Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Guggenheimer
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 16 jul 2023 15:04
Bezit: Honda TS50 (c320s 1969)\
Honda C50
Honda Vision 2 50cc
Honda Vision 2 70cc
Locatie: Blaricum

Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden

Bericht door Guggenheimer »

Ik heb een Honda C320 gekregen. Die heeft jaren in de schuur gestaan bij iemand. Ik heb hem gisteren een keer gestart en hij loopt prima. Klein rondje op gereden maar de achter binnen band is helaas lek gegaan.

Nu wil ik die gaan vervangen maar ik zit even met hoe ik het wiel moet loshalen. Moer aan de ketting kant? En is het dan een pin er door heen?

Ik heb al veel info gevonden op het forum over de olie onder andere.

Welke binnenbanden moet ik kopen.

En misschien moet ik de banden ook maar vervangen. Ik zou dan achter een iets dikkere willen dan voor. Nu is het andersom. 2.75 voor 2,50 achter. Of is dat een slechte idee?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Guggenheimer op 25 jul 2023 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4011
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Honda C320 - Achter band lek

Bericht door wim V8 »

Mooi zo'n oudje.
Ververs wel de motorolie voor je weer gaat rijden/starten.
Hier staan tekeningen hoe het ding in elkaar steekt.

https://4taktwinkel.nl/partlist-C320s

zij hebben ook onderdelen en banden.
Jij hebt er eentje met al 17" wielen lijkt het.
Eerder hadden ze ook 19".
Ik zou dan indd 275 achter en 250 voor doen.
Ja, vervang ook velglinten en binnenbanden.
Verbaast mij niets als ze toen zelfs 225 of 250 achter hadden, voorzijde dan één maat smaller.
Voor zou origineel een band met lijnprofiel horen.
Die hebben zij ook

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Guggenheimer
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 16 jul 2023 15:04
Bezit: Honda TS50 (c320s 1969)\
Honda C50
Honda Vision 2 50cc
Honda Vision 2 70cc
Locatie: Blaricum

Re: Honda C320 - Achter band lek

Bericht door Guggenheimer »

Dank, moet ik het laten doen of is het iets wat zelf lukt met goede bandenlichters. De velgen op de foto zijn er goed uit maar de spaken en velg zijn wel erg ingeroest. Ik heb ze schoongemaakt met WD40 en aluminium folie. Dat is nu een lap middel. Misschien moet ik de velgen en spaken laten reviseren en dan er nieuwe banden, binnenbanden en velg lint er op (laten) monteren.

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Honda C320 - Achter band lek

Bericht door hypercub »

Dennis van dit msb doet niets anders dan velgen en spaken leveren en wielen inspaken.
Life is too short for lousy coffee.

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Honda C320 - Achter band lek

Bericht door Dennis »

Hallo Guggenheimer,

als je het achterwiel eruit wilt halen moet de kettingkast er af, de wielas eruit en dan kan het wiel er uit. De kettingkast is altijd even lastig om weer te monteren, de onervaren persoon doet het vrijwel altijd niet zoals het echt bedoeld is.

Als je je wielen wilt laten inspaken kan ik dat zeker doen. Dan heb ik alleen een losse naaf nodig, of ik haal het wiel uit elkaar en doe er mee wat je me vraagt. (naaf netjes maken bijvoorbeeld)

Als je interesse hebt in nieuwe spaken/velgen, laat maar weten. Met een pb of nul628184117
''UNOX MAN''

Guggenheimer
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 16 jul 2023 15:04
Bezit: Honda TS50 (c320s 1969)\
Honda C50
Honda Vision 2 50cc
Honda Vision 2 70cc
Locatie: Blaricum

Re: Honda C320 - Achter band lek

Bericht door Guggenheimer »

Dank voor alle reacties!

Ik heb de binnenbanden vervangen. De banden moet ik op een later moment vervangen maar zijn voor nu wel ok nog.

Ik heb de C320 nu weer in rijdende staat. Hij loop heel mooi, ook stationair. Ik ga ff kijken hoe hij zich gedraagt de komende dagen. Beetje tikkende kleppen geluid maar ik ga naar een vriend toe die me er mee kan helpen.

Filmpje van de brommer stationair lopend
https://vimeo.com/847953683/0e9c149c18

Ik wilde weten wat jullie van het volgende vinden en wat eventueel de oplossingen zijn.

- Ik wil een andere standaard dan er nu op zit. Het liefst eentje die de brommer schuin kan zetten. Tips?
- De achterrem. Is die aanpasbaar? Ik wil namelijk met mijn voet remmen door naar beneden de duwen. Volgens mij hebben SS50s dat. Kan dat?
- Luchtfilter huis is zo zo. Kan ik er een tijdelijk een ander luchtfilter op zetten? Wat raden jullie aan.

Ik heb olie vervangen voor 10/30. Wil een volle tank leeg rijden en dan naar 10/40 minerale olie overstappen. Ik heb de benzine leiding vervangen en een nieuwe benzine filter er in gezet. Ik tank nu BP 98. Moet ik er nog ethanol killer in doen?

Wat ik moet vervangen / vinden.

- Nieuwe achterlamp houder. Het rode kapje is ok maar de houder op het het spatbord is vergaan.
- Nieuwe behuizing voor de koplamp en kilometer teller.
- trappers moeten worden vervangen maar eigenlijk wil ik ze niet
- Alle kabels moeten ook tzt vervangen worden. Die zijn nu nog werkend maar zijn eigenlijk wel vergaan. Wat raden jullie aan om te kopen?
- Welk formaat kenteken moet ik bestellen volgens jullie?

Wat aandacht nodig heeft

- Voor en achterwiel moeten opnieuw gespaakt worden en de velgen moeten opnieuw worden verchroomd. Misschien moeten ze vervangen worden. Dat ga ik met Dennis een keer bespreken!
- KM teller doet het maar de snelheids meter maar een beetje
- Er komt uit het blok in het T frame een leiding die naar een plastic flesje gaat waar olie in zit. Ik weet niet meer waarom dat was...
- Tank moet ontroest worden maar is niet aan het schilferen ofzo.

Ik hoor graag van jullie en hopelijk tot een tour!

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4011
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Honda C320 - Achter band lek

Bericht door wim V8 »

Ga voor het een en ander maar eens naar deze man:

https://www.marktplaats.nl/u/ton-van-de ... /13916073/


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda C320 - Achter band lek

Bericht door NIX »

Kijk eens in de FAQ voor al je vragen.

Een 320 is een fiets. Aantrappen en remmen doe je als een fiets. Koop een SS als je dat niet wil.
Geen idee wat voor jiffy je pas kunt maken. Ik ken de 320 enkel met bok.
Pas een beetje op met de dunne (synthetische?) olie. Die wordt wat sneller verbruikt en maakt een boel los dat mogelijk ergens rottigheid kan uithalen, maar het op tijd verversen is een goed plan.
Lees de FAQ over de narigheid met loodvervanger. Heb je in elk geval niet nodig.
Luchtfilter? Wat is er slecht aan? Pak gewoon iets wat in elk geval keien en kleine kinderen en konijnen tegenhoudt.
310/310 wil wel eens wat olie uitspugen. Dat heeft de vorige eigenaar netjes opgelost.
Tank ontroesten doe je electrisch. Google het.
Koop gewoon de plaat die je mooi vindt. Ik vind die smalle dingen er maar dom uitzien. Maar dat ben ik...
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Guggenheimer
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 16 jul 2023 15:04
Bezit: Honda TS50 (c320s 1969)\
Honda C50
Honda Vision 2 50cc
Honda Vision 2 70cc
Locatie: Blaricum

Re: Honda C320 - Achter band lek

Bericht door Guggenheimer »

Een 320 is een fiets. Aantrappen en remmen doe je als een fiets. Koop een SS als je dat niet wil.

Ik heb een C320 gekregen.. geen SS50.
Maar ik dacht misschien is er een oplossing. Uiteindelijk is het een remkabel naar het achterwiel
Maar dit is een heldere uitleg

Geen idee wat voor jiffy je pas kunt maken. Ik ken de 320 enkel met bok.

Hij moet bij mij op grind staan. Dan is een bok onhandig.

Pas een beetje op met de dunne (synthetische?) olie. Die wordt wat sneller verbruikt en maakt een boel los dat mogelijk ergens rottigheid kan uithalen, maar het op tijd verversen is een goed plan.

Ik rij een tank met deze olie, dan vervang ik het. Was een tip van een Honda kenner.. Maar als jullie dat onverstandig vinden dan ga ik het eerder vervanger.

Lees de FAQ over de narigheid met loodvervanger. Heb je in elk geval niet nodig.

Lees veel verschillende standpunten. Maar ik denk ook dat S98 genoeg is

Luchtfilter? Wat is er slecht aan? Pak gewoon iets wat in elk geval keien en kleine kinderen en konijnen tegenhoudt.

Het "blik" is stuk en zit nu met tape geplakt. Uiteindelijk wil ik het wel weer origineel maar voor nu tijdelijk een ander filter is handiger.

310/310 wil wel eens wat olie uitspugen. Dat heeft de vorige eigenaar netjes opgelost.

Naar er goed naar gekeken te hebben en wat blokken op internet gezien te hebben was is ook al tot die conclusie gekomen

Tank ontroesten doe je electrisch. Google het.

Goede tip, vroeg me al af of de grind manier wel de juiste was....

Koop gewoon de plaat die je mooi vindt. Ik vind die smalle dingen er maar dom uitzien. Maar dat ben ik...

Zo ie zo jammer dat ze zo groot zijn

Dank voor de antwoorden!

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Honda C320 - Achter band lek

Bericht door Jurrien »

Heb je je naam ontleend aan de boekenserie van Herman?
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Guggenheimer
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 16 jul 2023 15:04
Bezit: Honda TS50 (c320s 1969)\
Honda C50
Honda Vision 2 50cc
Honda Vision 2 70cc
Locatie: Blaricum

Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden

Bericht door Guggenheimer »

Inderdaad van het boek. Bonanza

Vandaag 100km gereden. Brommer rijdt goed. Tank is voor me gevoel nog gewoon vol

- GPS snelheid max 52km en ook constant. Loopt dan rustig.
- Uitlaat klinkt goed, niet te hard. Vroeger had ik zeker meer geluid gewild... ;)
- Ketting gaat boven de 45 beetje dansen. Moet even uitvinden hoe strak die moet maar raakt brug niet
- Bout op de as gaat langzaam los maar het wiel wiebelt niet
- trekt redelijk op maar heb het idee dat het wat beter zou kunnen
- schakelen gaat goed maar wel een paar keer mis geschakeld tussen 2/3 daar zit een soort neutraal
- koppelen was even wennen maar dat heeft gewoon zijn tijd nodig om hem te leren berijpen
- trappers is echt wel wennen
- Remmen is een stuk beter na 100km rijden.
- geen rook uit de uitlaat
- Beetje olie lekkage bij de uitlaat net na het rijden. Die is pikzwart. Geen echte stank / rook van de lekkage
- Beetje olie lekkage tussen kop en cylinder. Die is 'helder'. Geen echte stank / rook van de lekkage
- twee spaken zijn gebroken van het achterwiel.
- banden vertonen scheuren over de draailengte dus die moeten wel vervangen worden
- Achterband lek 4 km van me huis... dus mazzel gehad

En veel tumbs up en een paar praatjes gemaakt. Mensen vinden het mooi!

Dus ik moet de wielen toch gaan aanpakken.

Guggenheimer
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 16 jul 2023 15:04
Bezit: Honda TS50 (c320s 1969)\
Honda C50
Honda Vision 2 50cc
Honda Vision 2 70cc
Locatie: Blaricum

Re: Honda C320 - Achter band lek

Bericht door Guggenheimer »

Dennis schreef: 17 jul 2023 09:00 Hallo Guggenheimer,

als je het achterwiel eruit wilt halen moet de kettingkast er af, de wielas eruit en dan kan het wiel er uit. De kettingkast is altijd even lastig om weer te monteren, de onervaren persoon doet het vrijwel altijd niet zoals het echt bedoeld is.

Als je je wielen wilt laten inspaken kan ik dat zeker doen. Dan heb ik alleen een losse naaf nodig, of ik haal het wiel uit elkaar en doe er mee wat je me vraagt. (naaf netjes maken bijvoorbeeld)

Als je interesse hebt in nieuwe spaken/velgen, laat maar weten. Met een pb of nul628184117
Ik beide wielen eraf halen. Ik zal foto's sturen. Dan kan je het beoordelen. Dan een keer bellen wat wijsheid is. Van alles op de brommer zijn die er wel het slechts aan toe. Zoals hierboven gezegd. Achterwiel heeft nu 2 gebroken spaken.

Guggenheimer
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 16 jul 2023 15:04
Bezit: Honda TS50 (c320s 1969)\
Honda C50
Honda Vision 2 50cc
Honda Vision 2 70cc
Locatie: Blaricum

Re: Honda C320 - Achter band lek

Bericht door Guggenheimer »

wim V8 schreef: 24 jul 2023 12:12 Ga voor het een en ander maar eens naar deze man:

https://www.marktplaats.nl/u/ton-van-de ... /13916073/

Gr. Wim.
Dank, mee gesproken en een whatsapp met foto's gestuurd. Maar nog geen reactie. Ik wacht het af.

Dank voor alle wijsheden!

Guggenheimer
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 16 jul 2023 15:04
Bezit: Honda TS50 (c320s 1969)\
Honda C50
Honda Vision 2 50cc
Honda Vision 2 70cc
Locatie: Blaricum

Re: Honda C320 - Achter band lek

Bericht door Guggenheimer »

NIX schreef: 24 jul 2023 19:00 Kijk eens in de FAQ voor al je vragen.

Een 320 is een fiets. Aantrappen en remmen doe je als een fiets. Koop een SS als je dat niet wil.
Geen idee wat voor jiffy je pas kunt maken. Ik ken de 320 enkel met bok.
Pas een beetje op met de dunne (synthetische?) olie. Die wordt wat sneller verbruikt en maakt een boel los dat mogelijk ergens rottigheid kan uithalen, maar het op tijd verversen is een goed plan.
Lees de FAQ over de narigheid met loodvervanger. Heb je in elk geval niet nodig.
Luchtfilter? Wat is er slecht aan? Pak gewoon iets wat in elk geval keien en kleine kinderen en konijnen tegenhoudt.
310/310 wil wel eens wat olie uitspugen. Dat heeft de vorige eigenaar netjes opgelost.
Tank ontroesten doe je electrisch. Google het.
Koop gewoon de plaat die je mooi vindt. Ik vind die smalle dingen er maar dom uitzien. Maar dat ben ik...
Gisteren dus de FAQs doorgelezen. Die had ik nog niet gezien. Dank!

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden

Bericht door lil »

jij ben echt naar de FAQs wezen kijken?... dat doet niemand
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Plaats reactie