versnelling ombouw
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 22 nov 2022 23:44
- Bezit: little cub 80cc ( motor )
versnelling ombouw
hallo heeft iemand ervaring met het om bouwen van 3 versnelling naar 4 versnelling? C 50 l of is dit onmogelijk
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1926
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: versnelling ombouw
ik weet dat het mogelijk is, maar dat zal zeker niet in alle gevallen zo zijn. wellicht zijn er hier wel mensen die je precies kunnen vertellen bij welke bloktypes het wel of niet kan. ik denk dat je het beste een vierbakblok neemt en daar de semiautomaatkoppeling van een c50 op zet, das het minste werk. hou er ook rekening mee dat je een semiautomaat vierbak niet eenvoudig meer in z'n vrij kan zetten.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2546
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: versnelling ombouw
Als je een bak met 2 naald/glijlagers en 2 kogellagers dan passen de meeste bakken
Enkel 4 bakken niet voor 4 kogellagers
Het idee van semi op 4bak blok te zetten ja en nee. Als je de arm kunt wisselen (behouden) die het systeem schakelt op de as voor semi (door de carters). Er kunnen namelijk problemen zijn met schakelen met een 3bak schakelas op 4bak
Enkel 4 bakken niet voor 4 kogellagers
Het idee van semi op 4bak blok te zetten ja en nee. Als je de arm kunt wisselen (behouden) die het systeem schakelt op de as voor semi (door de carters). Er kunnen namelijk problemen zijn met schakelen met een 3bak schakelas op 4bak
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4014
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: versnelling ombouw
Heeft dat zin?
Is de eindoverbrenging niet bijna gelijk voor de drie en de vierbak,
en dan worden de twee versnellingen die je daarvoor had verdeeld in drie,
of dat nou zin heeft bij een halfautomaat C50.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2546
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: versnelling ombouw
het rijdt compleet anders ook afhankelijk welke 4bak je erin dropt. SS50 is van nature overdrive 4e. Monkey bak is dan weer ne snel, Monkey R (en sommige china of R-design 4e voor SS-bak) zijn dan weer sneller en kun je nog wat winnen in z'n 4e.
Als je je bv ergert aan hogere toeren in z'n 3e dan wordt overdrive 4e weer meer relax. Doe je veel binnenbaantjes dan heeft een 4bak een "betere" verhouding dan een 3bak waar je te snel moet terug naar z'n 2 gaan of je te laag in z'n 3 zit qua toeren om daarna vlot te hernemen.
Nu, m'n NT Dax en m'n Z50A K4 zijn beide 3bak semi. Soms mis ik die 4e wel (zeker op meetings of de handkoppeling)
Als je je bv ergert aan hogere toeren in z'n 3e dan wordt overdrive 4e weer meer relax. Doe je veel binnenbaantjes dan heeft een 4bak een "betere" verhouding dan een 3bak waar je te snel moet terug naar z'n 2 gaan of je te laag in z'n 3 zit qua toeren om daarna vlot te hernemen.
Nu, m'n NT Dax en m'n Z50A K4 zijn beide 3bak semi. Soms mis ik die 4e wel (zeker op meetings of de handkoppeling)
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4014
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: versnelling ombouw
Hoge toeren in drie lijkt mij meer de verkeerd gekozen secundaire overbrenging.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4014
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: versnelling ombouw
Maar dat is toch ook juist lekker aan een semiautomaatbak, ik rijdt desnoods nog in twee weg, lekker ploffen.
Dat lijkt mij ook meer de bedoeling van een semi, relaxed ploffen
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- chaly addict
- Berichten: 18835
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: versnelling ombouw
Probleemloos mogelijk, maar de vrij is lastig te vinden vanwege de semikoppeling en grote slag voor de vrijloop (en je schakelt omhoog). Tenzij je een bamibak pakt waarbij de vrij helemaal boven of onderin zit.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2546
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: versnelling ombouw
Al es met een ori NT Dax gereden??? 12-42 das echt toeren maken. Dusja, kunt wel die dingen aanpassen, maar is gewoon van Honda ori ongelukkig gekozen. (zeker tov ori ot dax waar 15-38 zat). En zo zijn ook alle replica met groot achtertandwiel (en meestal toch 4bak)
ja, tenzij je es op meeting mee gaat. Dan wil iedereen in de bocht voorbij omdat je met een handkoppeling en versnellingske terug te schakelen vlotter door de bochten gaat (ja, je kunt ontkoppelen met een semi, maar toch blijf je tussen 2 ongelukkige versnellingen dan)
semi heeft zeker z'n voordelen, heb er 3 met semi. Maar bv op m'n MSX zou ik geen semi willen, net omwille van die vlotheid
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 554
- Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
- Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
- Locatie: Leusden
Re: versnelling ombouw
3 bakken hebben een 3e versnelling met 21/25 verhouding.
4-bakken en 5-bakken hebben een hoogste versnelling met een 24/23 verhouding.
Ik raad aan om dat verschil te compenseren met een lichtere eindoverbrenging.
Voor een kleiner kettingtandwiel, achter een groter kettingtandwiel.
De overbrenging in de hoogste versnelling wordt dus een stuk zwaarder, als je dit niet compenseert.
Stel je had 1000rpm onbelast op de uitgaande as, dan wordt dat nu 1242 rpm. Dit is geen klein verschil.
Alleen rijd je niet onbelast. Denk even terug aan natuurkunde, momentum is kracht x arm.
De kracht van de motor verandert niet, je hebt nog steeds even veel/weinig pk.
Maar het armpje is korter geworden. Het wordt dus moeilijk voor de motor om het achterwiel rond te trekken.
Dat betekent, in de hoogste versnelling is de acceleratie een flink stuk minder. Misschien zelfs te weinig om iets aan die hoogste versnelling te hebben.
Tenzij je oneindig veel motorvermogen zou hebben, dan zou je topsnelheid +24% omhoog gaan. Maar waarschijnlijk heb je geen oneindig motorvermogen.
Dus als je er een 4-bak in zet, maak dan ook de eindoverbrenging wat lichter.
4-bakken en 5-bakken hebben een hoogste versnelling met een 24/23 verhouding.
Ik raad aan om dat verschil te compenseren met een lichtere eindoverbrenging.
Voor een kleiner kettingtandwiel, achter een groter kettingtandwiel.
De overbrenging in de hoogste versnelling wordt dus een stuk zwaarder, als je dit niet compenseert.
Stel je had 1000rpm onbelast op de uitgaande as, dan wordt dat nu 1242 rpm. Dit is geen klein verschil.
Alleen rijd je niet onbelast. Denk even terug aan natuurkunde, momentum is kracht x arm.
De kracht van de motor verandert niet, je hebt nog steeds even veel/weinig pk.
Maar het armpje is korter geworden. Het wordt dus moeilijk voor de motor om het achterwiel rond te trekken.
Dat betekent, in de hoogste versnelling is de acceleratie een flink stuk minder. Misschien zelfs te weinig om iets aan die hoogste versnelling te hebben.
Tenzij je oneindig veel motorvermogen zou hebben, dan zou je topsnelheid +24% omhoog gaan. Maar waarschijnlijk heb je geen oneindig motorvermogen.
Dus als je er een 4-bak in zet, maak dan ook de eindoverbrenging wat lichter.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?
-
- chaly addict
- Berichten: 18835
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: versnelling ombouw
En er zijn bami4bakken met 23/24 verhouding. Eigenlijk de fijnste. Gewoon voor een tandje kleiner. Makkelijk en kost weinig.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Re: versnelling ombouw
Ik heb een C50 GLX van 1996 met een 4 bak rotatie. GK 4 carters. Standaard uitvoering.
Er zijn dus C50's met een 4 bak. Ook wel eens gezien in UK. Geen idee
van de verhoudingen maar er is niks mis mee. Is geleverd in Griekenland waar je
vast wel zo n blok kunt aanschaffen, mogelijk ook van de C90 GLX
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4014
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: versnelling ombouw
Alle C50's hebben een 4 bak en injectie.
Alleen de "oudere" niet.
Ergens tussen '15 en '18 is dat gewijzigd.
Gr. Wim.
Alleen de "oudere" niet.
Ergens tussen '15 en '18 is dat gewijzigd.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2546
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: versnelling ombouw
model a la NT Monkey dus. Enkel Monkey R is sneller (ik hou bakken met 4 kogellagers buiten beschouwing), net zoals de R-design 4e kit voor SS-bak.
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1926
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: versnelling ombouw
de moderne c50 van tegenwoordig is een totaal ander ding, niet te vergelijken met de oudere c50 zoals wij die kennen en waar wieb het ook over heeft. die heeft het over eentje uit 1996 met standaard een vierbak, en dat is volgens mij wel bijzonder. ik heb er nog nooit van gehoord iig.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.