Honda c50 licht werkt niet (elektronica)

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
noahvdheijde
4T-MSB beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mar 2023 18:09

Honda c50 licht werkt niet (elektronica)

Bericht door noahvdheijde »

Hoii, ik heb een honda c50 uit 1977. De brommer rijd lekker vlot door en start altijd, toch is er een probleem. Ik heb twee dagen geleden alle lampjes vervangen, want de brommer gaf alleen nog groot licht! Voor de rest werkte niks. Nu werkte het voor/achterlicht, klein/grootlicht weer, tot net. Het grote licht werkt weer alleen. Voor de rest niks… de accu laad ook niet op, maar dat is niet de hoofdoorzaak. Want de lamp heeft het ook gedaan toen de accu al leeg was.
Iemand een idee hoe ik alle lichten gewoon weer kan laten werken, voor een langere tijd dan 2 dagen;)

Ps: knipperlichten en remlicht werken ook niet.

Groet,

Noah


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Honda c50 licht werkt niet (elektronica)

Bericht door ivo215 »

Dat is niet echt te troubleshooten op afstand.

Eh, waar te beginnen ...

Onder je vliegwiel zit de lichtspoel. Uit de lichtspoel komen 2 draden.
Eentje gaat via de lichtschakelaar op het stuur naar de koplamp, het achterlicht en de tellerverlichting. Deze werken op wisselstroom.
De andere draad uit de lichtspoel gaat naar de gelijkrichter en dan door naar de pluspool van de accu. Dit levert dus gelijkstroom.
Via de zekering en het contactslot wordt de gelijkstroom vervolgens geleverd aan diverse schakelaars die op hun beurt weer stroom leveren aan alles dat op gelijkstroom werkt. Namelijk: Het neutraallampje, de knipperlichten, de toeter en het remlicht.

De verlichting werkt dus op een ander circuit dan de accu, echter heeft de accu nog steeds een belangrijke werking. De verlichting wordt direct gevoed door de lichtspoel, en spoelen doen rare dingen als je de belasting over die spoelen gaat in- of uitschakelen. Als de last over de spoel verandert, dan geeft de spoel een piek in de spanning (net als een buck converter). Die piek kan de verlichting overbelasten, en kan je lampjes doen doorbranden.
De accu, als deze werkt, wordt gevoed vanaf dezelfde lichtspoel. Een andere winding, maar dezelfde spoel. De accu zorgt voor een constante last over de spoel. En dit dempt de spanningspieken bij het in- en uitschakelen van het licht aanzienlijk.
Dus als je accu werkt, dan beschermt deze het wisselstroomcircuit tegen hoge spanningspieken.

Het is dus verstandig om de accu werkend te hebben. Echter is dat zeer zeker geen garantie. Want jouw probleem kan ook andere oorzaken hebben. Bijvoorbeeld een mismatch tussen vliegwiel en ontsteking (bevat de lichtspoel). Dit kan in sommige gevallen een veel hogere spanning leveren dan de bedoeling is. Bijvoorbeeld als de ontsteking een keer vervangen is geweest voor een immitatie-ontsteking, dit levert dikwijls spanningen op van 24 volt of meer, terwijl je brommer een 6 volt systeem heeft. Om je verlichting dan levend te houden heb je naast de accu dan ook een stevige spanningsregelaar nodig.

Maar goed. Voor jou is stap 1: Fix de accu. Controleer de gelijkrichter, de zekering en de accu zelf.
Dit is geen garantie dat je licht daarna heel blijft, maar het scherpste zal in elk geval van de spanningspieken af zijn, waardoor je verlichting een betere kans heeft. Als je lampjes daarna nog steeds door branden, installeer dan een spanningsregelaar.
Laatst gewijzigd door ivo215 op 29 mar 2023 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Honda c50 licht werkt niet (elektronica)

Bericht door ivo215 »

Ik heb het zelf vroeger ook gehad, op de SS50. Met een nieuwe immitatie-ontsteking onder het vliegwiel.
Zelfs met een goede werkende accu, 12 volt lampen er in in plaats van 6 volt, en een 35/35 Watt lamp in de koplamp in plaats van 15/15 Watt. En nog brandde het licht steeds door.
Een spanningsregelaar er bij installeren is dan de oplossing.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

noahvdheijde
4T-MSB beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mar 2023 18:09

Re: Honda c50 licht werkt niet (elektronica)

Bericht door noahvdheijde »

ivo215 schreef:Dat is niet echt te troubleshooten op afstand.

Eh, waar te beginnen ...

Onder je vliegwiel zit de lichtspoel. Uit de lichtspoel komen 2 draden.
Eentje gaat via de lichtschakelaar op het stuur naar de koplamp, het achterlicht en de tellerverlichting. Deze werken op wisselstroom.
De andere draad uit de lichtspoel gaat naar de gelijkrichter en dan door naar de pluspool van de accu. Dit levert dus gelijkstroom.
Via de zekering en het contactslot wordt de gelijkstroom vervolgens geleverd aan diverse schakelaars die op hun beurt weer stroom leveren aan alles dat op gelijkstroom werkt. Namelijk: Het neutraallampje, de knipperlichten, de toeter en het remlicht.

De verlichting werkt dus op een ander circuit dan de accu, echter heeft de accu nog steeds een belangrijke werking. De verlichting wordt direct gevoed door de lichtspoel, en spoelen doen rare dingen als je de belasting over die spoelen gaat in- of uitschakelen. Als de last over de spoel verandert, dan geeft de spoel een piek in de spanning (net als een buck converter). Die piek kan de verlichting overbelasten, en kan je lampjes doen doorbranden.
De accu, als deze werkt, wordt gevoed vanaf dezelfde lichtspoel. Een andere winding, maar dezelfde spoel. De accu zorgt voor een constante last over de spoel. En dit dempt de spanningspieken bij het in- en uitschakelen van het licht aanzienlijk.
Dus als je accu werkt, dan beschermt deze het wisselstroomcircuit tegen hoge spanningspieken.

Het is dus verstandig om de accu werkend te hebben. Echter is dat zeer zeker geen garantie. Want jouw probleem kan ook andere oorzaken hebben. Bijvoorbeeld een mismatch tussen vliegwiel en ontsteking (bevat de lichtspoel). Dit kan in sommige gevallen een veel hogere spanning leveren dan de bedoeling is. Bijvoorbeeld als de ontsteking een keer vervangen is geweest voor een immitatie-ontsteking, dit levert dikwijls spanningen op van 24 volt of meer, terwijl je brommer een 6 volt systeem heeft. Om je verlichting dan levend te houden heb je naast de accu dan ook een stevige spanningsregelaar nodig.

Maar goed. Voor jou is stap 1: Fix de accu. Controleer de gelijkrichter, de zekering en de accu zelf.
Dit is geen garantie dat je licht daarna heel blijft, maar het scherpste zal in elk geval van de spanningspieken af zijn, waardoor je verlichting een betere kans heeft. Als je lampjes daarna nog steeds door branden, installeer dan een spanningsregelaar.
Super, ik ga kijken of dit het gaat verhelpen!!

Dankjewel Ivo!

Groet, Noah


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Honda c50 licht werkt niet (elektronica)

Bericht door wim V8 »

Zorg ook dat alle massa aansluitingen brandschoon zijn,
vastzitten, en dus goed contact maken met frame e.d.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Plaats reactie