Wat heb ik nodig om een goede beurt te geven?
Geplaatst: 24 jul 2023 21:35
Mijn brommer heeft een goede beurt nodig. Alleen weet ik niet zo goed wat ik moet bestellen om de klus te klaren. Ik bestel liever iets te veel spul dan te weinig. Dan kan ik lekker door klussen en/of onderdelen vervangen voor de zekerheid. Hieronder zet ik zo veel mogelijk informatie om een duidelijk beeld te geven.
Voor het gemak heb ik ook een aantal foto's gemaakt, voornamelijk van de carburateur.
https://drive.google.com/drive/folders/ ... JXUMaxS3Qx
Probleemomschrijving
Een tijd terug heb ik een Skyteam PRB bromfiets gekocht, bouwjaar 2005. Er zit een 50cc cilinder op. De motor heeft 4 versnellingen.
Volgens de verkoper heeft de brommer, op een paar ritjes na, zo'n 10 jaar stilgestaan. De teller werkt en er staat maar 500 kilometer op. Ik neem dus aan dat het verhaal klopt.
Het probleem is dat de brommer moeilijk start en niet lekker loopt.
Elektrisch starten gaat alleen lekker als de motor al warm is. Dan is het "tjoek, tjoek, vroem". Bij een koude motor is het "tjoek, tjoek, tjoek...". Aanlopen is dan een beter plan. Maar ook dat heeft meerdere pogingen nodig.
Tijdens het rijden loop de brommer niet lekker op half gas. De motor gaat dan schokken. Het voelt een beetje als roeien in een bootje. Stationair draaien is ook een uitdaging. Het gas plots flink (verder) opendraaien gaat ook niet lekker. Daar gaat de motor alleen maar slecht van lopen.
Vorig weekend was ik aan het klussen. Na een tijdje aanlopen droop er benzine uit het filterhuis. Dat is blijkbaar een probleem met de vlotternaald. De vlotternaald lijkt goed af te sluiten. Getest door de blazen door de benzine slang. Ook de overloop is vrij. Voor de zekerheid wat remreiniger er doorheen.
Wat heb ik al gedaan/gecontroleerd
Bougie
- is zwart en nat
- Vonkt tijdens elektrisch starten en kick starten
- Of er olie in de cilinder komt weet ik niet.
Carburateur
- Hoofd sproeier 70
- Stationair sproeier 30
- De carburateur zit er goed uit en lekt niet
- Standaard luchtfilter
- Standaard uitlaat
- Spruitstuk heeft een rare rubber pakking
Olie
- Er kwam zo'n 500 ml zwarte olie uit een koude motor
- Er is zo'n 700 a 800 ml verse olie in gegaan
Cilinder
- Zonder spruitstuk en met mijn hand op de inlaat voel ik zuiging als ik aan de kick start draai
- Er zit weerstand op de kick start tijdens het draaien
- De uitlaat doe tijdens dit alles "plop, plop"
Accu
- Er staat 12v op maar ik meet maar 10v
- Zelfs het knipperlicht doet het voltage dalen na een paar keer knipperen
- Waarschijnlijk aan vervanging toe
Voor het gemak heb ik ook een aantal foto's gemaakt, voornamelijk van de carburateur.
https://drive.google.com/drive/folders/ ... JXUMaxS3Qx
Probleemomschrijving
Een tijd terug heb ik een Skyteam PRB bromfiets gekocht, bouwjaar 2005. Er zit een 50cc cilinder op. De motor heeft 4 versnellingen.
Volgens de verkoper heeft de brommer, op een paar ritjes na, zo'n 10 jaar stilgestaan. De teller werkt en er staat maar 500 kilometer op. Ik neem dus aan dat het verhaal klopt.
Het probleem is dat de brommer moeilijk start en niet lekker loopt.
Elektrisch starten gaat alleen lekker als de motor al warm is. Dan is het "tjoek, tjoek, vroem". Bij een koude motor is het "tjoek, tjoek, tjoek...". Aanlopen is dan een beter plan. Maar ook dat heeft meerdere pogingen nodig.
Tijdens het rijden loop de brommer niet lekker op half gas. De motor gaat dan schokken. Het voelt een beetje als roeien in een bootje. Stationair draaien is ook een uitdaging. Het gas plots flink (verder) opendraaien gaat ook niet lekker. Daar gaat de motor alleen maar slecht van lopen.
Vorig weekend was ik aan het klussen. Na een tijdje aanlopen droop er benzine uit het filterhuis. Dat is blijkbaar een probleem met de vlotternaald. De vlotternaald lijkt goed af te sluiten. Getest door de blazen door de benzine slang. Ook de overloop is vrij. Voor de zekerheid wat remreiniger er doorheen.
Wat heb ik al gedaan/gecontroleerd
Bougie
- is zwart en nat
- Vonkt tijdens elektrisch starten en kick starten
- Of er olie in de cilinder komt weet ik niet.
Carburateur
- Hoofd sproeier 70
- Stationair sproeier 30
- De carburateur zit er goed uit en lekt niet
- Standaard luchtfilter
- Standaard uitlaat
- Spruitstuk heeft een rare rubber pakking
Olie
- Er kwam zo'n 500 ml zwarte olie uit een koude motor
- Er is zo'n 700 a 800 ml verse olie in gegaan
Cilinder
- Zonder spruitstuk en met mijn hand op de inlaat voel ik zuiging als ik aan de kick start draai
- Er zit weerstand op de kick start tijdens het draaien
- De uitlaat doe tijdens dit alles "plop, plop"
Accu
- Er staat 12v op maar ik meet maar 10v
- Zelfs het knipperlicht doet het voltage dalen na een paar keer knipperen
- Waarschijnlijk aan vervanging toe