Carter druk honda c310

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
RIEMER
4T-MSB beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jul 2023 08:52
Bezit: C310 a 1963
P50 1967
Spacy 125 1984.

Carter druk honda c310

Bericht door RIEMER »

Waarom heb ik z,n hoge carter druk honda c310 als ik de olie peilstok los draai blaast ie hem omhoog,en de olie komt uit de carterontluchtting.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4014
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Carter druk honda c310

Bericht door wim V8 »

Hallo Riemer,

er is altijd wat carterdruk, veroorzaakt door de zuiger die naar beneden beweegt en zo de lucht verplaatst.
De gegenereerde druk die dan ontstaat vliegt liever door de vuldop opening naar buiten(=minder weerstand)
dan door het daarvoor bedoelde ventielatiegaatje/slang.

Is dit bij warme motor?
Bij koude motor is de zuiger(veren)/cilinder passing nog niet op temperatuur
en kan er nog lucht langs de zuiger naar het carter ontsnappen.

Komt het ook bij warme motor voor dan zouden de zuigerveren/groeven
vast gekoolt kunnen zijn door lange stilstand en/of vervuiling.

Of de zuiger cilinderset is versleten en aan vervanging toe.
Vaak rookt de motor dan tijdens optrekken en moet je te vaak olie bijvullen.
De bekende bedrijven hebben daar ruilsetjes voor.

https://4taktwinkel.nl/website/index.ph ... 08a5e6da59

https://www.leertouwer.com/nl/zoekresul ... 20cilinder

https://www.singa.nl/NL/2027

Is de slang/opening van de carterontluchting wel open, niet geknikt.

Er zit niet teveel olie in het carter?
P.S. Peilen doe je door de peilstok niet! in te draaien.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Carter druk honda c310

Bericht door ivo215 »

Ontwerpfout van Honda bij de C310A.
Bij het afremmen loopt de olie naar voren in het motorblok. De lepel aan de drijfstang slaat dan olie de carterontluchting in. De carterdruk blaast die olie vervolgens door de carterontluchting naar buiten.
Dit houdt pas op als je oliepeil ergens rond of onder het minimum zit. Dus in de praktijk rijd je dan eigenlijk altijd met weinig olie in het blok.

Ik heb ooit (Hondadag 2000 Ede) een C310A gezien met een de slang van de carterontluchting op de oliepeilstok aangesloten, om de olie terug het blok in te laten lopen.
Ik heb er zelfs een foto van ... even zoeken ... nouja ... eh, het was in 2000, nog voordat ik digitaal fotografeerde. Met 35mm film in de Praktica.
Als je knijpt met je ogen kan je het misschien zien.
Afbeelding

Ik heb ook ooit een C310A gezien met een aftermarket carterontluchting op het oliepeil-gat gemonteerd. Dat ding was van een aluminium gietlegering, dus zeer waarschijnlijk fabrieksmatig geproduceerd. Ik kan me zelfs een discussie herinneren over of die door Honda zelf in de markt gebracht was. Maar het staat in elk geval niet in de dec. 1967 partslist, of in de 1967 werkplaatshandleiding. Dus wie dat ding ooit gemaakt heeft weet ik niet.

Lang verhaal kort:
Dit is een bekend C310A probleem. Mijn groene C310A spuugt ook al zijn olie er uit tot er bijna niets meer in zit. De blauwe op de foto had het dus ook.
Welkom bij de club!

Gelukkig is het spatsmering-blok van de C310A niet zo heel erg kieskeurig over hoeveel olie er nou precies nog in het blok zit. Zo lang er maar iets in zit.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

RIEMER
4T-MSB beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jul 2023 08:52
Bezit: C310 a 1963
P50 1967
Spacy 125 1984.

Re: Carter druk honda c310

Bericht door RIEMER »

Heb gisteren weer een eindje gereden en nu ligt er geen olie onder de olie peilstok geeft ong 3mm aan,dus misschien gaat het nu goed.

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Carter druk honda c310

Bericht door Dennis »

En toch is de kans wel groot dat je probleem mede veroorzaakt wordt door slijtage aan zuiger/cilinder. Ongeacht ontwerpfouten, zal het een rol spelen tenzij je echt een verse cilinder/zuiger hebt. Bijna altijd versleten namelijk, en ovaal.
''UNOX MAN''

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 639
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Carter druk honda c310

Bericht door Dennoz »

ivo215 schreef: 13 jul 2023 00:21 Ontwerpfout van Honda bij de C310A.
Bij het afremmen loopt de olie naar voren in het motorblok. De lepel aan de drijfstang slaat dan olie de carterontluchting in. De carterdruk blaast die olie vervolgens door de carterontluchting naar buiten.
Dit houdt pas op als je oliepeil ergens rond of onder het minimum zit. Dus in de praktijk rijd je dan eigenlijk altijd met weinig olie in het blok.

Ik heb ooit (Hondadag 2000 Ede) een C310A gezien met een de slang van de carterontluchting op de oliepeilstok aangesloten, om de olie terug het blok in te laten lopen.
Ik heb er zelfs een foto van ... even zoeken ... nouja ... eh, het was in 2000, nog voordat ik digitaal fotografeerde. Met 35mm film in de Praktica.
Als je knijpt met je ogen kan je het misschien zien.
Afbeelding

Ik heb ook ooit een C310A gezien met een aftermarket carterontluchting op het oliepeil-gat gemonteerd. Dat ding was van een aluminium gietlegering, dus zeer waarschijnlijk fabrieksmatig geproduceerd. Ik kan me zelfs een discussie herinneren over of die door Honda zelf in de markt gebracht was. Maar het staat in elk geval niet in de dec. 1967 partslist, of in de 1967 werkplaatshandleiding. Dus wie dat ding ooit gemaakt heeft weet ik niet.

Lang verhaal kort:
Dit is een bekend C310A probleem. Mijn groene C310A spuugt ook al zijn olie er uit tot er bijna niets meer in zit. De blauwe op de foto had het dus ook.
Welkom bij de club!

Gelukkig is het spatsmering-blok van de C310A niet zo heel erg kieskeurig over hoeveel olie er nou precies nog in het blok zit. Zo lang er maar iets in zit.
goeie info! duim omhoog!
Hop hop gas dr op

Plaats reactie