
Een slechte aarding bij een 6V slot kan ervoor zorgen dat hij niet uit gaat wanneer je contact uit zet, vaak na poedercoaten van het frame. Bij een 12V slot is dat laatste niet aan de orde, omdat Honda toen daarvan had geleerd en de aarding toen deed via de euhm... groen/witte draad uit mijn hoofd?

De andere functie van het contactslot, elektra naar de accessoires, wordt wél doorverbonden bij contact aan en juist onderbroken bij contact uit. En zoals MrSinga zegt, het komt vaak voor dat het slot van binnen gewoon niet meer fris is. Dan werkt alleen de motor aan/uit functie, en BAT aan/uit weer niet, of juist andersom. En zoals ik zei, is het probleem juist de motor aan/uit, dan is het meestal slechte aarding van het slot.

Maar dit is waarschijnlijk allemaal overbodige vervuiling van dit topic. I just can't help myself ;-)

Plaats reactie