6V->12V

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Emielfelies
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 26 jan 2023 15:37
Bezit: Chaly, 2 camino

6V->12V

Bericht door Emielfelies »

ik heb nu een ss50 6v blok en zou graag 12V cdi aansluiting hebben;

nu heb ik eens zitten rondkijken en zag ik een ombouwkit voor 6V naar 12V maar trok niet echt mn aandacht
nu dacht ik: kan ik niet gewoon een 12v ontsteking nemen van bv yx,lifan... en dan een 12V kabelboom met cdi, 12V spanningsregelaar, 12V lampjes, etc... zou dit mogelijk zijn? of moet de ombouwkit echt perse

en eventueel moest dit hierboven lukken zou het mogelijk zijn om dan een daytona ontsteking te plaatsen? deze van het linkje hieronder
https://www.motorkit.com/en/ignition/12 ... troke.html

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16198
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: 6V->12V

Bericht door nielspbr »

Je ss heeft een lange kruktap, jincheng singa cdi voor het oude type blok past op de tap, alleen die worden schaars. Een opus stukje op en je kan in principe elk 12v vliegwiel steken. Uitdaging is echter plek te maken voor je pickup, daarvoor moet je wat aan het blok aanpassen en je vliegwiel past niet meer onder een 6v ontstekingsdeksel.
edit: en je hebt wat extra bedrading nodig cdi, 12v regelaar lampjes knipperrelais en accu(anders blijf je lampjes vervangen)

Als je de brommer als dagelijks vervoer gebruikt zou ik geen daytona ontsteking nemen, rijd onrustig en levert niet zoveel laadstroom.
(zeg ik als bezitter van een 150cc daytona)

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1915
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: 6V->12V

Bericht door lil »

hou het gewoon op die 6 volt met puntjes, is niks mis mee.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Emielfelies
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 26 jan 2023 15:37
Bezit: Chaly, 2 camino

Re: 6V->12V

Bericht door Emielfelies »

Top bedankt! Zou takegawa onsteking beter zijn dan? Heb daar wel al veel positiefs over gehoord.
De blok komt trouwens onder een cf50 chaly

nielspbr schreef: 06 feb 2023 22:36 Je ss heeft een lange kruktap, jincheng singa cdi voor het oude type blok past op de tap, alleen die worden schaars. Een opus stukje op en je kan in principe elk 12v vliegwiel steken. Uitdaging is echter plek te maken voor je pickup, daarvoor moet je wat aan het blok aanpassen en je vliegwiel past niet meer onder een 6v ontstekingsdeksel.
edit: en je hebt wat extra bedrading nodig cdi, 12v regelaar lampjes knipperrelais en accu(anders blijf je lampjes vervangen)

Als je de brommer als dagelijks vervoer gebruikt zou ik geen daytona ontsteking nemen, rijd onrustig en levert niet zoveel laadstroom.
(zeg ik als bezitter van een 150cc daytona)

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4005
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: 6V->12V

Bericht door wim V8 »

Emielfelies schreef: 06 feb 2023 22:23
Ik heb nu een ss50 6v blok en zou graag 12V cdi aansluiting hebben.
Nu heb ik eens zitten rondkijken en zag ik een ombouwkit voor 6V naar 12V maar trok niet echt mn aandacht
nu dacht ik: kan ik niet gewoon een 12v ontsteking nemen van bv yx,lifan... en dan een 12V kabelboom met cdi, 12V spanningsregelaar, 12V lampjes, etc... zou dit mogelijk zijn? of moet de ombouwkit echt perse.
Toch een ombouwkitje dus.
Gewoon deze even bellen, eventueel mailen met foto's van je blokje ontstekingszijde zonder vliegwiel en je krijgt de juiste.

https://4taktwinkel.nl/website/index.ph ... 9fe2804d22


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2537
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 6V->12V

Bericht door MrSinga »

Takegawa heeft een kitje voor CF50, chaly. Batterij etc.
Op m'n neef z'n SS50 gezet, vrij recht toe recht aan.
topkitje, enkel niet geodkoop

Emielfelies
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 26 jan 2023 15:37
Bezit: Chaly, 2 camino

Re: 6V->12V

Bericht door Emielfelies »

Heb ik dan 12v of 6v kabelboom nodig?

MrSinga schreef: 07 feb 2023 13:21 Takegawa heeft een kitje voor CF50, chaly. Batterij etc.
Op m'n neef z'n SS50 gezet, vrij recht toe recht aan.
topkitje, enkel niet geodkoop

Emielfelies
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 26 jan 2023 15:37
Bezit: Chaly, 2 camino

Re: 6V->12V

Bericht door Emielfelies »

Niet om moeilijk te doen maar gwn uit interesse: wat is dan het verschil tussen een ombouwkit en alles appart kopen?
wim V8 schreef: 07 feb 2023 10:05
Emielfelies schreef: 06 feb 2023 22:23
Ik heb nu een ss50 6v blok en zou graag 12V cdi aansluiting hebben.
Nu heb ik eens zitten rondkijken en zag ik een ombouwkit voor 6V naar 12V maar trok niet echt mn aandacht
nu dacht ik: kan ik niet gewoon een 12v ontsteking nemen van bv yx,lifan... en dan een 12V kabelboom met cdi, 12V spanningsregelaar, 12V lampjes, etc... zou dit mogelijk zijn? of moet de ombouwkit echt perse.
Toch een ombouwkitje dus.
Gewoon deze even bellen, eventueel mailen met foto's van je blokje ontstekingszijde zonder vliegwiel en je krijgt de juiste.

https://4taktwinkel.nl/website/index.ph ... 9fe2804d22


Gr. Wim.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2537
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 6V->12V

Bericht door MrSinga »

Emielfelies schreef: 07 feb 2023 13:45 Heb ik dan 12v of 6v kabelboom nodig?

MrSinga schreef: 07 feb 2023 13:21 Takegawa heeft een kitje voor CF50, chaly. Batterij etc.
Op m'n neef z'n SS50 gezet, vrij recht toe recht aan.
topkitje, enkel niet geodkoop
nee, alles plugt zowat in op de originele boom. Mooi kitje hoor

Emielfelies
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 26 jan 2023 15:37
Bezit: Chaly, 2 camino

Re: 6V->12V

Bericht door Emielfelies »

Die heb ik dus niet😅 kan ik niet 12v dax kabelboom kopen en alles kopen?
MrSinga schreef: 07 feb 2023 14:31
Emielfelies schreef: 07 feb 2023 13:45 Heb ik dan 12v of 6v kabelboom nodig?

MrSinga schreef: 07 feb 2023 13:21 Takegawa heeft een kitje voor CF50, chaly. Batterij etc.
Op m'n neef z'n SS50 gezet, vrij recht toe recht aan.
topkitje, enkel niet geodkoop
nee, alles plugt zowat in op de originele boom. Mooi kitje hoor

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2537
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 6V->12V

Bericht door MrSinga »

Emielfelies schreef: 07 feb 2023 16:48 Die heb ik dus niet😅 kan ik niet 12v dax kabelboom kopen en alles kopen?
MrSinga schreef: 07 feb 2023 14:31
Emielfelies schreef: 07 feb 2023 13:45 Heb ik dan 12v of 6v kabelboom nodig?

MrSinga schreef: 07 feb 2023 13:21 Takegawa heeft een kitje voor CF50, chaly. Batterij etc.
Op m'n neef z'n SS50 gezet, vrij recht toe recht aan.
topkitje, enkel niet geodkoop
nee, alles plugt zowat in op de originele boom. Mooi kitje hoor
Mja… dan zou ik voor china dax boom gaan, opus stukje en een 12V ontsteking nemen
Enkel ander type vliegwieldeksel nodig

cor
4T-MSB addict
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Locatie: emmen

Re: 6V->12V

Bericht door cor »

Toch wel apart. Ik heb een chaly cf50 met het orginele blok wat 12 volt is en electronische ontsteking heeft dus cdi. Za dan wel omgebouwd zijn naar12 volt cdi ga ik van uit.

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: 6V->12V

Bericht door hypercub »

zal wel een later bouwjaar chaly zijn
Life is too short for lousy coffee.

Ronaldo
4T-MSB addict
Berichten: 845
Lid geworden op: 20 sep 2009 15:18
Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: 6V->12V

Bericht door Ronaldo »

Dat setje heb ik ook recent aangeschaft, enkel nog niet gemonteerd.
Die van Daytona heb ik overgeslagen daar deze ook op mijn Daytona blok zit en ook veels te weinig vind opbrengen i.c.m. mijn verlichting, meters etc.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2537
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 6V->12V

Bericht door MrSinga »

cor schreef: 08 feb 2023 12:38 Toch wel apart. Ik heb een chaly cf50 met het orginele blok wat 12 volt is en electronische ontsteking heeft dus cdi. Za dan wel omgebouwd zijn naar12 volt cdi ga ik van uit.
model met Duitse koplamp is normaal altijd 6V
later modellen, jaren 80, zijn 12V.

Plaats reactie