Hapert tijdens rijden

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Brent
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 45
Lid geworden op: 02 nov 2022 16:29
Bezit: Dax

Hapert tijdens rijden

Bericht door Brent »

Tijdens onderhoud brommer hadden ze gezegd dat m’n 3de versnelling stuk was omdat die haperde tijdens het rijden in 3de. Later had ik het ook in 2 en 4de. Soms ook helemaal niet. Omdat m’n topsnelheid ook niet hard was heb ik een nieuw blok gekocht. Nu vandaag dat ik met m’n nieuw blok reed begon die weer te haperen dus het ligt niet aan de versnellingen. Weet iemand aan wat het ligt. Hapering en topsnelheid?

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2542
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Hapert tijdens rijden

Bericht door MrSinga »

Welke brommer en welke motor??

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Hapert tijdens rijden

Bericht door iclaudius »

wat bedoel je met haperen? dat ie uit de versnelling schiet? of haperen vanwege geen benzine/slechte ontsteking

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4008
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Hapert tijdens rijden

Bericht door wim V8 »

;) Of hapert ie omdat de ketting af en toe doorschiet?


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Brent
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 45
Lid geworden op: 02 nov 2022 16:29
Bezit: Dax

Re: Hapert tijdens rijden

Bericht door Brent »

MrSinga schreef:Welke brommer en welke motor??
Dax met lifan 50cc

Brent
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 45
Lid geworden op: 02 nov 2022 16:29
Bezit: Dax

Re: Hapert tijdens rijden

Bericht door Brent »

wim V8 schreef:;) Of hapert ie omdat de ketting af en toe doorschiet?


Gr. Wim.
Stopt met gas geven waardoor ik ipv sneller, trager ga rijden

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Hapert tijdens rijden

Bericht door Ben C50 »

Heb je het nieuwe blok juist afgesteld? Krijgt ie wel knap benzine?
Deed t nieuwe blok het eerst wel goed?

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1917
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Hapert tijdens rijden

Bericht door lil »

als de klachten hetzelfde zijn dan komt het door de onderdelen die nog hetzelfde zijn. is bijvoorbeeld de carburateur nog dezelfde? dan is dat het waarschijnlijk, maar het is wel een vreemde klacht, ik zou niet direct weten waardoor het komt.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2542
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Hapert tijdens rijden

Bericht door MrSinga »

lil schreef: 30 jan 2023 18:53 als de klachten hetzelfde zijn dan komt het door de onderdelen die nog hetzelfde zijn. is bijvoorbeeld de carburateur nog dezelfde? dan is dat het waarschijnlijk, maar het is wel een vreemde klacht, ik zou niet direct weten waardoor het komt.
Ketting die ovespringt omdat tandwielen op zijn doet dit ook. Zeker het gevoel van slecht schakelen en hikkend gevoel (klikt over, dan weer ingrijpen,…)

Carbu kan in sé ook. Gasnaald die los zit (lees, de W-clip) zit los. Daardoor kan naald ‘springen’

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Hapert tijdens rijden

Bericht door NIX »

Brent schreef: 30 jan 2023 16:23 Stopt met gas geven waardoor ik ipv sneller, trager ga rijden
Wat??!?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Brent
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 45
Lid geworden op: 02 nov 2022 16:29
Bezit: Dax

Re: Hapert tijdens rijden

Bericht door Brent »

NIX schreef:
Brent schreef: 30 jan 2023 16:23 Stopt met gas geven waardoor ik ipv sneller, trager ga rijden
Wat??!?
Ik geef gas ma dan hapert die terwijl ik gas blijf geve valt die stilletjesaan stil

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1177
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Hapert tijdens rijden

Bericht door gonzo »

Haperen met oud en nieuw blok. Blok dus gewisseld, de carburateur ook of nog de oude? Oude carb? Reinigen. Nieuwe carb? Kraantje nalopen, of je cdi ligt te kutten..... denk ik
Try and die techniek....... love it.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 639
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Hapert tijdens rijden

Bericht door Dennoz »

En als je nou een hele andere brommer koopt, hapert hij dan nog steeds?
Hop hop gas dr op

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Hapert tijdens rijden

Bericht door NIX »

Brent schreef: 30 jan 2023 19:51
NIX schreef:
Brent schreef: 30 jan 2023 16:23 Stopt met gas geven waardoor ik ipv sneller, trager ga rijden
Wat??!?
Ik geef gas ma dan hapert die terwijl ik gas blijf geve valt die stilletjesaan stil
Rij eens zonder dop.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Hapert tijdens rijden

Bericht door ivo215 »

"haperen" is een breed begrip, en ook nog eens open voor interpretatie. Maar dat was waarschijnlijk al duidelijk aan de hand van de posts in deze thread.

Er worden 3 mogelijke oorzaken genoemd.

1. ketting slaat over
2 carburateur heeft een probleem
3. ontsteking heeft een probleem

Aangezien je zegt dat het motorvermogen sporadisch weg valt, denk ik dat we de ketting op de 3e plaats kunnen zetten van mogelijke oorzaken. Maar het kan nooit kwaad om deze even na te kijken natuurlijk.
Dan heb je de carburateur en de ontsteking over. En ik draag nog een mogelijkheid aan, een benzinefilter dat bijna geen benzine meer door laat vanwege vuil in het filter.

Doorgaans:
- Als de motor slecht gaat lopen op een bepaald toerental, ongeacht de stand van het gas, dan zit je probleem in de ontsteking.
- Als de motor slecht gaat lopen bij een bepaalde stand van het gas, ongeacht het toerental van de motor, dan zit je probleem bij de carburateur.
- Als alles op het ene moment goed draait, en dan op eens valt de motor uit, en even later draait het weer goed, maar daarna valt de motor weer uit, dan heb je mogelijk een slechte benzinetoevoer.

Nu moet je tests gaan doen om te kijken waar het probleem zit. Begin altijd met de makkelijkste test.
Doe de volgende tests:
1. Draai de benzinekraan dicht. Trek de benzineslag los van het tuitje van de carburateur. Als je de benzinekraan open zet, komt er dan een straal benzine uit? Dat is goed, doe snel de kraan weer dicht. En probeer het op te vangen in een bakje. En DOE VOORZICHTIG bij het los trekken van de benzineslang, omdat er dan vaak wat benzine uit sproeit. Ik heb ooit een paar spetters benzine in mijn ogen gehad, en dat doet heel erg pijn. Als de benzineslang alleen maar druppelt, dan heb je het probleem gevonden. Een blokkade tussen je benzinetank an de carburateur. Waarschijnlijk het benzinefilter. Misschien de benzinekraan.
2. Doe deze test in de schuur, of ergens anders met weinig licht. Trek de bougiedop los. Draai de bougie uit de cilinderkop. Stop de losse bougie terug in de bougiedop. Zet het contact van de brommer aan. De versnellingsbak in zijn vrij, en de brommer op de middenbok. Met 1 hand houd je de bougie tegen de cilinderkop, zodat deze electrisch contact maakt met het motorblok. Met de andere hand geef je de kickstarter een douw. Omdat de bougie er uit is heeft het blok geen compressie, en moet de kickstarter relatief makkelijk gaan. Kijk naar de bougie, kijk naar de vonkjes.
Zijn deze mooi helder blauw?
Dat is een indicatie (geen garantie) dat de ontsteking gezond is. Als je andere kleuren ziet, zoals groen, oranje, geel of rood, dan is dat een indicatie van een probleem met de ontsteking. De kleur van de vonk is evenredig aan de temperatuur van de vonk, en dat is een indicatie van het voltage dat over springt met de vonk.
Draai bougie netjes terug in de cilinderkop. Met de hand er in draaien, en alleen het aller laatste stukje aandraaien met gereedschap. Je cilinderkop is van zacht aluminium, dus niet te veel kracht op zetten. Vast is vast.
Je wilt helder blauwe vonkjes. Heb je dat niet? Dan heb je een probleem gevonden met de ontsteking. Mogelijk de bobine of de CDI unit. CDI units kunnen soms slecht werken met koud weer. Ze zijn gebaseerd rond om een condensator, en net als batterijen hebben die verminderde capaciteit met de kou.

Heb je deze 2 tests gedaan, en je hebt gewoon een straal benzine uit de slang en een mooie blauwe vonk aan de bougie? Dan heb je nog maar 1 verdachte over. De carburateur. Hier kunnen meerdere dingen aan zijn. Bijvoorbeeld een gasnaald die los hangt omdat het clipje er van af is. Of de sproeier die los gekomen is. Of vuil in de sproeier. Lekkende pakkingen bij het spruitstuk. Etcetera.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

Plaats reactie