2 verzonken bouten ontstekingsset vast

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Mathoine
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 feb 2023 23:30
Bezit: Cd50

2 verzonken bouten ontstekingsset vast

Bericht door Mathoine »

Hoihoi, ik ben bezig met het blok van een cd50 schoon te maken en daarbij ook de kickstartas te vervangen, ik zit alleen vast op de 2 schroeven die de ontstekingsset vast houden, alles geprobeerd om ze losser te maken maar het wil niet baten. Heeft iemand hier tips?

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1182
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: 2 verzonken bouten ontstekingsset vast

Bericht door gonzo »

Slagschroevendraaier.......
Try and die techniek....... love it.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2567
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 2 verzonken bouten ontstekingsset vast

Bericht door MrSinga »

En als dat niet werkt. Kop kapot boren met boor 8-10 genoeg tot je hem eraf kunt liften en dan kun je plaat eraf halen. Rest zit dan meetal nog maar handvast

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1957
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: 2 verzonken bouten ontstekingsset vast

Bericht door lil »

ja die plaat gaat doorgaans niet los zonder slagschroevendraaier. helaas pindakaas, en heb je die schroefkoppen gemold dan kan je alleen nog uitboren.
ben je al aan de koppeling toegekomen? zelfde verhaal
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Mathoine
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 feb 2023 23:30
Bezit: Cd50

Re: 2 verzonken bouten ontstekingsset vast

Bericht door Mathoine »

Zal geen kwaad doen dan om een slagschroevendraaier te bestellen dan, hopen dat de schroeven niet te erg verdraaid zijn. Dank voor de reacties

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1957
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: 2 verzonken bouten ontstekingsset vast

Bericht door lil »

slagschroevendraaier aanrader; gedore red R38004006 voor 35 euro

check dit topic ook even; viewtopic.php?p=561406#p561406 handige gereedschaptips.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Mathoine
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 feb 2023 23:30
Bezit: Cd50

Re: 2 verzonken bouten ontstekingsset vast

Bericht door Mathoine »

Ik heb precies die in hetzelfde doosje alleen van een ander merk nu, maar ik weet nou niet hoe hard ik op die achterkant moet slaan met een hammer, want heb nu nog geen voortgang ermee.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2567
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 2 verzonken bouten ontstekingsset vast

Bericht door MrSinga »

Mathoine schreef: 20 jun 2023 18:50 Ik heb precies die in hetzelfde doosje alleen van een ander merk nu, maar ik weet nou niet hoe hard ik op die achterkant moet slaan met een hammer, want heb nu nog geen voortgang ermee.
Hard slaan. En niet met een speelgoed hamer maar met een deftige hamer.
Ik gebruik meestal m’n klauwhamer daarvoor (die ligt gewoon supergoed in m’n hand) maar een gewone hamer doet ook z’n werk

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1182
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: 2 verzonken bouten ontstekingsset vast

Bericht door gonzo »

Als de kop nog maagd is ( lees niet kapotgedraait), zou je het nog kunnen proberen met een grote kruiskop met wat slijppasta. Ik heb al vaker deze schroeven zo gelost zonder slagschroevendraaier. Tevens vervang ik ze meteen voor imbusboutjes......
Try and die techniek....... love it.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5174
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: 2 verzonken bouten ontstekingsset vast

Bericht door stoterstangen90 »

Of gebruik het juiste gereedschap. een Jis bit. Koppen van schroeven gaan allemaal stuk van verkeerde bits (het is dus geen Philips bit maar een Jis Bit.)
Afbeelding

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2567
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 2 verzonken bouten ontstekingsset vast

Bericht door MrSinga »

stoterstangen90 schreef: 21 jun 2023 09:49 Of gebruik het juiste gereedschap. een Jis bit. Koppen van schroeven gaan allemaal stuk van verkeerde bits (het is dus geen Philips bit maar een Jis Bit.)
helaas voor meeste slagschroevendraaiers zijn die niet beschikbaar. Lees, er zit tussen merken slagschroevendraaiers onderling gelijk geen overeen gekomen maat van bit. Heb er al menig versleten (goedkopere maar ook ne duurdere) en rara.. bitjes van de 1 gaan/gingen niet in de andere. Niets dat de slijpschijf niet kon oplossen, maar niet onmiddellijk.

Mathoine
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 feb 2023 23:30
Bezit: Cd50

Re: 2 verzonken bouten ontstekingsset vast

Bericht door Mathoine »

Ik heb er eentje uit kunnen krijgen met de slagschroevendraaier, de andere is gewoon te gestripped. Dan maar de oplossing van mr singa proberen met het uitboren. Weet iemand welke inbusbouten gebruikt kunnen worden voor de plaat?

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2567
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 2 verzonken bouten ontstekingsset vast

Bericht door MrSinga »

gewoon verzonken M6 16mm

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: 2 verzonken bouten ontstekingsset vast

Bericht door butt head »

MrSinga schreef: 19 jun 2023 20:08 En als dat niet werkt. Kop kapot boren met boor 8-10 genoeg tot je hem eraf kunt liften en dan kun je plaat eraf halen. Rest zit dan meetal nog maar handvast
persoonlijk zou ik niet groter gaan als 8mm op een m6 bout. als je 10mm hebt kan het zijn dat je het conische beschadigd waar door je weer een grotere kans op lekkerij hebt.


zelf pak ik al gewoon de boormachine als ik een beschadigde kruiskop zie begin er niet eens meer aan om te gaan emmeren met slag schroevendraaiers en dergelijk spul. het boren is 1 min werk het er uit draaien is ook 1 min werk door de kop er af te boren is de spanning er af en draai je hem er zo uit.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1957
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: 2 verzonken bouten ontstekingsset vast

Bericht door lil »

Mathoine schreef: 20 jun 2023 18:50 Ik heb precies die in hetzelfde doosje alleen van een ander merk nu, maar ik weet nou niet hoe hard ik op die achterkant moet slaan met een hammer, want heb nu nog geen voortgang ermee.
o ja het vereist enig inzicht in hoe je het ding moet gebruiken. je moet hem zo vasthouden dat ie al enigzins tegen het losdraaimoment aanzit. het mechaniek voelt aan als een nulpunt met aan weerskanten twee schuine hellingen, en je moet hem halverwege tegen de losdraaihelling aangedrukt houden en dan een klap erop geven met de hamer. zo word de neerwaardse klap omgezet in een losdraaiklap, zo werkt dat ding. anders heeft het geen zin, hoe hard je ook slaat. en je hoeft ook niet reuzehard te slaan, een ferme tik is genoeg. ik heb ze meestal met 1 tikje los. ik heb wel eens een keer meer moeite gehad met het boutje van de tellerkabel in het voorwiel en moest toen zelfs herhaaldelijk en ook flink harder slaan, wat echt een uitzondering is wat mij betreft. normaal hoort dat niet te hoeven.

dus, vasthouden met enige neerwaardse druk en ietsje verdraaid ten opzichte van het nulpunt, in de losdraairichting.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Plaats reactie