Spontane kortsluiting....contact ?
Geplaatst: 11 aug 2023 17:28
Hoi Allemaal !
Vandaag de Dax even uitgelaten, het ombouwsetje naar carburateur is inmiddels binnen (zie post in "Tuning") en het leek me dus een goed idee met dit mooie weer nog eens de topsnelheid van de Bami te testen met het injectiesyteem om een goed vergelijk te kunnen maken als de carburateurset er eenmaal op zou zitten....
En waar testen we de topsnelheid? Natuurlijk, in Duitsland! Niet perse op de Autobahn, maar de provinciale wegen zijn ook mooi en 100 kilometer wegen, hoop doet leven. Ik heb uiteindelijk 92,8 GPS kilometer gelokt. Met mij erop (zie eerdere topic...) niet slecht.
Dat was helaas ook de laatste prestatie van vandaag, de Dax hield ermee op. Volledige uitval,en natuurlijk volledig voorbereid (als notoire oldtimerrijder)r geen gereedschap mee, dus geconstateerd dat de zekering doorgeslagen was, op hoop van zegen de reservezekering ook door laten slaan en vervolgens mijn vrouw gebeld om even met de aanhanger de Dax toch maar weer thuis te krijgen.
Uurtje bermtoerist gespeeld,best warm, gekeken naar motoren die het wel deden en uiteindelijk de Dax opgeladen. Normaal zou die natuurlijk IN een auto passen, maar dit is een grijs kenteken en past net niet.....scheelt 5 centimeter. Altijd geluk.
Thuis maar eens even een en ander bekeken en gemeten. Zekering slaat meteen door. Wel even die briljante glaszekeringhouder vervangen door een steekzekeringhouder, die zekeringetjes hebben we genoeg op voorraad. Constatering is nu een (kort)sluiting of overbelasting in de bedrading van het contactslot, in ieder geval is de draad vanaf het slot die volgens schema geschakeld stoom geeft (oranje draad in kabelboom, zwarte draad aan slot) redelijk krokant geworden, en verklaart ook het beetje witte rook bij de eerste keer openen van het zadel in Duitsland. De draad in de kabelboom lijkt onbeschadigd.
Ik kan niet een duidelijke oorzaak vinden, alle stekkers los en aansluiten leidt niet tot een duidelijke boosdoener.
Wel is er ooit geknoeid aan de bedrading van het startrelais dat onder aan de accubak zit, dit is de feitelijke oranje draad die naar het contactslot gaat. Afgezien van wat beschadigde connectors ( waarschijnlijk aangeknepen met een blikopener of iets dergelijks...) geen verdere gekkigheid.
Voordat ik verder ga zoeken hier de vraag, zijn er mensen die me in de juiste richting kunnen sturen? Mijn idee eas even het contactslot te bypassen door de rode en oranje draad te verbinden en zo de mogelijkheid dat de sluiting in het slot intern zit uit te sluiten.
Daxje is voorzien van LED knippers en LED koplamp. Heb nog niet kunnen meten, maar de LED koplamp lijkt me ook in aanmerking te komen als oorzaak omdat deze direct door de motor gevoed wordt. De knippers lopen over de accu, en kunnen feitelijk de oorzaak niet zijn. Het knipperlichtrelais is overbrugd.
Graaag jullie advies, ben ervan overtuigd dat er meer kennis op het Forum aanwezig is dan ik ooit zal hebben!
Groet uit zonnig Limburg,
Ed
Vandaag de Dax even uitgelaten, het ombouwsetje naar carburateur is inmiddels binnen (zie post in "Tuning") en het leek me dus een goed idee met dit mooie weer nog eens de topsnelheid van de Bami te testen met het injectiesyteem om een goed vergelijk te kunnen maken als de carburateurset er eenmaal op zou zitten....
En waar testen we de topsnelheid? Natuurlijk, in Duitsland! Niet perse op de Autobahn, maar de provinciale wegen zijn ook mooi en 100 kilometer wegen, hoop doet leven. Ik heb uiteindelijk 92,8 GPS kilometer gelokt. Met mij erop (zie eerdere topic...) niet slecht.
Dat was helaas ook de laatste prestatie van vandaag, de Dax hield ermee op. Volledige uitval,en natuurlijk volledig voorbereid (als notoire oldtimerrijder)r geen gereedschap mee, dus geconstateerd dat de zekering doorgeslagen was, op hoop van zegen de reservezekering ook door laten slaan en vervolgens mijn vrouw gebeld om even met de aanhanger de Dax toch maar weer thuis te krijgen.
Uurtje bermtoerist gespeeld,best warm, gekeken naar motoren die het wel deden en uiteindelijk de Dax opgeladen. Normaal zou die natuurlijk IN een auto passen, maar dit is een grijs kenteken en past net niet.....scheelt 5 centimeter. Altijd geluk.
Thuis maar eens even een en ander bekeken en gemeten. Zekering slaat meteen door. Wel even die briljante glaszekeringhouder vervangen door een steekzekeringhouder, die zekeringetjes hebben we genoeg op voorraad. Constatering is nu een (kort)sluiting of overbelasting in de bedrading van het contactslot, in ieder geval is de draad vanaf het slot die volgens schema geschakeld stoom geeft (oranje draad in kabelboom, zwarte draad aan slot) redelijk krokant geworden, en verklaart ook het beetje witte rook bij de eerste keer openen van het zadel in Duitsland. De draad in de kabelboom lijkt onbeschadigd.
Ik kan niet een duidelijke oorzaak vinden, alle stekkers los en aansluiten leidt niet tot een duidelijke boosdoener.
Wel is er ooit geknoeid aan de bedrading van het startrelais dat onder aan de accubak zit, dit is de feitelijke oranje draad die naar het contactslot gaat. Afgezien van wat beschadigde connectors ( waarschijnlijk aangeknepen met een blikopener of iets dergelijks...) geen verdere gekkigheid.
Voordat ik verder ga zoeken hier de vraag, zijn er mensen die me in de juiste richting kunnen sturen? Mijn idee eas even het contactslot te bypassen door de rode en oranje draad te verbinden en zo de mogelijkheid dat de sluiting in het slot intern zit uit te sluiten.
Daxje is voorzien van LED knippers en LED koplamp. Heb nog niet kunnen meten, maar de LED koplamp lijkt me ook in aanmerking te komen als oorzaak omdat deze direct door de motor gevoed wordt. De knippers lopen over de accu, en kunnen feitelijk de oorzaak niet zijn. Het knipperlichtrelais is overbrugd.
Graaag jullie advies, ben ervan overtuigd dat er meer kennis op het Forum aanwezig is dan ik ooit zal hebben!
Groet uit zonnig Limburg,
Ed