Elektrische problemen skyteam DAX 50cc 2019

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16205
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Elektrische problemen skyteam DAX 50cc 2019

Bericht door nielspbr »

De skyteam draadbomen hebben ander kleuren.
Je kan natuurlijk gewoon nakijken wat waarheen loopt.
1 naar bobine, (normaal zwartgeel(skyteam))
2 voeding cdi, bij wisselstroom cdi. (zwartrood of geelrood)
3 gaat naar het contactslot (pin 3 aan massa = uit)
4 bij de pickup naast het vliegwiel kan je de draadkleur van de pickup zien en volgen.
5 massa, makkelijk te meten

kenneth_van_craen
4T-MSB beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 sep 2023 22:50

Re: Elektrische problemen skyteam DAX 50cc 2019

Bericht door kenneth_van_craen »

nielspbr schreef: 15 sep 2023 18:15 De skyteam draadbomen hebben ander kleuren.
Je kan natuurlijk gewoon nakijken wat waarheen loopt.
1 naar bobine, (normaal zwartgeel(skyteam))
2 voeding cdi, bij wisselstroom cdi. (zwartrood of geelrood)
3 gaat naar het contactslot (pin 3 aan massa = uit)
4 bij de pickup naast het vliegwiel kan je de draadkleur van de pickup zien en volgen.
5 massa, makkelijk te meten

Hey Niels,

Bedankt voor de reactie!

Ik veronderstel dat de cijfertjes die u aanhaalt overeenkomen met de pinlayout van mijn vorig bericht?

Op mijn huidige stekker is:
Groen is massa
Zwart is 12dc geschakeld door de sleutel
Blauw/wit en groen/wit komen van aan het vliegwiel (klein zwart blokje dat ernaast zit) veronderstel dat je hiermee de pick up bedoelt?
Violet loopt naar de speedometer..

Dit komt dus totaal niet overeen met wat u aanhaalde dus zal ik de stekker moeten herpinnen.

kenneth_van_craen
4T-MSB beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 sep 2023 22:50

Re: Elektrische problemen skyteam DAX 50cc 2019

Bericht door kenneth_van_craen »

kenneth_van_craen schreef: 15 sep 2023 19:05
nielspbr schreef: 15 sep 2023 18:15 De skyteam draadbomen hebben ander kleuren.
Je kan natuurlijk gewoon nakijken wat waarheen loopt.
1 naar bobine, (normaal zwartgeel(skyteam))
2 voeding cdi, bij wisselstroom cdi. (zwartrood of geelrood)
3 gaat naar het contactslot (pin 3 aan massa = uit)
4 bij de pickup naast het vliegwiel kan je de draadkleur van de pickup zien en volgen.
5 massa, makkelijk te meten

Hey Niels,

Bedankt voor de reactie!

Ik veronderstel dat de cijfertjes die u aanhaalt overeenkomen met de pinlayout van mijn vorig bericht?

Op mijn huidige stekker is:
Groen is massa
Zwart is 12dc geschakeld door de sleutel
Blauw/wit en groen/wit komen van aan het vliegwiel (klein zwart blokje dat ernaast zit) veronderstel dat je hiermee de pick up bedoelt?
Violet loopt naar de speedometer..

Dit komt dus totaal niet overeen met wat u aanhaalde dus zal ik de stekker moeten herpinnen.
Blauw/wit en groen/wit lopen naar de pickup.. maar u spreekt maar over 1 draad, welke heb ik nodig?

Bedankt

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: Elektrische problemen skyteam DAX 50cc 2019

Bericht door CheapUrbanBitches »

Je elektronische componenten horen bij de andere kabelboom, maar je motorblok bij de betere kabelboom. Je moet voor de mooie kabelboom een 7 pins ECU hebben ipv 5 pins CDI. Ook de spanningsregelaar heeft 5 pinnen nodig, ipv 4 (welke heb jij?)

De pinlayout van een 5 pins CDI staat in de FAQ, met de meest gangbare kabelboomkleuren.

Het lijkt mij efficiënter (qua prijs en tijd) om een nieuwe kabelboom te kopen voor je CDI, een ECU is duurder. Zelfs een 2e hands standaard AC ontsteking overzetten, wellicht een 2e hands blok, is goedkoper, maar met deze DC zwevende spoel moet ook wel lukken met wat studeren.

Je hebt een interessant probleem gekocht voor je eerste project.
'It never hurts to help.'

kenneth_van_craen
4T-MSB beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 sep 2023 22:50

Re: Elektrische problemen skyteam DAX 50cc 2019

Bericht door kenneth_van_craen »

CheapUrbanBitches schreef: 15 sep 2023 20:15 Je elektronische componenten horen bij de andere kabelboom, maar je motorblok bij de betere kabelboom. Je moet voor de mooie kabelboom een 7 pins ECU hebben ipv 5 pins CDI. Ook de spanningsregelaar heeft 5 pinnen nodig, ipv 4 (welke heb jij?)

De pinlayout van een 5 pins CDI staat in de FAQ, met de meest gangbare kabelboomkleuren.

Het lijkt mij efficiënter (qua prijs en tijd) om een nieuwe kabelboom te kopen voor je CDI, een ECU is duurder. Zelfs een 2e hands standaard AC ontsteking overzetten, wellicht een 2e hands blok, is goedkoper, maar met deze DC zwevende spoel moet ook wel lukken met wat studeren.

Je hebt een interessant probleem gekocht voor je eerste project.
Hallo,

Bedankt voor je reactie!

De spanningsregelaar is een 5 draads die aangesloten is volgens het schema van Wim.

Afbeelding

Voor de cdi, als ik dit schema bekijk dat ik terugvond in de FAQ, denk ik het volgende te herpinnen ( zou het toch graag eerst willen proberen werkende te krijgen ipv onmiddellijk andere boom te gaan zoeken)

- Massa = groene draad

- Contactslot = deze kabel heb ik momenteel niet maar kan ik nadien voorzien

- Voeding = zwarte draad (12V dc)

- 12v bobijn = zelf voorzien aangezien ik die nu niet heb.

Het enige wat ik niet begrijp is de pickup. Voor zover ik mee ben, zorgt deze voor een puls, die aan cdi gaat vertellen wanneer deze zijn lading moet vrijgeven richting bobijn.

Maar zowel op het plan als op de motor lopen hier 2 draden naartoe, groen/wit en blauw/wit.
Hoe kan ik uitsluiten welke van deze 2 ik aan de cdi moet koppelen? Andere schema’s die ik bekeken heb, loopt enkel een blauw/witte kabel en de andere kant vd pickup hangt aan de massa.. Moet ik dit misschien ook doen met de groen/witte draad?

Voor zover mij verstand mee is, zou wanneer ik de cdi aansluit zoals hierboven beschreven en ik de juiste pulsdraad heb, dit ervoor moeten zorgen dat mijn bougie gaat vonken!?

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: Elektrische problemen skyteam DAX 50cc 2019

Bericht door CheapUrbanBitches »

Blauw wit is signaal pick up, vergelijk het met je 2e kabelboom voor verificatie (niet kijken naar kleur maar de pinnekes, meten = weten).
'It never hurts to help.'

kenneth_van_craen
4T-MSB beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 sep 2023 22:50

Re: Elektrische problemen skyteam DAX 50cc 2019

Bericht door kenneth_van_craen »

Wat hoor je juist te meten op de pickup?
Gewoon meten tussen pickup en massa?

2de draad die naar pickup loopt (groen/witte momenteel) hoort deze aan de massa te komen of niet aansluiten?

Bedankt

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: Elektrische problemen skyteam DAX 50cc 2019

Bericht door CheapUrbanBitches »

Pick-up is een minimaal signaal waar je een heel goede multimeter voor moet hebben.

Ik bedacht me trouwens nog dat een DC ontsteking een accu nodig heeft om te vonken.
'It never hurts to help.'

kenneth_van_craen
4T-MSB beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 sep 2023 22:50

Re: Elektrische problemen skyteam DAX 50cc 2019

Bericht door kenneth_van_craen »

Hallo,

Het is ons nog steeds niet gelukt om de bougie te laten vonken.

Alle kabels steken juist over heel de brommer kwa verlichting, starter, ontsteking enz enz tot aan de cdi..

We hebben de stekker van de cdi herpint volgens de lay-out van een 5pins cdi. Niet volgens kleuren maar gemeten signalen.

Op cdi komt toe:

- 12v dc
- massa
- pick up

Op cdi vertrekt:

- kabel naar bobijn

Volgende vragen spelen nog steeds in mijn hoofd:

1) Op de pickup zitten 2 kabels. Blauw/wit en groen/wit
Horen deze beide naar de 5pins cdi te gaan (volgens lay-out niet) of hoort 1 van deze draden aan de massa te hangen?


2) Volgens vorige reactie moet je een minimaal signaal op de pickup meten. Wat moet ik mij hier bij voorstellen? Enkele millivolts? Meten tussen 1 draad van pick up en massa?

3)De huidige bobijn, is dit de juiste voor een dc cdi? Kan ik uitmeten of deze bobijn nog werkende is? Welk signaal moet ik meten op de signaaldraad tussen cdi en bobijn?
Afbeelding

4) Huidige cdi is dit effectief een cdi die werkt op dc spanning, kan er getest of uitgemeten worden of deze nog functioneert zoals het hoort?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: Elektrische problemen skyteam DAX 50cc 2019

Bericht door CheapUrbanBitches »

Mijn 2 cent:

1: 1 van die 2 is pick up, vaak is dat blauw wit. Beiden moeten naar de ECU, maar 1 niet naar CDI. In het schema is groen/wit geen aarde, maar groen. De ECU ontvangt aarde via de spanningsregelaar. Dit zou natuurlijk naar groen wit doorgezet kunnen worden, dus kwestie van ik weet het niet, maar je kunt het proberen (naar aarde dus, of omkeren).

2: Nee, is niet te meten. Probeer maar eens de spanningsverschillen/weerstand te meten van een magneet langs een andere magneet, want dat is het.

3: Bobine is niet te meten, wel de weerstand maar dat zegt niet heel veel. Ze kosten ook weinig en zijn hetzelfde voor AC als DC. Deze maakt aarde via een draadje, en signaal via een draadje. Vaak maken ze aarde via de vijs naar frame, zit hier roest tussen: verwijderen.

4: CDI doormeten kan niet, verwerkt signalen dus met een oscilloscoop wellicht, maar als je die had, dan had je het al gedaan (en je brommer ook).

Heb je alle connecties in de kabelboom al doorgemeten op continuïteit? Dus gewoon kijken of daar geen onderbrekingen in zitten? Zijstandaard en killswitches ingeklapt/uitgezet?
'It never hurts to help.'

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4017
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Elektrische problemen skyteam DAX 50cc 2019

Bericht door wim V8 »

Ik zou het schema(die ik plaatste) alleen gebruiken om te weten waar de draden uit je blok op aangesloten moeten worden.

De enige kleuren van het schema die bij jou project gelijk zijn dat zijn
-de 3 gele uit je blok(voeding)
nou je weet nu waar die heen moeten lopen, alle kleuren verder negeren volgens mij,
want jouw hele draadboom/brommer is anders.
-én de groen witte en blauw witte, nou één van die is de pick up, dat probeer je gewoon allebei.

Jij hebt alleen GEEN ECU! Ik weet niet of een ontsteking voor een ECU ook werkt op een CDI.

Een 4taktwinkel biedt bijv CDI aan voor weinig.
Maar ECU wel tot over 250,- Dus toch wel enig verschil lijkt mij. Zoek dat eerst uit.

Er is ook verschil tussen gelijk DC en wisselstroom AC CDI's.
Jouw blok is op het schema op een DC ECU aangesloten
maar ik weet dus niet of CDI en ECU uitgewisseld kunnen worden.
Informeer dat ergens.

Mail dat anders eens naar 4taktwinkel met foto's van de draden uit je blok en
vraag wat je bij hun moet aanschaffen om dat blok te laten vonken, koop het dan ook bij
hun voor de service. ;)


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

kenneth_van_craen
4T-MSB beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 sep 2023 22:50

Re: Elektrische problemen skyteam DAX 50cc 2019

Bericht door kenneth_van_craen »

Hallo,

Alvast bedankt aan iedereen die mij voordien reeds verder hielp.

Uiteindelijk bleek dus dat de DAX voordien van injectie werd omgebouwd naar carbu, de vorige eigenaar een 5pins ac cdi steken had ipv een 4pins dc cdi en dat de kabelboom volledig omzeep geholpen werd.

We hebben de kabelboom aangepast en hersteld, de juiste cdi gestoken en ondertussen hebben we een vonk en kan de DAX gestart worden.

Starten zonder choke is moeilijk maar wanneer hij gestart wordt zonder choke, draait hij maar als je aan de gas komt valt deze onmiddelijk dood.

Wanneer hij gestart wordt met choke en je aan de gas komt, kan je hem wel in toeren brengen..

We hebben hem al proberen hem wat af te stellen maar aangezien ik hem zonder choke niet deftig kan laten draaien, kan ik er niet met rijden en hem dus niet afstellen zoals het hoort.

Wat kan de reden hiervan zijn?

- kleppen staan correct afgesteld
- carbu is een Cheng wey pz19 met de standaard geleverde sproeier 0,75mm en de clips vd gasnaald in het midden. Luchtschroef staat momenteel 1,25 slagen open
- in bijlage nog wat foto’s van de diameters van spruitstuk en inlaat blok.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wie kan mij helpen zodat hij deftig draait zonder choke, zodat ik hem kan warm rijden en op de correcte manier kan gaan afstellen?

Als ik hem tijdje laat draaien, ziet de bougie zwart dus als ik mij niet vergis wilt dit zeggen dat hij te rijk draait.. kleinere sproeier steken?

Alvast bedankt!!!

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Elektrische problemen skyteam DAX 50cc 2019

Bericht door Ben C50 »

Ik denk dat de bougie zwart ziet omdat hij niet warm gereden is en op de choke loopt.
Zet er een echt luchtfilter op en probeer het nog eens, als effect hetzelfde is dan een sproeier maatje groter. Haal er een paar als je toch naar de winkel gaat voor een luchtfilter.
Pas na een lang stuk volgas op warme motor kun je wat zeggen over de kleur van de bougie.

De meegeleverde sproeier is een gok, vaak in de goede richting maar elke brommer is anders en de juiste sproeier vinden hoort bij afstellen.

Zie de faq voor afstellen.

kenneth_van_craen
4T-MSB beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 sep 2023 22:50

Re: Elektrische problemen skyteam DAX 50cc 2019

Bericht door kenneth_van_craen »

Ben C50 schreef: 12 jan 2024 18:58 Ik denk dat de bougie zwart ziet omdat hij niet warm gereden is en op de choke loopt.
Zet er een echt luchtfilter op en probeer het nog eens, als effect hetzelfde is dan een sproeier maatje groter. Haal er een paar als je toch naar de winkel gaat voor een luchtfilter.
Pas na een lang stuk volgas op warme motor kun je wat zeggen over de kleur van de bougie.

De meegeleverde sproeier is een gok, vaak in de goede richting maar elke brommer is anders en de juiste sproeier vinden hoort bij afstellen.

Zie de faq voor afstellen.
Hey Ben, bedankt voor het antwoord..

Wat versta je onder een “echte” luchtfilter? Zelfde type maar een echt merk?
Enig idee waar je sproeiers voor zo’n goedkoop Chinees carburatorke kan vinden?

Bedankt

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16205
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Elektrische problemen skyteam DAX 50cc 2019

Bericht door nielspbr »

Normaal zitten daar de keihin klein type sproeiers in. (4mm?)

Plaats reactie