Kleppen vragen C320S

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PiwiKiwi
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 okt 2011 08:07
Bezit: C320S

Kleppen vragen C320S

Bericht door PiwiKiwi »

Hoi allemaal,

Heb dus mijn C320S uit elkaar liggen vanwege rokende motor en olielekkage.

Heb inmiddels de kleppen uitgebouwd omdat vooral het uitlaatkanaal erg goor is. Ben nu aan t inventariseren wat er mogelijk/nodig is om de zaak weer zo netjes mogelijk te krijgen. De inlaatklep miste een klein stukje dus die wordt vervangen, mogelijk vervang ik de uitlaatklep ook al moet ik nog in overleg over de toestand van de klepzittingen in de kop.

Vraagje: ik zag bij dat er bij Leertouwer een uitlaatklep verkocht wordt met een steel van 5.5mm, lijkt dikker dan standaard, kunnen de klepgeleiders op worden gehoond bij zo’n blokje? Indien überhaupt van toepassing natuurlijk, er zit wel wat speling op maar moet even gemeten worden.

Er zit een 4takt monteur bij mij in de buurt (als die meeleest is die meteen gewaarschuwd 😉)die ik mss alle precisie werk wil laten doen, maar wil niet alles uit handen geven omdat het ook een “vader & zoon” project is. Ik probeer gewoon alvast zoveel mogelijk te weten te komen.


Bedankt voor alle eventuele inzichten,

Mijn werkplaatsboekje biedt helaas niet alle antwoorden, jullie misschien wel 😄,

Paul

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Kleppen vragen C320S

Bericht door iclaudius »

Ooit heb ik een klep met heel fijn schuurlinnen passend gemaakt(in de boormachine)beetje afgedraaid dus. Ik moest er zelf ook erg om lachen (deze methode) maar heb geen superwerkplaats. Dit was toen de enige optie voor mij. Klep een beetje ingeslepen met pasta, en gemonteerd. resultaat? brommer liep perfect, vette compressie en geen rook. :D
Verder moeten je openingen van je zuigerveren niet té groot zijn, en je cilinder/zuiger moet ook in goede staat zijn. Ik zou voor een nieuw setje gaan (overmaat) netjes inrijden. Dan rookt ie niet! 8-)

Gebruikersavatar
PiwiKiwi
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 okt 2011 08:07
Bezit: C320S

Re: Kleppen vragen C320S

Bericht door PiwiKiwi »

Thanks,

Hij ligt helemaal uit elkaar, dus zuiger/veren/cilinder/kleppen enz komen allemaal in aanmerking voor revisie wat mij betreft.
Hoop wel dat de kop bruikbaar blijft.

Kan die er weer 57 jaar tegen 😉

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16199
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Kleppen vragen C320S

Bericht door nielspbr »

Wat voo klepsteeldiameter heeft je oude klep?

Gebruikersavatar
PiwiKiwi
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 okt 2011 08:07
Bezit: C320S

Re: Kleppen vragen C320S

Bericht door PiwiKiwi »

Werkplaatsboekje zegt 5.465-5.475 en vervangen bij 5.43.

Ik kan zelf niet nauwkeuriger meten dan 5.4

Moet het een en ander met een micrometer oid laten meten bij een werkplaats.
Ze zullen sowieso wel vervangen worden.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4008
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Kleppen vragen C320S

Bericht door wim V8 »

Bij leertouwer hebben ze m waarschijnlijk even vlug met de schuifmaat gemeten.

5,5 is dan dicht bij 5,475
Waarschijnlijk gewoon de goeie.

Ga maar eens langs daar, cilinder en kopje meenemen
Pas je de nieuwe kleppen even in de oude kop.
Je oude cilinder kan waarschijnlijk je zo omruilen voor een gehoond setje met nieuwe zuiger.

Ik zou wel even bellen wanneer er wel iemand aanwezig is die kundig genoeg is om je
kopje te kunnen beoordelen. Ivm speling stelen. En ook de zittingen even bekijkt.
Ruilkopjes zijn er trouwens ook.

https://www.leertouwer.com/nl/zoekresul ... 20cilinder


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
PiwiKiwi
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 okt 2011 08:07
Bezit: C320S

Re: Kleppen vragen C320S

Bericht door PiwiKiwi »

Je weet maar nooit. In eerste instantie geef ik de voorkeur aan mijn eigen spullen reviseren….maar we zullen zien.

Goeie tip, wel 👍

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1917
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Kleppen vragen C320S

Bericht door lil »

uithonen is toch wel iets wat je moet uitbesteden. je hebt wel van die slijpsetjes voor in een boormachine, maar de cylinder kan ook ovaal gesleten zijn, en dat verhelp je niet met zo'n setje. plus je hebt dan ook nog steeds micrometers nodig om je werk te kunnen meten..
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
PiwiKiwi
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 okt 2011 08:07
Bezit: C320S

Re: Kleppen vragen C320S

Bericht door PiwiKiwi »

Alles wat met honen of meten (nauwkeuriger dan een tiende) te maken heeft besteed ik uit. Eventueel kleppen slijpen doe ik nog wel.

Plaats reactie