Tweede versnelling/neutraal probleem

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Nokidingeman
4T-MSB beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 aug 2023 08:11
Bezit: Skyteam trex 125

Tweede versnelling/neutraal probleem

Bericht door Nokidingeman »

Beste leden,

Ik heb een T. rex 125
Nadat ik de krukas keering heb vervangen + keering van het tandwiel achter het ontstekingsdeksel, leek alles opgelost te zijn. Nieuwe luchtfilter en het blokje schakelde beter dan ooit te voren. MAAR…..

10 kilometer later begint het blokje steeds minder goed in zijn twee te rijden. Soms slaat hij een versnelling over of soms springt de versnelling terug naar neutraal. Als ik hem in 2 kreeg en de koppeling liet opkomen remde de motor af en hoor ik een piepend geluid uit het blok komen.

Klachten over moeilijk bereiken van de 2e versnelling kwamen voor de keeringen ook al licht voor.

Ik als een techniek leek weet niet waar ik moet beginnen maar wil het graag oplossen.
Ik zat zelf misschien te denken aan het afstellen van de koppeling om te beginnen. Aangrijp punt ligt zo ver naar voren dat ik het idee heb dat misschien de koppeling te weinig speling heeft

Wat denken jullie dat het is?

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Tweede versnelling/neutraal probleem

Bericht door lil »

de koppeling speling kan je natuurlijk eenvoudig zelf bijstellen, waarom heb je dat nog niet gedaan? asl de klacht ook dan blijft bestaan moet je het koppelingscarter open maken om te kijken naar de werking van het schakelmechanisme en of je nog iets anders raars ziet.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Nokidingeman
4T-MSB beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 aug 2023 08:11
Bezit: Skyteam trex 125

Re: Tweede versnelling/neutraal probleem

Bericht door Nokidingeman »

Bedankt voor je reactie !
Ik heb getest of mijn koppeling goed ontkoppeld door met de kickstarter (motor uit) en koppeling in , in versnelling 1/2/3 te kicken. In versnelling 2/3 ontkoppeld het dus niet. De motor wilt naar voren. Is dit een teken dat de koppeling niet goed staat afgesteld ?

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Tweede versnelling/neutraal probleem

Bericht door lil »

nee, het is eerder een teken dat als je de kickstarter in een versnelling gebruikt dat je dan eigenlijk de brommer voortbeweegt... een beetje zoals een fiets werkt, je weet wel, met trappers enzo, koppeling heeft hier eigenlijk niets mee te maken. kicken doe je beter met de motor in vrijstand.
nu wil het wel zo zijn dat er motorconstructies bestaan waarbij je kan kicken ongeacht of de motor in een versnelling staat of niet, bijvoorbeeld bij bepaalde wedstrijdcrossers, maar dat is bij onze hondablokken hier niet het geval. dit is omdat hier de kickstarter feitelijk een tandwiel op de uitgaande as aandrijft en niet direct de krukas.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Nokidingeman
4T-MSB beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 aug 2023 08:11
Bezit: Skyteam trex 125

Re: Tweede versnelling/neutraal probleem

Bericht door Nokidingeman »

Maar theoretisch gezien zou wanneer je je koppeling in houdt toch niet mogelijk moeten zijn om het voortandwiel te laten draaien?

Wat zou een volgende stap zijn?

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Tweede versnelling/neutraal probleem

Bericht door lil »

jawel, want je drijft die uitgaande as aan, en daar zit geen koppeling tussen. als je de koppeling inknijpt tijdens het kicken dan gaat de krukas niet eens rond terwijl het kettingtandwiel wel draait. nogmaals, kicken doe je in vrijstand.

er is geen volgende stap, als je wil weten wat er gebeurt moet je je koppelingscarter openen om te kijken wat er gebeurt, en dat is de eerste werkelijke stap in dit proces van probleemoplossing, niet een vervolgstap.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Plaats reactie