Achterbrug lagers en ophangbouten achtervering van een CD.

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Bardiee
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 195
Lid geworden op: 03 nov 2007 16:26
Bezit: Honda CD50

Achterbrug lagers en ophangbouten achtervering van een CD.

Bericht door Bardiee »

Beste leden,

Vraagje: wat is een geschikte manier om de achteras lagers uit de achtervork te persen van een Honda CD50? Er zit een C90 achtervork op. Met doppenset en werkbank geprobeerd maar komt er niet uit. Ook alleen de binnenbus met diameter van 10 mm komt er niet uit. Bussen zijn er 2 jaar geleden nieuw ingezet en wil ik vervangen voor naaldlagers.

Daarnaast is het draad van de bout waar de bovenzijde achterschokdemper aanhangt gaar aan het worden. Hoe vervang je die? Een nieuwe bout met schroefdraad door het frame heen zou mooi zijn. Maar volgens mij krijg je het er niet zo maar uit.

Bedankt vast voor de hulp 👍

Bart

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Achterbrug lagers en ophangbouten achtervering van een CD.

Bericht door Dennis »

Beste Bart,

ik heb 1 vraag: waarom naaldlagers? 3 miljard mensen rijden op een honda of imitatie ervan, met silent blocks in hun achterbrug.

Wat betreft je schroefdraad van de schokbreker, als je kunt lassen, is het simpel. Je slijpt het schroefdraad inclusief zo'n 5mm extra af, maakt van het resterende uiteinde een beetje een puntvorm, doet hetzelfde met een bout die m10x1.25 schroefdraad heeft, bijvoorbeeld de onderste bout voor een C50 schokbreker, die zit met m10x1.25 in de achterbrug geschroefd. En dan las je de boel weer aan elkaar. Als je niet kunt lassen, kun je van de m10x1.25 misschien M9 maken en anders M8, wel beetje vijlen of slijpen of powerfilen voordat je snijblok er overheen wil.
''UNOX MAN''

Bardiee
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 195
Lid geworden op: 03 nov 2007 16:26
Bezit: Honda CD50

Re: Achterbrug lagers en ophangbouten achtervering van een CD.

Bericht door Bardiee »

Dag Dennis,

Bedankt voor je heldere reactie.
De naaldlagers zijn met name om te zorgen dat de rijeigenschappen verbeteren: meer stijfheid, minder speling.

Ik kwam onderstaande naaldlagers tegen.
Deze hebben de zelfde afmetingen als de silent lagers in een c90 achterbrug.

https://webshop.lucdebondt.be/product/b ... earings-2/

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 637
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Achterbrug lagers en ophangbouten achtervering van een CD.

Bericht door Dennoz »

verwacht niet te veel van verbeterde rij eigenschappen met een blikken achterbrug.
heeft een cd niet een 12 mm hoofd-as door het frame? en heb je 10 mm silentblocks er in zitten?
Hop hop gas dr op

Bardiee
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 195
Lid geworden op: 03 nov 2007 16:26
Bezit: Honda CD50

Re: Achterbrug lagers en ophangbouten achtervering van een CD.

Bericht door Bardiee »

Zoals in de begin tekst staat. Ik heb een C90 achterbrug. Daar gaat inderdaad een 10 mm as doorheen.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 637
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Achterbrug lagers en ophangbouten achtervering van een CD.

Bericht door Dennoz »

dat snap ik..die heb ik zelf ook in mijn cd...een OT om specifieker te zijn, maar de boring in je frame is 12mm ...wat heb je daar aan gedaan ? of heb je gewoon een as met wat speling door je frame heen gestoken?
Hop hop gas dr op

Bardiee
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 195
Lid geworden op: 03 nov 2007 16:26
Bezit: Honda CD50

Re: Achterbrug lagers en ophangbouten achtervering van een CD.

Bericht door Bardiee »

Dat lijkt mij niet verstandig Dennis. In het frame zit een koperen buis met een binnendiameter van 10 mm en buiten 12 mm.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 637
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Achterbrug lagers en ophangbouten achtervering van een CD.

Bericht door Dennoz »

mkeeej , das iig nog wat .
Maar voor de duidelijkheid , dan ga je dus de wegligging van een blikken achterbrug en een koperen vulbus verbeteren door er naaldlagers in te stoppen.

om op je topic te blijven , het rubber van je silent blocks kan je met een gatenzaag naar de #@$!% boren en de kern er uit frutten , de schaal die dan nog vast zit in je c90 brug kan je over de lengte voorzichtig inzagen zodat de spanning er af is ...soms lukt gewoon persen dan wel en soms moet er een hamer met beiteltje aan te pas komen om het er als een wokkel uit te krijgen.
Hop hop gas dr op

Bardiee
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 195
Lid geworden op: 03 nov 2007 16:26
Bezit: Honda CD50

Re: Achterbrug lagers en ophangbouten achtervering van een CD.

Bericht door Bardiee »

De wegligging zal er misschien in de praktijk niet heel veel door verbeteren, ik ben benieuwd hoe het in de praktijk bevalt. Dat weten we nu nog niet. Het is ook niet veel vaker gedaan geloof ik.

Bedankt voor de tip!
Ik zat er al aan te denken om hem naar Zwolle te brengen (4 taktwinkel), geloof dat ze daar een pers hebben. Maar misschien lukt het zo ook wel. Hopen dat de naaldlagers er enigszins makkelijk in gaan in de werkbank.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 637
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Achterbrug lagers en ophangbouten achtervering van een CD.

Bericht door Dennoz »

hou ons op de hoogte!
Hop hop gas dr op

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Achterbrug lagers en ophangbouten achtervering van een CD.

Bericht door Ben C50 »

Zou het niet erg gaan trillen/minder comfort?

Bardiee
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 195
Lid geworden op: 03 nov 2007 16:26
Bezit: Honda CD50

Re: Achterbrug lagers en ophangbouten achtervering van een CD.

Bericht door Bardiee »

Update:

Tot een ander plan gekomen: alu kepspeed achterbrug gekocht met naaldlagers. Ziet er netjes uit op de foto. Even wachten tot hij binnen is. Niet origineel maar wel stijver verwacht ik.

https://4taktwinkel.nl/1110007438-Achte ... -dik-zwart

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16197
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Achterbrug lagers en ophangbouten achtervering van een CD.

Bericht door nielspbr »

Pas op, alu bruggen netjes uitvullen met shims, niet proberen vast te drukken door als een dolle assen aan te draaien. Door zo'n behandeling gaan ze scheuren.

Bardiee
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 195
Lid geworden op: 03 nov 2007 16:26
Bezit: Honda CD50

Re: Achterbrug lagers en ophangbouten achtervering van een CD.

Bericht door Bardiee »

Goed om te weten, thnx👍

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1914
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Achterbrug lagers en ophangbouten achtervering van een CD.

Bericht door lil »

ja je moet hier vooral weten wat je doet. dat zijn waarschijnlijk conische naaldlagers, weet dat de setup met deze lagers oorspronkelijk is bedoeld om speling uit te sluiten om zodoende de gevaarlijke en beruchte speedwobble bij extreme snelheden te voorkomen(eenzelfde lager setup komt vaak tegelijk ook voor bij het balhoofd, en om dezelfde redenen). het gevaar met conische lagers is nu dat je ze gemakkelijk te strak kan aandraaien waardoor de boel kapot gaat. het luistert nogal erg nauw, je wil de speling net-aan opheffen maar teveel druk ten alle tijden vooral willen voorkomen. en dat is nogal een stukkie ervaringsdeskundigheid om dat helemaal perfect te kunnen doen.
de silentbloc ophanging van achterbrug en schokbrekers is voor de honda brommertjes waar het hier om gaat doorgaans meer dan voldoende, conische naaldlagers hebben hier eigenlijk geen enkele practische zin. maargoed, je kan het doen, als je dat nou eenmaal leuk vind. maar weet wat je doet.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Plaats reactie