Elektriciteit werkt niet zonder draaiende motor

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Wouter dax
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jan 2023 11:12
Bezit: Skyteam dax 50cc 2010

Elektriciteit werkt niet zonder draaiende motor

Bericht door Wouter dax »

Dag iedereen,

Ik bezit een skyteam dax van 2010 en sinds kort werkt de elektrische starter niet meer. Toen besefte ik dat al mijn lampen en mijn dash het ook niet deden als de motor niet draaiden. Wanneer hij dan draait werkt alles een beetje flauwer, de claxon maakt zo goed als geen geluid en soms valt mijn groot licht uit bij een lager toerental. Ik heb een nieuwe batterij gestoken en een paar aansluitingen nagekeken, maar tot nu toe geen succes. Is er iemand die mij verder kan helpen?

Alvast bedankt,
Wouter

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Elektriciteit werkt niet zonder draaiende motor

Bericht door nielspbr »

Zekering al nagekeken?

Wouter dax
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jan 2023 11:12
Bezit: Skyteam dax 50cc 2010

Re: Elektriciteit werkt niet zonder draaiende motor

Bericht door Wouter dax »

ja die lijkt in orde te zijn, maar ik vind het gewoon gek dat alles enkel werkt wanneer de motor aan staat.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Elektriciteit werkt niet zonder draaiende motor

Bericht door MrSinga »

Wouter dax schreef: 23 jan 2023 16:22 ja die lijkt in orde te zijn, maar ik vind het gewoon gek dat alles enkel werkt wanneer de motor aan staat.
Omdat je circuit naar batterij en naar alles van batterij dezelfde is. Dus in sé zonder batterij werkt ook alles. Echter batterij neemt pieken weg

Dus ik volg. Zekering kapot is grootste kans

cor
4T-MSB addict
Berichten: 685
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Locatie: emmen

Re: Elektriciteit werkt niet zonder draaiende motor

Bericht door cor »

Ergens een slechte massa kan ook nog.

KevinVos
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 aug 2023 19:38
Bezit: Skyteam skymax pro 125cc

Re: Elektriciteit werkt niet zonder draaiende motor

Bericht door KevinVos »

En waar zit die zekering? Ik heb hetzelfde probleem. Sorry ik ben een leek en ben alles aan het leren via youtube maar kan hierover niet direct iets vinden.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1864
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Elektriciteit werkt niet zonder draaiende motor

Bericht door lil »

glaszekering aan een rode draad bij de accu, of als steekzekering in een plugblokje, ook ergens bij de accu
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

KevinVos
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 aug 2023 19:38
Bezit: Skyteam skymax pro 125cc

Re: Elektriciteit werkt niet zonder draaiende motor

Bericht door KevinVos »

:arrow: ik heb mijn zekering vervangen maar nog steeds hetzelfde probleem. Heb wel mijn contactsleutel vervangen door een nieuwe maar aangezien dit enkel plug and play was kan ik hier toch niks misdoen? Of wel?

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Elektriciteit werkt niet zonder draaiende motor

Bericht door MrSinga »

KevinVos schreef: 12 aug 2023 22:07 :arrow: ik heb mijn zekering vervangen maar nog steeds hetzelfde probleem. Heb wel mijn contactsleutel vervangen door een nieuwe maar aangezien dit enkel plug and play was kan ik hier toch niks misdoen? Of wel?
Kleuren gecontroleerd? Bij vele moet je echt draadjes gaan verleggen hoor

KevinVos
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 aug 2023 19:38
Bezit: Skyteam skymax pro 125cc

Re: Elektriciteit werkt niet zonder draaiende motor

Bericht door KevinVos »

Dus zelfs op de standaard plug and play connector kan het zijn dat de draden niet juist zijn? Dienen deze gewoon uitgehaald te worden en verstoken of hoe zie ik dat?

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1165
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Elektriciteit werkt niet zonder draaiende motor

Bericht door gonzo »

Hoe vaak il lees plug and play, maar het is het bijna nooit.
Try and die techniek....... love it.

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 378
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: Elektriciteit werkt niet zonder draaiende motor

Bericht door CheapUrbanBitches »

KevinVos schreef: 12 aug 2023 22:16 Dus zelfs op de standaard plug and play connector kan het zijn dat de draden niet juist zijn? Dienen deze gewoon uitgehaald te worden en verstoken of hoe zie ik dat?
Dat zie je goed. Met een klein (precisie)schroevendraaierertje kun je een heel klein pinnetje in de steekverbindingen naar beneden drukken en dan kun je het aan de draad naar buiten trekken. Pinnetje weer uitvouwen en hersteken.

En je zekering nogmaals controleren, die heeft waarschijnlijk alweer z'n werk gedaan.

Zoek op Google een elektrisch diagram welk overeenkomt met de kleuren in je draadboom en controleer met een multimeter. Kleuren aan accessoires zeggen niet zoveel, dus ga altijd van de draadboom uit en pas deze niet aan, alleen de kant van de accessoire.

En je accu loshalen als je aan de elektriciteit werkt is ook verstandig.
'It never hurts to help.'

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Elektriciteit werkt niet zonder draaiende motor

Bericht door MrSinga »

KevinVos schreef: 12 aug 2023 22:16 Dus zelfs op de standaard plug and play connector kan het zijn dat de draden niet juist zijn? Dienen deze gewoon uitgehaald te worden en verstoken of hoe zie ik dat?
ja bv een NT Dax (Honda) past p&p op china maar zal dan niet werken of zekering constant laten ploffen. Maar dan heb je dan ook dat bv mad munk niet altijd past op skyteam of op zhenhua of andere klonen. En het is niet enkel bij dax modellen zo hoor.

KevinVos
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 aug 2023 19:38
Bezit: Skyteam skymax pro 125cc

Re: Elektriciteit werkt niet zonder draaiende motor

Bericht door KevinVos »

Plug and play was in orde, had er opnieuw een zekering doorgebrand 🤦

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Elektriciteit werkt niet zonder draaiende motor

Bericht door ivo215 »

De accu kan ook gewoon kapot zijn.
Mijn Skyteam dax heeft inmiddels zijn 2e accu stuk. De accu van de C heb ik onlangs ook moeten vervangen.
Ook mogelijk is dat de spanningsregelaar geen laadstroom levert. Zo lang de accu aangesloten zit in de brommer is het in elk geval koffiedikkijken en is het eigenlijk niet mogelijk om met 100% zekerheid een oorzaak te isoleren.

Hoe relatief makkelijk te testen?
Haal de accu er uit. Laat hem even een uurtje rusten. Pak daarna een multimeter en meet de spanning.
Boven de 12 volt? Prima.
Onder de 12 volt? Niet optimaal.
Onder de 10,5 volt, hoogstwaarschijnlijk stervende of reeds gestorven.
Twijfels?
Hang de accu aan een acculader voor een paar uur. Laat hem daarna de rest van de dag rusten en meet morgen nogmaals.

Nu je toch aan het meten bent, meet ook (met de accu er uit):
1 - De weerstand in de bedrading van de bromfiets, tussen de accu-aansluitingen van de plus en minpool. Met het contactslot UIT. Deze weerstand moet hoog zijn. Als deze niet hoog is, dan heeft de accu een pad om te ontladen, en dan gaat hij leeg en uiteindelijk ook stuk.
2 - Dezelfde meting als hierboven, maar dan met het contactslot aan, maar verder alles uit (licht uit, knipperlicht uit, versnellingsbak niet in zijn vrij, niet remmen, niet toeteren, brommer op de middenbok en de zijstandaard ingeklapt). De weerstand zou nu nog steeds hoog moeten zijn.
3 - Nu nog een keer meten met het contactslot aan, maar dan met de versnellingsbak in zijn vrij. Nu zal je op eens een lage weerstand moeten hebben, die van het neutraallampje. Of de rem gebruiken kan ook, dan meet je de weerstand over het remlicht.
4 - Start de brommer en meet het voltage over de 2 aansluitingen van de accu (gelijkspanning). Op een stationair toerental zal dit waarschijnlijk minder dan 12 volt zijn. Pas op! Ga geen gas geven tijdens deze meting. Ga ook niets aan of uit schakelen tijdens deze meting. Een spanningsregelaar is niet happy zonder de accu, en zal dus minder goed werken. Spoelen kunnen soms hoge spanningspieken geven bij een verandering in het circuit, en zo'n spanningspiek kan slecht zijn voor je multimeter. Oh ja, en de rode draad mag het frame niet raken!
5 - Stop met meten (multimeter los van de brommer) en zet de verlichting van de brommer aan. Meet daarna opnieuw de laadspanning over de aansluitingen van de accu. Nog steeds niets aan of uit zetten tijdens de meting. En de rode draad mag het frame niet raken.

Wat vertellen deze metingen?
1. Is er een kortsluiting of lekstroom in de electra van de bromfiets voor het contactslot?
2. Is er een kortsluiting of lekstroom na het contactslot?
3. Is er een normaal gelijkstroomcircuit?
4. Krijgt de accu een laadspanning?
5. Krijgt de accu een laadspanning als de lichtspoel belast is?

Heb je geen multimeter?
Accu er uit, en met een draadje en een lampje kijken of je het lampje kan laten branden.
Nee? Dan de accu voor een paar uur aan een acculader, en daarna laten staan tot morgen.
Dan opnieuw kijken of je een lampje kan laten branden.
Nee? Dan is de accu stuk.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

Plaats reactie