Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 933
- Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
- Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip
Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden
Ik leg stugge banden erop met groene zeep
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1926
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden
ja al die dingen die die noemt hebbie er letterlijk geeneen van nodig. kettingspray is wel redelijk zinvol, ik ben er ook op over nou, zo'n handig klein spuitbusje voor fietskettingen bij de hema, prima, kan je niet om verlegen voor zitten, eerst gebruikte ik nog ander vet maar dat vloog er eigenlijk te snel van af en moest ik het te vaak opnieuw aanbrengen. kopervet is wel lekker voor bouten die vaak los en vast moeten, maar dat hoeft maar 1 keer ooit aangebracht te worden, en echt nodig is het niet. kogellagervet gaat nog, wd40 is misschien ook nog leuk voor wat dingetjes, maar zoals al gezegd het is geen kruipolie. meh
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 933
- Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
- Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip
Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden
Kopervet is juist fijn voor dingen die heel lang niet meer los hoeven. Vind ik.
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1926
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden
want?...
volgens mij was kopervet om invreten en kleven tegen te gaan van oppervlakken en vooral van schroefdraden van dingen die vaak los en vast worden gedraaid. zoals wisselkoppen van frees en kottermachines, asmoeren van brommers en wielmoeren van autos
volgens mij was kopervet om invreten en kleven tegen te gaan van oppervlakken en vooral van schroefdraden van dingen die vaak los en vast worden gedraaid. zoals wisselkoppen van frees en kottermachines, asmoeren van brommers en wielmoeren van autos
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16205
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden
Maar niet bij aluminium want het koper vreet je schroefdraad aan.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 13 apr 2023 09:45
- Bezit: C50H / C310S / CB500K1 / Vitpilen 401
Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden
Daarom gewoon keramisch vet gebruiken. Werkt net zo goed (beter) en geen reacties.nielspbr schreef:Maar niet bij aluminium want het koper vreet je schroefdraad aan.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 639
- Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
- Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec - Locatie: Leiden
Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden
Aluminium is minder edel dan koper , je alu werkt dan als anode en zal weg vreten , anodes worden ook wel offerblokken genoemd (in de scheepvaart althans)
Hop hop gas dr op
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4017
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden
Op aluminium met staal, bijv. bougie in alu cilinderkop, wordt vaak kopervet gebruikt, fout!
Dat is uit de tijd van de ijzeren koppen.
Gebruik zilvervet of grafiet gedragen vet zoals Molycote voor bijv. alu-bougie verbinding.
Maar in de C320 kan natuurlijk gewoon kopervet op het bougiedraad, want ijzeren kop.
Toch? Ze waren er ook met alu koppen volgens mij, ooit.
Maar eh, Molycote doet t daar ook gewoon goed op.
Gr. Wim.
Dat is uit de tijd van de ijzeren koppen.
Gebruik zilvervet of grafiet gedragen vet zoals Molycote voor bijv. alu-bougie verbinding.
Maar in de C320 kan natuurlijk gewoon kopervet op het bougiedraad, want ijzeren kop.
Toch? Ze waren er ook met alu koppen volgens mij, ooit.
Maar eh, Molycote doet t daar ook gewoon goed op.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1926
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden
ja dat is ook weer zo, verschillende metalen hebben verschillende potentiaalverschillen. zo moet je bij aluminium vermijden om koperen of roestvrijstalen bouten te gebruiken.
gewoon ijzer en aluminium verdragen elkaar doorgaans wel.
en ja in de scheepvaart word van dat fenomeen gebruik gemaakt om roestvorming tegen te gaan door opofferingsmetalen zoals aluminium te monteren die eerder vergaan waardoor het ijzer van de rest van het schip op de 2e plaats komt om te corroderen. hoe het precies werkt zal ik jullie verder besparen anders gaat iedereen weer MAND roepen.
gewoon ijzer en aluminium verdragen elkaar doorgaans wel.
en ja in de scheepvaart word van dat fenomeen gebruik gemaakt om roestvorming tegen te gaan door opofferingsmetalen zoals aluminium te monteren die eerder vergaan waardoor het ijzer van de rest van het schip op de 2e plaats komt om te corroderen. hoe het precies werkt zal ik jullie verder besparen anders gaat iedereen weer MAND roepen.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 639
- Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
- Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec - Locatie: Leiden
Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden
Wim en ik vinden MAND al te lang want wij snapte het daarvoor ook al!
Hop hop gas dr op
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16205
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden
Op zout water aluminium en op zoet water magnesiumlil schreef: ↑11 aug 2023 16:49 ja dat is ook weer zo, verschillende metalen hebben verschillende potentiaalverschillen. zo moet je bij aluminium vermijden om koperen of roestvrijstalen bouten te gebruiken.
gewoon ijzer en aluminium verdragen elkaar doorgaans wel.
en ja in de scheepvaart word van dat fenomeen gebruik gemaakt om roestvorming tegen te gaan door opofferingsmetalen zoals aluminium te monteren die eerder vergaan waardoor het ijzer van de rest van het schip op de 2e plaats komt om te corroderen. hoe het precies werkt zal ik jullie verder besparen anders gaat iedereen weer MAND roepen.
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1926
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden
aha, mooi, die wist ik nog niet
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 639
- Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
- Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec - Locatie: Leiden
Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden
Bijna , zink voor zout en alu of magnesium voor zoet.nielspbr schreef: ↑11 aug 2023 19:32Op zout water aluminium en op zoet water magnesiumlil schreef: ↑11 aug 2023 16:49 ja dat is ook weer zo, verschillende metalen hebben verschillende potentiaalverschillen. zo moet je bij aluminium vermijden om koperen of roestvrijstalen bouten te gebruiken.
gewoon ijzer en aluminium verdragen elkaar doorgaans wel.
en ja in de scheepvaart word van dat fenomeen gebruik gemaakt om roestvorming tegen te gaan door opofferingsmetalen zoals aluminium te monteren die eerder vergaan waardoor het ijzer van de rest van het schip op de 2e plaats komt om te corroderen. hoe het precies werkt zal ik jullie verder besparen anders gaat iedereen weer MAND roepen.
Hop hop gas dr op
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 16 jul 2023 15:04
- Bezit: Honda TS50 (c320s 1969)\
Honda C50
Honda Vision 2 50cc
Honda Vision 2 70cc - Locatie: Blaricum
Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden
Dank voor alle reacties!
Ik heb 2 super mooie wielen van Dennis terug gekregen. Ik heb er zonder hulp, behalve beetje WD40 er 2 Michelin City banden op gekregen. Toch voor 2,50 / 2,75 gegaan/
Brommer verder helemaal schoongemaakt en gepoetst. Het is een plaatje.
- Kleine lekkage van de kop of cylinder ga ik even aan kijken. Ik heb 20W-50 gekocht en ik ga dat even aankijken eerste paar tanken. Blok loopt prima. Later een keer openmaken.
Qua vetten heb ik dit opgestoken.
- Hema kettingspray
- Echte kruipolie
- Kogellager vet, maar dat heeft Dennis al voor me gedaan in de revisie van mijn wielen.
- Molycote voor assen etc
- Iets om de kabels te smeren. Maar weet nog niet wat. Die zijn wel tzt aan vervanging toe maar werken goed.
Onderdelen die ik nodig heb, ik ga naar de 4stokebarn. Hopelijk hebben ze alles wat ik zoek zodat ik de brommer weer in elkaar kan zetten.
- Wiel rubbers
- Pakking motorolie plug
- Pakking uitlaat
- Klemmetjes voor de koplamp.
- nieuwe trappers
- rubbers voor achterop voeten steunen
- kenteken plaat houder
Later ga ik op zoek naar
- Nieuwe koplamp/kilometer teller houder. Die is nu redelijk maar wel aan vervangin toe
- Nieuwe achterlamp (eerst iets anders omdat orgineeel 3d geprint moet worden of moeilijk te vinden is/
- Schuine standaard voor op de achterbrug. (ivm met grind pad voor mijn huis waar hij niet lekker op wil staan)
Hopelijk dit weekend erop rijden!
Ik heb 2 super mooie wielen van Dennis terug gekregen. Ik heb er zonder hulp, behalve beetje WD40 er 2 Michelin City banden op gekregen. Toch voor 2,50 / 2,75 gegaan/
Brommer verder helemaal schoongemaakt en gepoetst. Het is een plaatje.
- Kleine lekkage van de kop of cylinder ga ik even aan kijken. Ik heb 20W-50 gekocht en ik ga dat even aankijken eerste paar tanken. Blok loopt prima. Later een keer openmaken.
Qua vetten heb ik dit opgestoken.
- Hema kettingspray
- Echte kruipolie
- Kogellager vet, maar dat heeft Dennis al voor me gedaan in de revisie van mijn wielen.
- Molycote voor assen etc
- Iets om de kabels te smeren. Maar weet nog niet wat. Die zijn wel tzt aan vervanging toe maar werken goed.
Onderdelen die ik nodig heb, ik ga naar de 4stokebarn. Hopelijk hebben ze alles wat ik zoek zodat ik de brommer weer in elkaar kan zetten.
- Wiel rubbers
- Pakking motorolie plug
- Pakking uitlaat
- Klemmetjes voor de koplamp.
- nieuwe trappers
- rubbers voor achterop voeten steunen
- kenteken plaat houder
Later ga ik op zoek naar
- Nieuwe koplamp/kilometer teller houder. Die is nu redelijk maar wel aan vervangin toe
- Nieuwe achterlamp (eerst iets anders omdat orgineeel 3d geprint moet worden of moeilijk te vinden is/
- Schuine standaard voor op de achterbrug. (ivm met grind pad voor mijn huis waar hij niet lekker op wil staan)
Hopelijk dit weekend erop rijden!
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4017
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden
Guggenheimer schreef: ↑17 aug 2023 19:37
-Schuine standaard voor op de achterbrug.
(ivm met grind pad voor mijn huis waar hij niet lekker op wil staan)
Waar je de brommer steeds gaat parkeren op jouw grindpad, even wat grind wegvegen, en daar
twee stoeptegels 30x30 naast elkaar in het zand tikken met een rubberhamer, net even hoger als het grind.
Grind er weer tegenaan, en je hebt meteen een vaste plek waar niemand mag staan
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869