C50 inconsistente vonk

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Thomas_Honda
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2023 17:41
Bezit: C50

C50 inconsistente vonk

Bericht door Thomas_Honda »

Beste Forumleden,

Een maand geleden ben ik begonnen aan een C50. Ik was een heel eind gekomen tot ik aan de onsteking/vonk maken ben begonnen. Ik heb een acculader aangesloten op het systeem en ben gaan experimenteren. Ik ben erachter gekomen dat als ik kick, de vonk redelijk zwak is; maar vooral inconsistent. De ene kick vonkt die netjes 2/3 keer achter elkaar. Terwijl de volgende 4 kicks er geen vonk te zien is.

Wat ik wél heb, is dat de bougie constant sterk vonkt als ik de massa lostrek en weer vastmaak. Dit is niet inconsistent, hij vonkt dan altijd.

Herkent iemand dit? Ik heb de punten schoongemaakt. De bougie is wel aan de oude kant, maar dit lijkt me geen belemmering sinds deze alsnog vonkt als ik de massa ontkoppel?

Ik hoor het heel erg graag.
Thomas

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door Dennis »

Begin maar met nieuwe punten. Ik heb het zelfs weleens met nieuwe punten gehad, dat er toch een soort kortsluiting in zat.
''UNOX MAN''

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door hypercub »

En nieuwe condensator en bougie.
Life is too short for lousy coffee.

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door NIX »

En vlak de dop niet uit. Niet beredeneren of deze delen goed zijn of niet, gewoon 1 voor 1 vervangen en op die manier checken. Het zijn slijtagedelen, dus vroeg of laat heb je ze sowieso een keer nodig. En ze kosten de wereld niet.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door Dennis »

En dan hebben we nog een slechte massa als optie, een draadbreuk in de bougiekabel ergens en vast nog meer opties, maar wat nix zegt, je moet ergens beginnen. de massa en draadbreuk kun je wel checken lijkt me. als ergens je bougiekabel ongewoon makkelijk kan bewegen/knakken, is het niet goed. Het kan zelfs nog in je draadboom zitten. Maar het komt wel goed.
''UNOX MAN''

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door iclaudius »

Slecht contactslot, met een flinke bos sleutels eraan!

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2537
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door MrSinga »

Genoeg mogelijkheden. Maar doe wat Nix zegt, 1 voor 1 checken (behalve puntjes en condenstator, dat neem ik als 1)

Thomas_Honda
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2023 17:41
Bezit: C50

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door Thomas_Honda »

Hoi Allen,

Bedankt voor de reacties. Ik heb de punten en de condensator vervangen. Ik heb echter een nieuw probleem gevonden. De punten maken zowel open als dicht contact met massa. En ik heb geen idee waarom! Als ik de spoel loshaal dan hebben ze open geen massa, iets zit dus in de spoel. Maar zover ik zie/weer maakt de spoel geen massa met de grondplaat naast de overduidelijke aansluitingen voor de bouten?

Kent iemand dit probleem of wat het kan veroorzaken? Mvg!

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5169
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door stoterstangen90 »

de spoel zelf ligt ook aan een kant aan massa.
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16198
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door nielspbr »

stoterstangen90 schreef: 21 feb 2023 20:49 de spoel zelf ligt ook aan een kant aan massa.
Dat dus, als je je spoel niet vast zet/geen massa maakt kun je lang wachten op een vonk. Vers gelakte of gecoate frames zijn ook een bekend verschijnsel.

Thomas_Honda
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2023 17:41
Bezit: C50

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door Thomas_Honda »

Volgensmij heb ik het misschien wat onduidelijk uitgelegd, bovenstaande wist ik inderdaad al. Maar als de punten OPEN staan zou er toch GEEN massa moeten zijn met het frame? Of redeneer ik nu krom.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door iclaudius »

Ik denk dat je het draadje van je contactpunten af moet halen, om geen massa bij open puntjes te meten. Ik ben geen kei in deze materie, maar misschien meet je altijd door je bobine een weerstand/massa.
Ik probeerde zo ook het ontstekingstijdstip te meten (dus van massa af bij opengaande puntjes), en merkte dan een flauwe uitslag van de multimeter.

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door ivo215 »

Thomas_Honda schreef: 22 feb 2023 14:27 Volgensmij heb ik het misschien wat onduidelijk uitgelegd, bovenstaande wist ik inderdaad al. Maar als de punten OPEN staan zou er toch GEEN massa moeten zijn met het frame? Of redeneer ik nu krom.
Wat kan is dat je contactslot "uit" staat. Met het contact uit staat de zwarte draad in de draadboom kortgesloten met de massa. Dus dan maken beide kanten van de contactpunten contact met de massa, of de puntjes nu open staan of niet.

Als het contact "aan" staat, dan is de zwarte draad in de draadboom niet verbonden aan de massa.
De ene kant van de contactpunten staat in contact met de massa. De andere kant van de contactpunten maakt contact met de ontstekingsspoel en via de zwarte draad contact met de primaire spoel van de bobine.
Over deze spoelen meet je geen hoge weerstand. Een spoel is maar een opgerold stuk koperdraad naar de massa toe. Het zou best wel eens kunnen dat dit een multimeter die continuity meet kan foppen.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1915
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door lil »

weet hoe je moet meten. alle electrische onderdelen aan de brommer maken contact met de massa, hetzij direct, hetzij via hun functie, tenzij onderbroken. dus je zet de ene draad van je multimeter aan de massa en de andere aan de LOSGEHAALDE draad van je contactpunten. en dit doe je ook alleen als je het openingsmoment exact wil weten, niet om te kijken of je contactpunten wel open staan, want dat kan je zo met het blote oog ook al zien.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Thomas_Honda
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2023 17:41
Bezit: C50

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door Thomas_Honda »

Heb jullie bovenstaande reacties gelezen en allemaal uitgetest. Ik kom er echter nogsteeds niet uit. Ik heb een aantal dingen die ik vond tijdens het testen, maar allereerst is het misschien handig om mijn opstelling uit te leggen. Gezien iemand had gereageerd over een contactslot, welke ik nog helemaal niet aan toe ben gekomen.

Afbeelding

Dit is mijn opstelling, het grote blok is de bobine, de cirkel de ontsteking en onderin heb ik mijn acculader die ik rechtstreeks op de zwarte draad van de ontsteking (en hiermee ook de enige draad van de bobine) zet. De negatieve pool zet ik op het frame. Dit is hoe ik mijn ontsteking aan het testen ben. Ik heb deze testopstelling van het originele draadschema afgeleid, dit zou dus moeten werken naar mijn weten. Echter voor de duidelijkheid, heb ik het even zo geillustreerd. En, misschien vervloekt iemand me nu natuurlijk voor een domme fout in mijn opstelling. Twee vliegen in 1 klap.

Nu heb/had ik nog een probleem. Ik sloot bovenstaande opstelling aan en sloeg aan het testen. Opeens begon het van achter mijn vliegwiel te roken, de insulatoren van de puntjes begonnen te smelten. Ik heb geen idee waarom.

Vandaag heb ik wel getest dat beide spoelen goed werken, door een boormachine op het vliegwiel te zetten en met een lampje te kijken aan de gele en zwarte draad. Beide spoelen gaven stroom en het lampje sprong aan.

Ik heb ook een manier gevonden om mijn condensator door te meten en te testen, dit ga ik morgen doen. Hier was ik nog niet aan toegekomen. In de tussentijd suggesties gebaseerd op mijn verhaal? Mvg!

Plaats reactie