YX140 blok met mikuni VM26-671: welke afstelling?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Bramoto
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 jun 2022 22:38
Bezit: Dax met 140cc motor onder

YX140 blok met mikuni VM26-671: welke afstelling?

Bericht door Bramoto »

Ik heb een YX140 blokje die onder mijn Orion Apollo AGB-37 (RFZ model is dat denk ik).

Ik heb ook nog een genuine Mikuni VM26-671 liggen die ik hiervoor graag wil gebruiken (wat een goeie keuze zou moeten zijn als ik wat rondlees). Dit is dus de Kitaco uitvoering (https://webshop.lucdebondt.be/product/m ... -kitaco-2/).

Type hoofdsproeier: 4/042
Type traagloopsproeier: M28/1001

Ik probeer deze goed afgesteld te krijgen op dit blokje maar het lukt mij niet zo goed, dus wil ik graag vanaf 0 beginnen en even rondvragen of er nog mensen zijn met een YX140 blokje en deze carburator?

Enkele vragen:
  • Mensen die een YX140 met Mikuni VM26-671 (specifiek deze) hebben en hoe is deze afgesteld?
  • Er zit verschil tussen namaak en original Mikuni jets. Waar kopen jullie originele Mikuni jets zonder €10 per stuk kwijt te zijn?
  • De originele afstelling van Kitaco op de VM26-671 is: 150 hoofdsproeier, 15 traagloop. Is dit een goede start/afstelling voor 140cc?
  • Ik heb ook nog een VM26-606C liggen, is deze beter geschikt (met andere jetting) of hou ik beter de Kitaco uitvoering?
Bedankt!

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1917
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: YX140 blok met mikuni VM26-671: welke afstelling?

Bericht door lil »

heeft die carb een doorlaat van 26? dat is aardig groot. bedenk, hoe groter de doorlaat, hoe minder goede venturi-werking hij heeft en hoe moeilijker hij goed af te stellen is. de venturi doorlaat moet passen bij hoe hard de motor vacuum kan zuigen aan de carb. een goede vuistregel is; zorg dat de carb nooit groter is dan het smalste gedeelte van het gehele inlaat kanaal, van klepdoorlaat tot spruitstuk tot montageflens-doorlaat, en let dan ook op of de doorlaat van de pakkingen overeen komt met de grootte van het inlaatkanaal. zorg voor een goede ongehinderde flow.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16200
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: YX140 blok met mikuni VM26-671: welke afstelling?

Bericht door nielspbr »

*hmm, ik dacht altijd dat de kitaco een 606 was*

Ik heb trouwens nog nooit van een vm26-671 gehoord, kan best zijn dat er een nieuwer model is.
Ik kan je alleen wat vertellen over de 665 maar de afstelling is kompleet afhankelijk wat oor sproeierbuis en naald er in die carburateur zitten.

Originele mikuni sproeiers en toebehoren: https://www.mikuni-topham.de/ENGLISHSIT ... glish.html

(en originele sproeiers zijn niet goedkoop. Let op het mikuni teken oor origineel, vierkantje in rechterbovenhoek an een vierkant)

ps. excuses voor weggevallen "v"'s keyboard is crappy aan het worden.

Bramoto
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 jun 2022 22:38
Bezit: Dax met 140cc motor onder

Re: YX140 blok met mikuni VM26-671: welke afstelling?

Bericht door Bramoto »

lil schreef: 08 jan 2023 02:44 heeft die carb een doorlaat van 26? dat is aardig groot. bedenk, hoe groter de doorlaat, hoe minder goede venturi-werking hij heeft en hoe moeilijker hij goed af te stellen is. de venturi doorlaat moet passen bij hoe hard de motor vacuum kan zuigen aan de carb. een goede vuistregel is; zorg dat de carb nooit groter is dan het smalste gedeelte van het gehele inlaat kanaal, van klepdoorlaat tot spruitstuk tot montageflens-doorlaat, en let dan ook op of de doorlaat van de pakkingen overeen komt met de grootte van het inlaatkanaal. zorg voor een goede ongehinderde flow.
Ik zag meerdere mensen die een mikuni vm26 op een 125-140cc blok gebruikten en aangezien ik deze nog had liggen. Lijkt me dus wel haalbaar.
Indien ik echt nergens geraak dan zal ik moeten kijken om te verkleinen inderdaad..

Bramoto
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 jun 2022 22:38
Bezit: Dax met 140cc motor onder

Re: YX140 blok met mikuni VM26-671: welke afstelling?

Bericht door Bramoto »

nielspbr schreef: 08 jan 2023 13:44 *hmm, ik dacht altijd dat de kitaco een 606 was*

Ik heb trouwens nog nooit van een vm26-671 gehoord, kan best zijn dat er een nieuwer model is.
Ik kan je alleen wat vertellen over de 665 maar de afstelling is kompleet afhankelijk wat oor sproeierbuis en naald er in die carburateur zitten.

Originele mikuni sproeiers en toebehoren: https://www.mikuni-topham.de/ENGLISHSIT ... glish.html

(en originele sproeiers zijn niet goedkoop. Let op het mikuni teken oor origineel, vierkantje in rechterbovenhoek an een vierkant)
Volgens wat ik vind is de 26-671 de kitaco variant. De productcode is 401-1013003.

Deze is inderdaad wel volledig ander gebouwd en komt standaard veel armer afgesteld (150 main, 15 pilot) dan de 26-606 (190 main, 22,5 pilot).

Ik zoek dus naar mensen die deze 26-671 lopende hebben op een 140 blokje.
Bedankt voor de officiele sproeiers website, ik ga er enkele moeten aankopen 🙂

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: YX140 blok met mikuni VM26-671: welke afstelling?

Bericht door butt head »

heb zelf nog nooit een originele sproeier gekocht om dat die krengen zo duur waren.
ging naar de brommer boer en kocht daar sproeier of 4 voor 10,- na veel kloten klieren en sproeiers dubbel kopen kocht ik een sproeier boor setje en calibratie setje. pakte de sproeier die het dichts in de buurt kwam maar eigenlijk te klein was pakte het boor setje en ging net zo lang pielen tot het goed was. het nummer van de betreffende sproeier veilde ik er uit om later niet een sproeier met het verkeerde gat bij het nummer te pakken.

maar even op lil zijn verhaal terug te komen, een yx140 heeft de zelfde kop als de yx150-5 dat is een kop met uit mijn hoofd 28-25mm kleppen dus dat verhaal van grote carburateur gaat hier nog niet helemaal op. jaren gereden met een 26mm carbu op een ot70 kop 25-23mm kleppen ging perfect liep als een kogel dat blok.

kwa afstelling kan ik je niet helpen reed zelf met de 1 van de andere 2 versies die hier genoemd werden op een yx150-5 met een hoofd sproeier richting 250
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Bramoto
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 jun 2022 22:38
Bezit: Dax met 140cc motor onder

Re: YX140 blok met mikuni VM26-671: welke afstelling?

Bericht door Bramoto »

butt head schreef: 08 jan 2023 20:54 heb zelf nog nooit een originele sproeier gekocht om dat die krengen zo duur waren.
ging naar de brommer boer en kocht daar sproeier of 4 voor 10,- na veel kloten klieren en sproeiers dubbel kopen kocht ik een sproeier boor setje en calibratie setje. pakte de sproeier die het dichts in de buurt kwam maar eigenlijk te klein was pakte het boor setje en ging net zo lang pielen tot het goed was. het nummer van de betreffende sproeier veilde ik er uit om later niet een sproeier met het verkeerde gat bij het nummer te pakken.

maar even op lil zijn verhaal terug te komen, een yx140 heeft de zelfde kop als de yx150-5 dat is een kop met uit mijn hoofd 28-25mm kleppen dus dat verhaal van grote carburateur gaat hier nog niet helemaal op. jaren gereden met een 26mm carbu op een ot70 kop 25-23mm kleppen ging perfect liep als een kogel dat blok.

kwa afstelling kan ik je niet helpen reed zelf met de 1 van de andere 2 versies die hier genoemd werden op een yx150-5 met een hoofd sproeier richting 250
Een hoofdsproeier van 250 op een VM26 lijkt mij wel redelijk hoog?
Over het zelf boren, dat laat ik nog even opzij. Ik doe het nog eventjes met de beschikbare sproeiers van Mikuni zelf :D

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2542
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: YX140 blok met mikuni VM26-671: welke afstelling?

Bericht door MrSinga »

Hoofd rond de 150, slow 17.5

Echter bedenk wel goed… de vm26 van Kitaco, Takegewa, losse carbu zijn allemaal anders. De body is dezelfde maar verschillen zitten in naald/gasschof/naaldsproeier/… en dit heeft allemaal wel invloed.

Maar in die omtrek moet je zitten.

Bramoto
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 jun 2022 22:38
Bezit: Dax met 140cc motor onder

Re: YX140 blok met mikuni VM26-671: welke afstelling?

Bericht door Bramoto »

MrSinga schreef: 14 jan 2023 13:27 Hoofd rond de 150, slow 17.5

Echter bedenk wel goed… de vm26 van Kitaco, Takegewa, losse carbu zijn allemaal anders. De body is dezelfde maar verschillen zitten in naald/gasschof/naaldsproeier/… en dit heeft allemaal wel invloed.

Maar in die omtrek moet je zitten.
Bedankt voor de info. Ik ben mij ervan bewust dat ik rekening moet houden met de uitvoering, vandaar dat ik al aangaf dat het om een kitaco -671 ging. Ik had gehoopt dat hier iemand exact dezelfde setup zou hebben :D

Plaats reactie