Snelheid begrenzen mbv adruino en cdi

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
MonkeyMike
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 jul 2023 19:23
Bezit: Skyteam PBR

Snelheid begrenzen mbv adruino en cdi

Bericht door MonkeyMike »

Ik zou graag een begrenzer willen maken die werkt op basis van snelheid. Het idee is om met een Arduino (computertje) de snelheid te meten. Zodra de snelheidslimiet is bereikt schakelen we limiet van de CDI in. Of dit überhaupt mogelijk is weet ik niet. Hopelijk kunnen jullie daar antwoord op geven.

Het Arduino gedeelte geloof ik wel. Code om snelheid te meten (aantal rotaties van het wiel) is beschikbaar. Daarnaast kan ik de andere benodigde code zelf schrijven. Van het CDI en motor gedeelte heb ik minder verstand van. Stel dat we op 10k rpm de 50 km/u aantikken. Nu limiteren de we CDI tot 8k toeren. Wat gaat er gebeuren?

Voor de mensen die wat meer details willen:
Arduino toerenteller: https://www.youtube.com/watch?v=u2uJMJWsfsg
CDI met begrenzing: https://www.motorkit.com/en/ignition-sk ... onkey.html

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16203
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Snelheid begrenzen mbv adruino en cdi

Bericht door nielspbr »

Hou er wel rekening mee dat je hem op het achterwiel/uitgaande as blok moet begrenzen als je echt een snelheidsbegrenzer wil bouwen.
Cdi's met instelbare begrenzing op toerental zijn er al, die hoef je niet opnieuw uit te vinden.

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Snelheid begrenzen mbv adruino en cdi

Bericht door ivo215 »

Leuk project.

Je kan de Arduino tussen de pickup en de CDI zetten, en dan aan de hand van het toerental het ontstekingstijdstip verlaten.
Of als je het heel eenvoudig wilt houden, op een bepaald toerental een condensator inschakelen.

Moeilijker zal zijn om het ontstekingstijdstip te vervroegen. Dan zal je software het ontstekingstijdstip dat de Arduino aan de CDI geeft moeten gaan anticiperen.
Of ... aangezien het een viertakt is ... de helft van de vonken heb je helemaal niet nodig. Als de vonk van de uitlaatslag 355 graden verlaat, dan heb je een 5 graden vervroegde vonk tijdens de compressieslag.
Je moet dan alleen wel een manier vinden om je Arduino te vertellen met welke slag de motor bezig is. Je zal dus ergens nog een sensor moeten plaatsen. Dan is een sensor op de nokkenas een voor de hand liggende keuze.

Makkelijker is een vliegwiel met een lange pickup-nok. Daarmee kan je, als je wilt gaan vervroegen het ontstekingstijdstip schakelen naar de rising edge in plaats van de falling edge die de pickup geeft. Zo werkt een normale vervroegende CDI ook.

Er zijn meerdere manieren om het aan te vliegen.
En je hoeft niet persé voor de makkelijkste oplossing te kiezen, een nodeloos ingewikkeld project kan best leuk zijn.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

MonkeyMike
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 jul 2023 19:23
Bezit: Skyteam PBR

Re: Snelheid begrenzen mbv adruino en cdi

Bericht door MonkeyMike »

Voor een eerste versie is de simpelste oplossing het beste. Daarom wil ik zo veel mogelijk kant en klare dingen gebruiken.

Mijn idee is al volgt. Zitten we onder de 45 km/u dan mag de motor zo veel toeren draaien als mogelijk. Komen we boven de 45 km/u dan moet het toerental van de motor omlaag.
Deze CDI lijkt ideaal. De CDI heeft een aan/uit functie voor de limiet van het toerental. En de limiet heeft als doel om de brommer 45 km/u te laten rijden.
Door middel van de Arduino (en wat elektronica) gaat de limiet van de CDI aan/uit tijdens het rijden.

Mijn vraag is of het bovenstaande mogelijk/realistisch is. Wat gaat er gebeuren als we tijdens het rijden de limiet van de CDI aan/uitzetten? Is het schadelijk voor de motor? Is het gevaarlijk in het verkeer? Is het dit of dat?

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1348
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Snelheid begrenzen mbv adruino en cdi

Bericht door ildert »

Her ergste wat er kan gebeuren is dat ie schakelt als je net 10k draait, dan val je misschien abrupt terug. Mooier zou zijn als je de mate van verlating in de hand hebt, dan zou je geleidelijk naar de limiet kunnen gaan.

Probeer het zou ik zeggen, leuk project toch!
grote klappen, snel thuis

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 269
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Snelheid begrenzen mbv adruino en cdi

Bericht door SeeWhy50 »

Ik heb een tijd geleden ook al eens met dit idee gespeeld.
De Arduino snapt niks van graden en ik denk dat je er ook geen moeite voor moet doen om dat ding dat te leren. Wanneer je direct alles definieert in het tijdsdomein worden zaken alweer een stuk simpeler. Je kunt dan een in graden variabele, toerental afhankelijke, vervroeging of verlating realiseren door een vaste waarde in tijd op te tellen of af te trekken van het berekende ontstekingsmoment vanaf het triggermoment. Om de ontsteking te kunnen vervroegen is dit in feite ook weer een vertraging vanaf de puls/ trigger van de vorige omwenteling.

In plaats van die vaste waarde is hier natuurlijk ook een snelheidsafhankelijke variabele te programmeren die, ineens of geleidelijk (of via een mapping of tabel) het ontstekingsmoment bijstelt.
Hier kom je nu wel in de problemen als je de mogelijkheid wilt inbouwen om wilt vervroegen en te verlaten, omdat bij verlaten het triggermoment voor de nieuwe cyclus gepasseerd wordt. Een mogelijkheid om dit te omzeilen is door gebruik te maken van 2 cycli die afwisselend doorlopen worden. enz. enz. enz.

Oftewel: Leuk project. Hier kun je helemaal los op gaan! :mrgreen:

Enne.....Nog een paar dingen toevoegen en het begint zowaar al een beetje op een ECU te lijken ;)
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Snelheid begrenzen mbv adruino en cdi

Bericht door lil »

ik ben ooit ook eens met iets dergelijks bezig geweest, zie andere topic; viewtopic.php?f=9&t=35144 misschien heb je dr nog wat aan. ik ben een beetje gestrand omdat ik niet genoeg verstand heb van arduino en een juist programma te ontwerpen voor deze functie. ook aan de stappenmotor voor het gas ben ik niet toegekomen. ik heb het project nog legge om ooit weer es een keer op te pakken, misschien kunnen we elkaar verder helpen?...
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

MonkeyMike
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 jul 2023 19:23
Bezit: Skyteam PBR

Re: Snelheid begrenzen mbv adruino en cdi

Bericht door MonkeyMike »

lil schreef: 10 jul 2023 19:07 ik ben ooit ook eens met iets dergelijks bezig geweest, zie andere topic; viewtopic.php?f=9&t=35144 misschien heb je dr nog wat aan. ik ben een beetje gestrand omdat ik niet genoeg verstand heb van arduino en een juist programma te ontwerpen voor deze functie. ook aan de stappenmotor voor het gas ben ik niet toegekomen. ik heb het project nog legge om ooit weer es een keer op te pakken, misschien kunnen we elkaar verder helpen?...
Dat topic was ik ook tegen gekomen. Mijn brommer heeft een carburateur. Dat maakt het denk ik wat makkelijker.

Als je moeite hebt met programmeren kan je met een tool zoals Chat GTP een heel eind komen. Het is alsof je vragen kan stellen aan een expert. De antwoorden zijn niet altijd 100% correct. Maar het help zeker met het invullen van gaten in kennis.


Mijn huidige idee is om bij te hoge snelheid de ontsteking te vertragen. Als ik het goed heb begrepen loopt de nokkenasketting synchroon met de zuiger en kleppen. Dat maakt het erg makkelijk om een verlaat ontstekingspunt vast te stellen. Je kan simpelweg de ketting markeren en de markering met een sensor detecteren. Gaat de brommer te hard dan gebruik je de markering op de ketting om de ontsteking te verlaten (signaal van het vliegwiel blokkeren we).

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16203
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Snelheid begrenzen mbv adruino en cdi

Bericht door nielspbr »

MonkeyMike schreef: 22 jul 2023 20:35
lil schreef: 10 jul 2023 19:07 ik ben ooit ook eens met iets dergelijks bezig geweest, zie andere topic; viewtopic.php?f=9&t=35144 misschien heb je dr nog wat aan. ik ben een beetje gestrand omdat ik niet genoeg verstand heb van arduino en een juist programma te ontwerpen voor deze functie. ook aan de stappenmotor voor het gas ben ik niet toegekomen. ik heb het project nog legge om ooit weer es een keer op te pakken, misschien kunnen we elkaar verder helpen?...
Dat topic was ik ook tegen gekomen. Mijn brommer heeft een carburateur. Dat maakt het denk ik wat makkelijker.

Als je moeite hebt met programmeren kan je met een tool zoals Chat GTP een heel eind komen. Het is alsof je vragen kan stellen aan een expert. De antwoorden zijn niet altijd 100% correct. Maar het help zeker met het invullen van gaten in kennis.


Mijn huidige idee is om bij te hoge snelheid de ontsteking te vertragen. Als ik het goed heb begrepen loopt de nokkenasketting synchroon met de zuiger en kleppen. Dat maakt het erg makkelijk om een verlaat ontstekingspunt vast te stellen. Je kan simpelweg de ketting markeren en de markering met een sensor detecteren. Gaat de brommer te hard dan gebruik je de markering op de ketting om de ontsteking te verlaten (signaal van het vliegwiel blokkeren we).
Dan kun je beter het nokkkenastandwiel pakken. De nokkenasketting verloopt namelijk per omwenteling.

MonkeyMike
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 jul 2023 19:23
Bezit: Skyteam PBR

Re: Snelheid begrenzen mbv adruino en cdi

Bericht door MonkeyMike »

Ik heb een voorbeeldje gemaakt op basis van de code uit het filmpje van de eerste post. Je kan het zelf uitproberen op onderstaande pagina.

De function generator doet dienst als achterwiel. Door aan het bovenste knopje te draaien geef je meer of minder gas. Onder de 9k rpm is de relay gesloten en zal de led branden. Boven de 9k rpm gaat de relay open en de led uit.
Met deze opstelling kunnen we de signalen naar de CDI onderbreken. Het is wat spartaans maar het werkt.

https://www.tinkercad.com/things/gEmmzS ... PyGZsZQJi8

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Snelheid begrenzen mbv adruino en cdi

Bericht door lil »

leuk, daar kan es op studeren. leuke site ook vooral, voor dingen uitproberen. thnx
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Plaats reactie