Pagina 1 van 1

Hoge toeren koude start

Geplaatst: 28 jun 2023 10:43
door Roberto
Hallo mede Honda 4takt fans,
Na meer dan 40 jaar geleden een aantal jaar als (tweetakt) bromfietsmonteur te hebben gewerkt begon het bromfiets gebeuren weer te kriebelen. Mijn vrouw en ik allebei een Honda C50NT aangeschaft. Hele leuke brommers. Met 1 van de twee een probleempje waar ik nog niet achter ben.
Bij de koude start (zonder choke met dit warme weer) gaat het toerental direct naar 4 a 5000 toeren. Pak ik de choke erbij gaat het toerental terug naar normaal maar blijft ie niet lang lopen (verzuipt). Als de motor vijf minuten is warmgedraaid is het toerental normaal en blijft ie goed stationair lopen. Bij warme start ook gewoon goed, alleen bij koude start giert ie het uit.
Carburateur gereinigd, pakkingen en o-ringen vervangen, kleppen gesteld op 0,05. Brandstof loopt goed door.
Iemand een idee?
Bvd

Re: Hoge toeren koude start

Geplaatst: 28 jun 2023 13:08
door Peter57
Blijft de gasschuif niet hangen?
Peter

Re: Hoge toeren koude start

Geplaatst: 28 jun 2023 13:23
door Roberto
Peter57 schreef: 28 jun 2023 13:08 Blijft de gasschuif niet hangen?
Peter
Uiteraard gecontroleerd Peter, dank je. Schuif loopt soepel en komt elke keer keurig op de aanslag terug. Gaskabel ook gesmeerd en loopt soepel.

Re: Hoge toeren koude start

Geplaatst: 28 jun 2023 13:33
door wim V8
Roberto schreef: 28 jun 2023 10:43
Hallo mede Honda 4takt fans,

Na meer dan 40 jaar geleden een aantal jaar als (tweetakt) bromfietsmonteur te hebben gewerkt begon het bromfiets gebeuren weer te kriebelen. Mijn vrouw en ik allebei een Honda C50NT aangeschaft. Hele leuke brommers. Met 1 van de twee een probleempje waar ik nog niet achter ben.
Bij de koude start (zonder choke met dit warme weer) gaat het toerental direct naar 4 a 5000 toeren. Pak ik de choke erbij gaat het toerental terug naar normaal maar blijft ie niet lang lopen (verzuipt). Als de motor vijf minuten is warmgedraaid is het toerental normaal en blijft ie goed stationair lopen. Bij warme start ook gewoon goed, alleen bij koude start giert ie het uit.
Carburateur gereinigd, pakkingen en o-ringen vervangen, kleppen gesteld op 0,05. Brandstof loopt goed door.
Iemand een idee?

Bvd



Hallo Roberto,

Toch misschien valse lucht aanzuigen bij aansluiting(en) carburateur/spruitstuk/kop.

Hoe is de kleur van de bougie bij beide fietsen(indien zij technisch exact gelijk zijn) na een lange rit?
Vergelijk dit eens. Of sowieso bij die ene.

Choke is toch traploos?
Dan zou met wat mindere choke-stand de motor toch niet direct verzuipen zoals je meld.
Daardoor kan hij toch normaal warm draaien.

Stel de luchtschroef eens af volgens het boekje.

Motoren direct uit Japan import kunnen schraal staan afgesteld.
Bekijk sproeiers bezetting en vlotterniveau. Stationairsproeier en hoofd.

Enne, ik begrijp net aangeschaft?
Is er enige garantie voordat je zelf gaat schroeven?


Gr. Wim.

Re: Hoge toeren koude start

Geplaatst: 28 jun 2023 13:46
door gonzo
Je verhaal lezende denk ik ook valse lucht......

Re: Hoge toeren koude start

Geplaatst: 28 jun 2023 14:00
door Roberto
Hoi Wim, bedankt voor je antwoord.

Valse lucht was het eerste waar ik aan dacht kwam vaak voor bij de tweetakten in het verleden. Pakkingen en o-ringen zijn door mij vervangen. Pasvlakken zijn vlak en geen breuken in de isolator of zo.

Kleur van de bougie is zwart, roetaanslag. Staat te rijk afgesteld en verbruikt bijna het dubbele van die andere C50 maar sproeiers en naaldstand is gelijk.

Choke is inderdaad traploos en die verstel ik nu ook constant tot de brommer op temperatuur is.

Luchtschroef moet ik nog afstellen. Single D carburateur sleutel is onderweg ( rare vorm voor een stelschroef)
Alleen of dat zo’n enorm verschil kan maken tussen warme en koude motor?

Sproeiers #75 hoofd en #35 stationair precies volgen het datasheet cmsnl
Vlotterniveau is vast bij dit model carburateur geheel van kunststof ook het lipje waar de vlotternaald in vast hangt is niet te wijzigen.

Garantie: helaas

Re: Hoge toeren koude start

Geplaatst: 28 jun 2023 14:16
door Roberto
Als iemand nog zo’n carburateur heeft liggen, Keihin PB3LA A, hou ik me van harte aanbevolen.
Zou ook graag willen weten of jullie ervaring hebben met de Shen Wey originele variant hiervan die te koop is bij de 4taktwinkel. Een nieuwe Keihin alleen gevonden op e-bay (310 dollar ex 35 dollar verzendkosten en dan nog invoerrechten), beetje duur.

Re: Hoge toeren koude start

Geplaatst: 28 jun 2023 14:42
door lil
de knul in een ander topic viewtopic.php?p=566536#p566536 had er anders nogthans gewoon een nieuwe gekocht, ziet er in mijn ogen uit als een echte keihin, en ik geloof nooit dat ie er zo veel voor betaald heeft.

Re: Hoge toeren koude start

Geplaatst: 28 jun 2023 15:02
door Roberto
lil schreef: 28 jun 2023 14:42 de knul in een ander topic viewtopic.php?p=566536#p566536 had er anders nogthans gewoon een nieuwe gekocht, ziet er in mijn ogen uit als een echte keihin, en ik geloof nooit dat ie er zo veel voor betaald heeft.
Lil, bedankt.
Hij zegt idd kloon maar er staat gewoon Keihin op.
Ik denk dat ik hier misschien wel wat mee kan.

Re: Hoge toeren koude start

Geplaatst: 28 jun 2023 15:51
door Peter57
Je mag hem overnemen.
Zie pb.

Peter

Re: Hoge toeren koude start

Geplaatst: 28 jun 2023 17:54
door ivo215
Ik denk ook valse lucht.

Probeer voor de grap eens om de luchtschroef (die naast de stationair-schroef) helemaal dicht te draaien. En dan vanaf dichtgedraaid 450 graden open te draaien. (dat is 180 + 180 + 90)

Is het probleem dan weg?

Re: Hoge toeren koude start

Geplaatst: 28 jun 2023 18:58
door Roberto
ivo215 schreef: 28 jun 2023 17:54 Ik denk ook valse lucht.

Probeer voor de grap eens om de luchtschroef (die naast de stationair-schroef) helemaal dicht te draaien. En dan vanaf dichtgedraaid 450 graden open te draaien. (dat is 180 + 180 + 90)

Is het probleem dan weg?
Dank Ivo, ga ik proberen van de week als het Single D sleuteltje voor de luchtschroef binnen is. 1 1/4 slag, dus de standaard instelling.

Re: Hoge toeren koude start

Geplaatst: 28 jun 2023 19:03
door nielspbr
een slag is een halve omwenteling, 2 1/2 slag of 1 1/4 omwenteling dus ;)

edit: ik ben veel te wakker, komt zeker door het betere slaapweer.

Re: Hoge toeren koude start

Geplaatst: 29 jun 2023 07:14
door Roberto
nielspbr schreef: 28 jun 2023 19:03 een slag is een halve omwenteling, 2 1/2 slag of 1 1/4 omwenteling dus ;)

edit: ik ben veel te wakker, komt zeker door het betere slaapweer.
Ha, Niels, daar zijn de meningen ook over verdeeld.
Quote van het motor forum mbt stelschroeven:

“Heel simpel, een slag is een hele omwenteling. Een "turn" ook, een "revolution" ook.”

Je spreekt ook over kwart slag als 90 graden.