Hoi,
Ik heb mijn C320S uit elkaar liggen en daarbij gebruik ik mijn “Alles over uw bromfiets” boekje uit de jaren 80.
Wat me opvalt is dat de volgorde bij het uit elkaar draaien en vervolgens weer in elkaar zetten in het boekje soms erg warrig lijkt. Maar goed, daar komen we wel uit.
Iets waar ik wel een beetje op vast loop is dat er nergens wordt verteld welke waardes gelden voor de aanhaalmomenten bij het weer in elkaar zetten.
Heeft iemand waardes voor de cilinderkopmoeren, de tuimelaarshuis bouten en de olieleiding?
Alvast bedankt,
Paul.
Aandraaimomenten C320S cilinderkop/tuimelaarshuis?
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1386
- Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
- Bezit: Mezelf
- Locatie: Tussen de Scheldes
Re: Aandraaimomenten C320S cilinderkop/tuimelaarshuis?
De kop heeft 6mm tappen, en die mogen niet strakker dan 1.2 kg/m
En het tuimelaardeksel zou ik niet zo strak zetten, maar liefst wel gelijke moment.
En het tuimelaardeksel zou ik niet zo strak zetten, maar liefst wel gelijke moment.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1386
- Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
- Bezit: Mezelf
- Locatie: Tussen de Scheldes
Re: Aandraaimomenten C320S cilinderkop/tuimelaarshuis?
Precies, je boutjes (kleppenhuis) moeten wel lang genoeg zijn he, anders draai je de boel kapot.De andere dingen moet je zelf een beetje aanvoelen, draai het niet over de "zeik" en mocht er lekkage zijn, geef het nog een tikkie.
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1864
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Aandraaimomenten C320S cilinderkop/tuimelaarshuis?
ik zou vooralsnog 0,8 kgm aanhouden, tenzij anders vermeld. 0,8 kgm geldt voor honda voor de meeste m6 boutjes, en vooral die in lichtmetaal gedraaid worden (carters) zeker niet strakker zetten dan dat, je draait het maar zo stuk.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1386
- Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
- Bezit: Mezelf
- Locatie: Tussen de Scheldes
Re: Aandraaimomenten C320S cilinderkop/tuimelaarshuis?
Ook de kop aandraaien?0,8 Kg/m
-
- chaly addict
- Berichten: 18806
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Aandraaimomenten C320S cilinderkop/tuimelaarshuis?
Standaard voor M6 is 10Nm. Verder gewoon de boel niet lomp stuk willen draaien. Het is zo teer als het eruit ziet.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Re: Aandraaimomenten C320S cilinderkop/tuimelaarshuis?
Allemaal bedankt, zal me beraden over de uiteindelijke waarde.
Heeft iemand een Honda document waar iets vermeld wordt?
Thanks,
Paul
Heeft iemand een Honda document waar iets vermeld wordt?
Thanks,
Paul
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1864
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Aandraaimomenten C320S cilinderkop/tuimelaarshuis?
werkplaatshandleiding voor stoterstangenblok c100/c110 zegt;
cylinderkopbouten 0,805 kgm
bouten kleptuimelaardeksel 0,749 kgm
banjobouten van olieleiding 0,691 kgm
dus, 0,8 kgm is vast zat, ook al heb je een gietijzeren kop. (bij de c100/c110 is die van lichtmetaal)
cylinderkopbouten 0,805 kgm
bouten kleptuimelaardeksel 0,749 kgm
banjobouten van olieleiding 0,691 kgm
dus, 0,8 kgm is vast zat, ook al heb je een gietijzeren kop. (bij de c100/c110 is die van lichtmetaal)
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
- wim V8
- Kill me please, I'm trapped here!
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Aandraaimomenten C320S cilinderkop/tuimelaarshuis?
Honda gietijzeren kop én cilinder 0,9 - 1,2Kg.
Nou heb je genoeg waardes om een mooi gemiddelde te maken
Gr. Wim.
Nou heb je genoeg waardes om een mooi gemiddelde te maken
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Re: Aandraaimomenten C320S cilinderkop/tuimelaarshuis?
Dat dacht ik dus ook.Nou heb je genoeg waardes om een mooi gemiddelde te maken
Re: Aandraaimomenten C320S cilinderkop/tuimelaarshuis?
Lol,
Bedankt allemaal
Bedankt allemaal