C50 inconsistente vonk

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3995
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door wim V8 »

Thomas_Honda schreef: 23 feb 2023 21:29
Afbeelding

Dit is mijn opstelling, het grote blok is de bobine, de cirkel de ontsteking en onderin heb ik mijn acculader die ik rechtstreeks op de zwarte draad van de ontsteking (en hiermee ook de enige draad van de bobine) zet. De negatieve pool zet ik op het frame. Dit is hoe ik mijn ontsteking aan het testen ben. Ik heb deze testopstelling van het originele draadschema afgeleid, dit zou dus moeten werken naar mijn weten. Echter voor de duidelijkheid, heb ik het even zo geillustreerd. En, misschien vervloekt iemand me nu natuurlijk voor een domme fout in mijn opstelling. Twee vliegen in 1 klap.

Nu heb/had ik nog een probleem. Ik sloot bovenstaande opstelling aan en sloeg aan het testen. Opeens begon het van achter mijn vliegwiel te roken, de insulatoren van de puntjes begonnen te smelten. Ik heb geen idee waarom.

Vandaag heb ik wel getest dat beide spoelen goed werken, door een boormachine op het vliegwiel te zetten en met een lampje te kijken aan de gele en zwarte draad. Beide spoelen gaven stroom en het lampje sprong aan.

Ik heb ook een manier gevonden om mijn condensator door te meten en te testen, dit ga ik morgen doen. Hier was ik nog niet aan toegekomen. In de tussentijd suggesties gebaseerd op mijn verhaal? Mvg!


Ik ben benieuwd. ;)

Stroom zetten op je ontsteking. :shock:
Wat is het nut? Hoe kom je daar bij?
De C50 vonkt gewoon bij een kick op het kickstartpedaal.
Als je 12v op je spoel zet, wat jij doet, wordt het een kachel.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door Dennis »

Als je contactpunten geroosterd zijn, zou ik toch maar een ander setje proberen, desnoods de oude set. Even schuurpapiertje tussen de punten door halen. Het klinkt allemaal niet heel hoopgevend, rook achter je vliegwiel vandaan. En die lader weg laten. Als je condensator stuk is, zou je veel vonken tussen de contactpunten moeten zijn bij lopende motor, en slecht optrekken/op toeren komen, maar de motor loopt er meestal wel mee. Een beetje vonk af en toe tussen de punten is niet erg. Maar continu flinke vonken is niet goed.
''UNOX MAN''

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1898
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door lil »

omg wat is dit nou toch met die lader? die is om accu's te laden, nergens anders voor. ga eerst eens voor jezelf na wat je precies wil weten, en zoek dan uit wat de juiste manier is om arachter te komen. jou probleem betreft de vonk, daar is doorgaans niet gek veel voor nodig, een ontstekingspoel, bobine en bougie, en dan nog een condensator die wel eens stuk kan gaan. contactpuntjes is meestal geen acuut probleem. je had het al over een massa ergens die je loshaalde en wat een betere vonk opleverde. dus zal er wel stroom getrokken worden door iets anders dan de ontsteking waardoor dat laatste niet genoeg krijgt om goed te kunnen werken. ik zou allereerst de condensator verdenken, maar afgezien van dat is dit je situatie. ga nou geen dingen doen die niet nodig zijn maar focus op het ene enkele probleem, dat van die vonk.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door iclaudius »

Heb ooit ook een slecht vonkje gehad bij mijn Pc50 bleek de spoel te wezen, waarschijnlijk gemold door schroevendraaiers in het vliegwiel te steken om de moer los te krijgen. Andere spoel geplaatst en probleem opgelost.

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door NIX »

Doe eerst eens een voor een de dingen die we genoemd hebben, beschrijf hoe je het deed en begin met de makkelijkste.

Waarom zit je trouwens naar je vonk te kijken? Loopt het ding beroerd ofzo?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Oscar
4T-MSB regular
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 jun 2016 22:55
Bezit: CD en SS

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door Oscar »

en toch is dit reuze interessant en leerzaam zo.

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 268
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door SeeWhy50 »

:shock:
Persoonlijk vind ik dat bij alles met een verbrandingsmotor de rook uit de uitlaat moet komen maar na het lezen van dit draadje weer een hoop nieuwe mogelijkheden gezien waar ik zelf nooit opgekomen zou zijn.

Best leerzaam! :mrgreen:

P.S. Ik overweeg nu zelf om de CDI uit mijn CY te vervangen voor een 3 fasen 400V aansluiting om uit te proberen of hiermee de vonk groter wordt. Heeft iemand hier ervaring mee?
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1177
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door gonzo »

Speechless....... maar ik volg het met plezier...
Try and die techniek....... love it.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1898
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door lil »

SeeWhy50 schreef: 01 mar 2023 09:53 :shock:
Persoonlijk vind ik dat bij alles met een verbrandingsmotor de rook uit de uitlaat moet komen maar na het lezen van dit draadje weer een hoop nieuwe mogelijkheden gezien waar ik zelf nooit opgekomen zou zijn.

Best leerzaam! :mrgreen:

P.S. Ik overweeg nu zelf om de CDI uit mijn CY te vervangen voor een 3 fasen 400V aansluiting om uit te proberen of hiermee de vonk groter wordt. Heeft iemand hier ervaring mee?
ja, ikke. het levert een vonk, cq vlamboog, op die goed is voor een derde graads brandwond op 2 meter afstand. dat moet lukken.

disclaimer; don't try this at home, is very dangerous
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 407
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door Novio Jorg »

lil schreef: 01 mar 2023 23:25
SeeWhy50 schreef: 01 mar 2023 09:53 :shock:
Persoonlijk vind ik dat bij alles met een verbrandingsmotor de rook uit de uitlaat moet komen maar na het lezen van dit draadje weer een hoop nieuwe mogelijkheden gezien waar ik zelf nooit opgekomen zou zijn.

Best leerzaam! :mrgreen:

P.S. Ik overweeg nu zelf om de CDI uit mijn CY te vervangen voor een 3 fasen 400V aansluiting om uit te proberen of hiermee de vonk groter wordt. Heeft iemand hier ervaring mee?
ja, ikke. het levert een vonk, cq vlamboog, op die goed is voor een derde graads brandwond op 2 meter afstand. dat moet lukken.
[/quot
Aangepast :)
Laatst gewijzigd door Novio Jorg op 02 mar 2023 13:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1898
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door lil »

bijstands verhaal?... waar komt dit nou weer vandaan?

en dat van iemand met een noofje, nota bene tegen een cub bezitter. pah, gaat heen plebejer, en maak u stil van schaamte. je mag pas meepraten as je ook een cub hep
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1177
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door gonzo »

Ik mag hopen dat je dat niet meent, want iedere 4t is gelijkwaardig
Afbeelding

En niet gaan lopen miepen dat mijn Gretchen ook maar een Noof is, toevallig wel een awardwinning, ik heb ook nog Hammerite, een echte C........
Try and die techniek....... love it.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1898
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door lil »

natuurlijk meen ik dat niet. ik zei dat alleen omdat Novio Jorg kennelijk neerkijkt op mensen in de bijstand, dus ik dacht het grappig om even een spiegel voor te houden. dat ie een idee krijgt van hoe dat op vanalles toepasbaar is, ook op hem. het is zo makkelijk
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 407
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door Novio Jorg »

lil schreef: 01 mar 2023 23:35 bijstands verhaal?... waar komt dit nou weer vandaan?

en dat van iemand met een noofje, nota bene tegen een cub bezitter. pah, gaat heen plebejer, en maak u stil van schaamte. je mag pas meepraten as je ook een cub hep
Ik heb het aangepast :) was een beetje dronken.....btw ik heb idd. een noofje en Toyota landcruiser telt die als een Cub?

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1898
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: C50 inconsistente vonk

Bericht door lil »

mij best. en noofje is ook goed.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Plaats reactie