Ontstekingsproblemen Kymco K-pipe

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
koen352003
4T-MSB beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 sep 2023 14:51
Bezit: Kymco K-Pipe 50cc (honda imi)

Re: Ontstekingsproblemen Kymco K-pipe

Bericht door koen352003 »

wim V8 schreef: 08 sep 2023 11:34
koen352003 schreef: 07 sep 2023 21:33
Mogelijk relevant:
de bougie is enigszins vochtig en ruikt licht naar benzine.
Ik weet eerlijk gezegd niet of dit ervoor zou kunnen zorgen dat de vonk af en toe wegvalt,
maar leek me wellicht de moeite waard om te vermelden.

Komt waarschijnlijk door allerlei startpogingen, stationair draaien, en maar niet rijden.
Vind ie niet lekker.
Als je gereden hebt is die natuurlijk droog.
Je hebt wel een NGK 6 bougie?

Gr. Wim.
Ahh oke, duidelijk. Mijn bougie is een NGK CR7HSA zoals voorgeschreven in het werkplaatshandboek (zie onderstaande afbeelding)
Afbeelding

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4014
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Ontstekingsproblemen Kymco K-pipe

Bericht door wim V8 »

koen352003 schreef: 08 sep 2023 11:42
Ahh oke, duidelijk.
Mijn bougie is een NGK CR7HSA zoals voorgeschreven in het werkplaatshandboek.

Oke, 7 is ook goed. Ik vind m redelijk koud voor een licht 2 Pk brommertje.

En hoe is het afgelopen met het buitensluiten van het contactslot?

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Ontstekingsproblemen Kymco K-pipe

Bericht door lil »

kijk of er zo'n bougie bestaat zonder een R in de aanduiding, die R betekent dat ie ontstoort is voor radiogolven, maar het komt voor dat een brommer daar slechter door rijdt
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16205
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Ontstekingsproblemen Kymco K-pipe

Bericht door nielspbr »

Of gewoon heel snel kapot is.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4014
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Ontstekingsproblemen Kymco K-pipe

Bericht door wim V8 »

Zo'n R bougie heeft de weerstand ook speciaal voor de CDI ontsteking, dus hier mag ie wel in.
Bij een oude puntenontsteking slokt die veel stroom op eigenlijk bedoelt voor de vonk.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16205
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Ontstekingsproblemen Kymco K-pipe

Bericht door nielspbr »

Al mijn gekentekende brommers hebben cdi, het eerste wat ik doe is die r troep eraf gooien.

koen352003
4T-MSB beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 sep 2023 14:51
Bezit: Kymco K-Pipe 50cc (honda imi)

Re: Ontstekingsproblemen Kymco K-pipe

Bericht door koen352003 »

lil schreef: 08 sep 2023 08:39 dan had je dat dus niet hoeven vervangen. maarja, controleer of je nog steeds vonk heb.
probeer eens een andere bougie, of probeer de oude weer, als je die vervangen had.
had je al gekeken of de sproeier niet verstopt zat? of dat er benzine met gruis in het vlotterbakje zit. gewoon van die gewone dingetjes die je het eerste controleert. en wat goed is hoef je niet te vervangen.
heb je bij het ombouwen van de koppeling het blok los gehad? controleer dan of alle stekkertjes die los zijn geweest goed vastzitten, misschien maakt er eentje slecht contact.
Sproeiers en vlotterbak inmiddels gecontroleerd, vlotterbak zag er goed uit en sproeiers heb ik voor de zekerheid nog even schoongemaakt met een borsteltje, probleem blijft echter aanwezig.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Ontstekingsproblemen Kymco K-pipe

Bericht door lil »

tja dan weet ik het zo gauw ook niet meer, moet iets electrisch zijn dan, los contactje, geen idee
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

koen352003
4T-MSB beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 sep 2023 14:51
Bezit: Kymco K-Pipe 50cc (honda imi)

Re: Ontstekingsproblemen Kymco K-pipe

Bericht door koen352003 »

lil schreef: 09 sep 2023 23:05 tja dan weet ik het zo gauw ook niet meer, moet iets electrisch zijn dan, maar geen idee wat
Ik ben me even wat gaan verdiepen in bougies, hittegraden etc en ik denk dat ik eens een c6hsa bougie ga proberen. Aangezien het overslaan pas optreedt als de motor loopt, niet bij het starten, dus mogelijk kan de bougie niet zelfreinigen vond ik online. Lijkt me het proberen waard.

koen352003
4T-MSB beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 sep 2023 14:51
Bezit: Kymco K-Pipe 50cc (honda imi)

Re: Ontstekingsproblemen Kymco K-pipe

Bericht door koen352003 »

Zeker aangezien de brommer ietwat aan de rijke kant loopt (tenzij ik nu echt de verkeerde kant op zit te denken, dan moet ik toch nog verder zoeken)

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: Ontstekingsproblemen Kymco K-pipe

Bericht door CheapUrbanBitches »

Probeer/leen eens een andere CDI.
'It never hurts to help.'

koen352003
4T-MSB beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 sep 2023 14:51
Bezit: Kymco K-Pipe 50cc (honda imi)

Re: Ontstekingsproblemen Kymco K-pipe

Bericht door koen352003 »

CheapUrbanBitches schreef: 10 sep 2023 08:11 Probeer/leen eens een andere CDI.
Ik kijk even aan of de andere bougie het probleem verhelpt (deze komt maandag binnen). Anders is dit mijn volgende optie. Helaas is de originele CDI van Kymco behoorlijk prijzig, dus dan zou het een 'clone' worden, waarbij ik de connector aan de kabelboom moet gaan vervangen. Vandaar dat ik liever eerst andere opties probeer.

Enig idee hoe groot/klein de kans is dat mijn probleem de pick-up sensor zou kunnen zijn? Is er een manier om dit eventueel te testen?

koen352003
4T-MSB beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 sep 2023 14:51
Bezit: Kymco K-Pipe 50cc (honda imi)

Re: Ontstekingsproblemen Kymco K-pipe

Bericht door koen352003 »

Even los van alle troubleshooting: ik wil alle forumleden die tot nu toe hebben gereageerd en mee hebben gedacht in ieder geval alvast enorm bedanken voor de hulp en de vele reacties!

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Ontstekingsproblemen Kymco K-pipe

Bericht door lil »

at your service o7
zolang je een ketting-aangedreven honda-like viertakt hebt kunnen we je waarschijnlijk wel een klein beetje helpen.

anyway, je had ook een toerenbegrenzer begreep ik. dat is ook geen origineel onderdeel en kan voor problemen zorgen, vooral ook omdat deze begrenzing op een electronisch nogal onbedoelde manier bewerktstelligd word, die in sommige gevallen zelfs schade kan veroorzaken aan de originele electronische ontstekings elementen van de brommer. wat als extra nadeel heeft dat je niet meer met zekerheid kan beoordelen of het daardoor komt omdat je dan niet kan controleren of de boel wel normaal reageert als je die begrenzer helemaal zou afkoppelen(behalve natuurlijk wanneer dat dan ook idd het geval is), omdat immers originele onderdelen schade kunnen hebben opgelopen en dus nog steeds niet meer goed kunnen werken ook al is de begrenzer verwijderd. dus dat is waar je hier tegenaan zit te kijken, maar anders zou ik zeggen haal dat ding ertussenuit. plus dat ik zou zeggen dat je zo'n ding al helemaal niet had moeten willen installeren, maar daar heb je nu niks an.

hou er iig rekening mee
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

koen352003
4T-MSB beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 sep 2023 14:51
Bezit: Kymco K-Pipe 50cc (honda imi)

Re: Ontstekingsproblemen Kymco K-pipe

Bericht door koen352003 »

lil schreef: 10 sep 2023 12:12 at your service o7
zolang je een ketting-aangedreven honda-like viertakt hebt kunnen we je waarschijnlijk wel een klein beetje helpen.

anyway, je had ook een toerenbegrenzer begreep ik. dat is ook geen origineel onderdeel en kan voor problemen zorgen, vooral ook omdat deze begrenzing op een electronisch nogal onbedoelde manier bewerktstelligd word, die in sommige gevallen zelfs schade kan veroorzaken aan de originele electronische ontstekings elementen van de brommer. wat als extra nadeel heeft dat je niet meer met zekerheid kan beoordelen of het daardoor komt omdat je dan niet kan controleren of de boel wel normaal reageert als je die begrenzer helemaal zou afkoppelen(behalve natuurlijk wanneer dat dan ook idd het geval is), omdat immers originele onderdelen schade kunnen hebben opgelopen en dus nog steeds niet meer goed kunnen werken ook al is de begrenzer verwijderd. dus dat is waar je hier tegenaan zit te kijken, maar anders zou ik zeggen haal dat ding ertussenuit. plus dat ik zou zeggen dat je zo'n ding al helemaal niet had moeten willen installeren, maar daar heb je nu niks an.

hou er iig rekening mee
De begrenzing zit er vanuit de fabriek al in, om de brommer maximaal 45 te laten lopen maakt de K-pipe gebruik van CDI toerenbegrenzing. De K-pipe heeft het type CDI waarbij het mogelijk is om 1 kabel door te knippen (of een schakelaar tussen te zetten zoals bij mij het geval is) en zo de toeren-limiet te verwijderen.

Plaats reactie