Pagina 4 van 8

Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden

Geplaatst: 10 aug 2023 10:09
door Ben C50
Ik leg stugge banden erop met groene zeep

Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden

Geplaatst: 10 aug 2023 15:03
door lil
ja al die dingen die die noemt hebbie er letterlijk geeneen van nodig. kettingspray is wel redelijk zinvol, ik ben er ook op over nou, zo'n handig klein spuitbusje voor fietskettingen bij de hema, prima, kan je niet om verlegen voor zitten, eerst gebruikte ik nog ander vet maar dat vloog er eigenlijk te snel van af en moest ik het te vaak opnieuw aanbrengen. kopervet is wel lekker voor bouten die vaak los en vast moeten, maar dat hoeft maar 1 keer ooit aangebracht te worden, en echt nodig is het niet. kogellagervet gaat nog, wd40 is misschien ook nog leuk voor wat dingetjes, maar zoals al gezegd het is geen kruipolie. meh

Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden

Geplaatst: 11 aug 2023 11:59
door Ben C50
Kopervet is juist fijn voor dingen die heel lang niet meer los hoeven. Vind ik.

Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden

Geplaatst: 11 aug 2023 12:04
door lil
want?...

volgens mij was kopervet om invreten en kleven tegen te gaan van oppervlakken en vooral van schroefdraden van dingen die vaak los en vast worden gedraaid. zoals wisselkoppen van frees en kottermachines, asmoeren van brommers en wielmoeren van autos

Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden

Geplaatst: 11 aug 2023 14:52
door nielspbr
Maar niet bij aluminium want het koper vreet je schroefdraad aan.

Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden

Geplaatst: 11 aug 2023 16:17
door EraZor95
nielspbr schreef:Maar niet bij aluminium want het koper vreet je schroefdraad aan.
Daarom gewoon keramisch vet gebruiken. Werkt net zo goed (beter) en geen reacties.

Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden

Geplaatst: 11 aug 2023 16:27
door Dennoz
lil schreef: 11 aug 2023 12:04 want?...

volgens mij was kopervet om invreten en kleven tegen te gaan van oppervlakken en vooral van schroefdraden van dingen die vaak los en vast worden gedraaid. zoals wisselkoppen van frees en kottermachines, asmoeren van brommers en wielmoeren van autos
Aluminium is minder edel dan koper , je alu werkt dan als anode en zal weg vreten , anodes worden ook wel offerblokken genoemd (in de scheepvaart althans)

Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden

Geplaatst: 11 aug 2023 16:41
door wim V8
Op aluminium met staal, bijv. bougie in alu cilinderkop, wordt vaak kopervet gebruikt, fout!
Dat is uit de tijd van de ijzeren koppen. 8-)
Gebruik zilvervet of grafiet gedragen vet zoals Molycote voor bijv. alu-bougie verbinding.
Maar in de C320 kan natuurlijk gewoon kopervet op het bougiedraad, want ijzeren kop.
Toch? Ze waren er ook met alu koppen volgens mij, ooit.
Maar eh, Molycote doet t daar ook gewoon goed op. ;)


Gr. Wim.

Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden

Geplaatst: 11 aug 2023 16:49
door lil
ja dat is ook weer zo, verschillende metalen hebben verschillende potentiaalverschillen. zo moet je bij aluminium vermijden om koperen of roestvrijstalen bouten te gebruiken.
gewoon ijzer en aluminium verdragen elkaar doorgaans wel.
en ja in de scheepvaart word van dat fenomeen gebruik gemaakt om roestvorming tegen te gaan door opofferingsmetalen zoals aluminium te monteren die eerder vergaan waardoor het ijzer van de rest van het schip op de 2e plaats komt om te corroderen. hoe het precies werkt zal ik jullie verder besparen anders gaat iedereen weer MAND roepen.

Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden

Geplaatst: 11 aug 2023 18:21
door Dennoz
Wim en ik vinden MAND al te lang want wij snapte het daarvoor ook al!

Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden

Geplaatst: 11 aug 2023 19:32
door nielspbr
lil schreef: 11 aug 2023 16:49 ja dat is ook weer zo, verschillende metalen hebben verschillende potentiaalverschillen. zo moet je bij aluminium vermijden om koperen of roestvrijstalen bouten te gebruiken.
gewoon ijzer en aluminium verdragen elkaar doorgaans wel.
en ja in de scheepvaart word van dat fenomeen gebruik gemaakt om roestvorming tegen te gaan door opofferingsmetalen zoals aluminium te monteren die eerder vergaan waardoor het ijzer van de rest van het schip op de 2e plaats komt om te corroderen. hoe het precies werkt zal ik jullie verder besparen anders gaat iedereen weer MAND roepen.
Op zout water aluminium en op zoet water magnesium ;)

Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden

Geplaatst: 11 aug 2023 19:36
door lil
aha, mooi, die wist ik nog niet

Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden

Geplaatst: 11 aug 2023 20:12
door Dennoz
nielspbr schreef: 11 aug 2023 19:32
lil schreef: 11 aug 2023 16:49 ja dat is ook weer zo, verschillende metalen hebben verschillende potentiaalverschillen. zo moet je bij aluminium vermijden om koperen of roestvrijstalen bouten te gebruiken.
gewoon ijzer en aluminium verdragen elkaar doorgaans wel.
en ja in de scheepvaart word van dat fenomeen gebruik gemaakt om roestvorming tegen te gaan door opofferingsmetalen zoals aluminium te monteren die eerder vergaan waardoor het ijzer van de rest van het schip op de 2e plaats komt om te corroderen. hoe het precies werkt zal ik jullie verder besparen anders gaat iedereen weer MAND roepen.
Op zout water aluminium en op zoet water magnesium ;)
Bijna , zink voor zout en alu of magnesium voor zoet.

Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden

Geplaatst: 17 aug 2023 19:37
door Guggenheimer
Dank voor alle reacties!

Ik heb 2 super mooie wielen van Dennis terug gekregen. Ik heb er zonder hulp, behalve beetje WD40 er 2 Michelin City banden op gekregen. Toch voor 2,50 / 2,75 gegaan/

Brommer verder helemaal schoongemaakt en gepoetst. Het is een plaatje.

- Kleine lekkage van de kop of cylinder ga ik even aan kijken. Ik heb 20W-50 gekocht en ik ga dat even aankijken eerste paar tanken. Blok loopt prima. Later een keer openmaken.

Qua vetten heb ik dit opgestoken.
- Hema kettingspray
- Echte kruipolie
- Kogellager vet, maar dat heeft Dennis al voor me gedaan in de revisie van mijn wielen.
- Molycote voor assen etc
- Iets om de kabels te smeren. Maar weet nog niet wat. Die zijn wel tzt aan vervanging toe maar werken goed.

Onderdelen die ik nodig heb, ik ga naar de 4stokebarn. Hopelijk hebben ze alles wat ik zoek zodat ik de brommer weer in elkaar kan zetten.

- Wiel rubbers
- Pakking motorolie plug
- Pakking uitlaat
- Klemmetjes voor de koplamp.
- nieuwe trappers
- rubbers voor achterop voeten steunen
- kenteken plaat houder

Later ga ik op zoek naar
- Nieuwe koplamp/kilometer teller houder. Die is nu redelijk maar wel aan vervangin toe
- Nieuwe achterlamp (eerst iets anders omdat orgineeel 3d geprint moet worden of moeilijk te vinden is/
- Schuine standaard voor op de achterbrug. (ivm met grind pad voor mijn huis waar hij niet lekker op wil staan)

Hopelijk dit weekend erop rijden!

Re: Honda C320 - Na 20 jaar stilstand - weer rijden

Geplaatst: 17 aug 2023 21:15
door wim V8
Guggenheimer schreef: 17 aug 2023 19:37
-Schuine standaard voor op de achterbrug.
(ivm met grind pad voor mijn huis waar hij niet lekker op wil staan)



Waar je de brommer steeds gaat parkeren op jouw grindpad, even wat grind wegvegen, en daar
twee stoeptegels 30x30 naast elkaar in het zand tikken met een rubberhamer, net even hoger als het grind.
Grind er weer tegenaan, en je hebt meteen een vaste plek waar niemand mag staan ;)


Gr. Wim.