Olie verbranding en valt uit bij stationair draaien

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Quinten69420
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 okt 2023 19:12
Bezit: Honda dax skyteam

Olie verbranding en valt uit bij stationair draaien

Bericht door Quinten69420 »

Ik merkte dat mijn motor olie verbrandde en ik dacht dat de klepseals versleten waren. Het is een skyteam dax 50cc. En de motor was behoorlijk versleten aan de binnenkant. De vorige eigenaar had de cilinder gekapt en de kleppen waren helemaal verbrand. Dus heb ik de motor opnieuw opgebouwd met een nieuwe cilinderset. Ik heb alles gedaan als volgd. De kleppen op 0,05 mm en 0,08 mm gezet. De timing is correct. De zuiger ringen zijn niet versleten. Voor de revisie heb ik de motor doorgespoeld zodat hij helemaal schoon zou zijn. De carburateur schoongemaakt. En nu heb ik hem voor het eerst aangezet. Hij loopt, best goed eigenlijk, maar hij loopt niet stationair tenzij ik 15 minuten aan een stuk gas geef. En ik zag olie uit de uitlaat van de cilinderkop komen. Hij verbrandt ook olie, maar alles is in orde, van zuigerveren tot klepseals enzovoort. Ik weet niet wat de oorzaak kan zijn. Weet iemand wat ik kan doen?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16210
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Olie verbranding en valt uit bij stationair draaien

Bericht door nielspbr »

Hoelang heeft dat ding gelopen nadat je dat ding in elkaar hebt gezet? Als het maar een paar minuten is is het waarschijnlijk olie wat je bij de montage van de zuiger cilinder hebt gebruikt (en als je die droog hebt gemonteerd heb je een ander probleem.)

Olie van onder bij de kop, verse o-ringen bij de nieuwe koppakking gebruikt?

Quinten69420
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 okt 2023 19:12
Bezit: Honda dax skyteam

Re: Olie verbranding en valt uit bij stationair draaien

Bericht door Quinten69420 »

Hey, ik heb bij de Cilinderset een complete pakkingset gekregen. Nieuwe O ringetjes. 1 ding dat ik inderdaad wel ben vergeten is dat ik de zuiger heb ingesmeerd met olie. Maar in de Cilinder zelf heb ik niets gedaan. Het heeft trouwens wisselvallig gelopen. Eers blijft hij zo'n 2 minuten draaien. En dan blijft hij na 5 minuten echt constant draaien. Maar de dag erna stopt het weer en is het exact hetzelfde proces.

Online
Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4023
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Olie verbranding en valt uit bij stationair draaien

Bericht door wim V8 »

Een cilinderset is een cilinder én zuiger met veren e.d.
Dat heb je dus nieuw gemonteerd?
Omdat je ook schrijft, de zuigerringen(veren) zijn niet versleten.
Dat lijkt mij aannemelijk bij een nieuwe set. Maar wel verwarrend.

Je moet de nieuwe "set" wel eerst rustig inrijden hoor.
Dus hoge toerentallen vermijden.

Je schrijft ook dat je dacht dat de klepseals lek waren.
Die zijn nu dus vervangen?

Olie verbranden kan een beetje bij een nieuwe set, alles moet nog op elkaar inlopen.(inrijden)
Olie lekkage zou echt een pakking moeten zijn, ik zou dat nog maar eens goed bekijken of dat wel
echt zo is zo vlak na de montage. Goed droog maken en dan precies kijken waar het begint te lekken.

Maar je moet nu eerst gaan inrijden en zo lijkt, de carburateur even goed afstellen.
Dat kan alleen met alles gemonteerd, dus uitlaat en carburateur en luchtfilter.
Heb je 50cc gehouden met de nieuwe cilinderset?
En de zelfde uitlaat en luchtfilter en carburateur, dan is je sproeier ongeveer nu wel goed,
als hij daarvoor ook goed mee reed.
Draai de luchtschroef 1,5 á 2 slagen uit en stel stationair toerental af met de stationairschroef.
Tijdens de eerste dagen inrijden gaat zo'n nieuwe set meer en meer compressie opbouwen en beter lopen.
Blijft ie dan nog blauw roken(=olie verbranden) dan is er iets goed fout, en mag het waarschijnlijk weer open.

Dat ie pas na 5 minuten opwarmen blijft lopen kan zijn omdat je de choke wat langer nodig zou kunnen hebben.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 641
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Olie verbranding en valt uit bij stationair draaien

Bericht door Dennoz »

En ook even voorstellen…
Hop hop gas dr op

Quinten69420
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 okt 2023 19:12
Bezit: Honda dax skyteam

Re: Olie verbranding en valt uit bij stationair draaien

Bericht door Quinten69420 »

De carburateur afstellen moest ik sowieso nog doen. Hij zuigt wel valse lucht, maar voor ik de set had vervangen liep hij ook stationair. Ik heb een nieuwe pakkingset gekocht dus zal deze vandaag nog installeren. Ik heb alles van ter voren opnieuw gebruikt. Alleen paste de uitlaat niet in het nieuwe cilinderkop, dus moest ik hier een pakking in steken zodat deze afsloot. Toen ik de pakking er in ging steken, hing te onderkant van de uitlaat vol olie. Dit is niet normaal zou ik denken? Of is het normaal omdat je inderdaad zegt dat het een nieuwe cilinderset is en wat moet inlopen.

Online
Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4023
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Olie verbranding en valt uit bij stationair draaien

Bericht door wim V8 »

Quinten69420 schreef: 26 okt 2023 09:15
De carburateur afstellen moest ik sowieso nog doen.
Hij zuigt wel valse lucht, maar voor ik de set had vervangen liep hij ook stationair.
Ik heb een nieuwe pakkingset gekocht dus zal deze vandaag nog installeren.
Ik heb alles van ter voren opnieuw gebruikt.
Alleen paste de uitlaat niet in de nieuwe cilinderkop, dus moest ik hier een pakking in steken zodat deze afsloot.
Toen ik de pakking er in ging steken, hing te onderkant van de uitlaat vol olie.
Dit is niet normaal zou ik denken?
Of is het normaal omdat je inderdaad zegt dat het een nieuwe cilinderset is en wat moet inlopen.

Zuigt valse lucht. Oké?
Dus de afstelling krijg je niet goed. Logisch. Waarom dan vragen daarover.
Dus gewoon daarna afstellen. Wat je al zegt.

Nee, het is niet normaal dat er olie onder aan je uitlaat hangt.
De nieuwe pakkingset monteren zal hopelijk, waarschijnlijk wonderen verrichten.

De uitlaat moet wel in de cilinderkop passen, verander dat/pas dat aan/vervang wat nodig is.
Simpel, als de reparatie oké is lekt daar geen uitlaatgas en geen geluid meer, dat is dus makkelijk waarneembaar.

Dat er olie onder de uitlaat hangt heeft niets te maken met inrijden natuurlijk
dat olie verbranden wel, een klein beetje meer in het begin kan, als hij daarna goed is ingereden
moet het olieverbruik nihil zijn.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Olie verbranding en valt uit bij stationair draaien

Bericht door iclaudius »

Is er een tap of draad in de kop aangepakt? (van de uitlaat) Dan kan het zijn dat die tap te ver is doorgedraaid en contact maakt met de olie-retourleiding, waardoor het olie lekt langs die tap naar buiten (lijkt alsof het uit de uitlaat komt)

Quinten69420
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 okt 2023 19:12
Bezit: Honda dax skyteam

Re: Olie verbranding en valt uit bij stationair draaien

Bericht door Quinten69420 »

iclaudius schreef: 26 okt 2023 15:39 Is er een tap of draad in de kop aangepakt? (van de uitlaat) Dan kan het zijn dat die tap te ver is doorgedraaid en contact maakt met de olie-retourleiding, waardoor het olie lekt langs die tap naar buiten (lijkt alsof het uit de uitlaat komt)
Ik heb deze er inderdaad op geplaatst. Ik zal deze zo meteen wat losser zetten en zien of het helpt.

Quinten69420
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 okt 2023 19:12
Bezit: Honda dax skyteam

Re: Olie verbranding en valt uit bij stationair draaien

Bericht door Quinten69420 »

wim V8 schreef: 26 okt 2023 09:36
Quinten69420 schreef: 26 okt 2023 09:15
De carburateur afstellen moest ik sowieso nog doen.
Hij zuigt wel valse lucht, maar voor ik de set had vervangen liep hij ook stationair.
Ik heb een nieuwe pakkingset gekocht dus zal deze vandaag nog installeren.
Ik heb alles van ter voren opnieuw gebruikt.
Alleen paste de uitlaat niet in de nieuwe cilinderkop, dus moest ik hier een pakking in steken zodat deze afsloot.
Toen ik de pakking er in ging steken, hing te onderkant van de uitlaat vol olie.
Dit is niet normaal zou ik denken?
Of is het normaal omdat je inderdaad zegt dat het een nieuwe cilinderset is en wat moet inlopen.

Zuigt valse lucht. Oké?
Dus de afstelling krijg je niet goed. Logisch. Waarom dan vragen daarover.
Dus gewoon daarna afstellen. Wat je al zegt.

Nee, het is niet normaal dat er olie onder aan je uitlaat hangt.
De nieuwe pakkingset monteren zal hopelijk, waarschijnlijk wonderen verrichten.

De uitlaat moet wel in de cilinderkop passen, verander dat/pas dat aan/vervang wat nodig is.
Simpel, als de reparatie oké is lekt daar geen uitlaatgas en geen geluid meer, dat is dus makkelijk waarneembaar.

Dat er olie onder de uitlaat hangt heeft niets te maken met inrijden natuurlijk
dat olie verbranden wel, een klein beetje meer in het begin kan, als hij daarna goed is ingereden
moet het olieverbruik nihil zijn.


Gr. Wim.
Het "niet passen" is veel gezegd van de uitlaat. Het Gat van de uitlaat viel gewoon dieper waardoor er een kleine opening was. Ik heb de pakking geplaatst en er druipt geen olie meer uit, maar er wordt nog wel steeds olie verbrandt.

En je zegt dat het normaal is dat er olie in het begin wordt verbrand? Het is wel redelijk veel eigenlijk. Maar als dit normaal is zal ik hem even inrijden en dan komt dit wel goed.

Ook mijn koppelingskabel is eergisteren toevallig doorgebroken wanneer ik hem wou starten. Hij stond sowieso al strak, want ik vind dat leuker rijden, maar is het toevallig dat hij afbrak na dat ik de cilinderset heb vervangen? Omdat er altijd al zoveel spanning op zit? (Ik zal hem in de toekomst wat losser zetten)

Online
Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4023
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Olie verbranding en valt uit bij stationair draaien

Bericht door wim V8 »

Je begrijpt hoop ik toch wel dat ik bedoel met eventueel olieverbruik, doordat de passing van de zuiger/cilinder nog niet optimaal is omdat de motor nog ingereden moet worden. Hij mag natuurlijk niet een blauw rookgordijn leggen.
Dat druppen bij je uitlaat hoort gewoon niet.
En hoop niet dat jij dat als olieverbranden bedoelt.
En zoals iclaudius schrijft, dat er een oliekanaal stuk is, dat je de wand er van doorboort hebt met een tap of draadeind of boortje. De wand is dus (misschien) stuk.
De olie komt dan via de schroefdraad naar buiten, jij reageert dan, oh ik draai m wel even wat losser :lol:
Dan lekt ie dus nog meer, haha.
Zoek maar even bij loctite naar een vloeibaar middeltje om die draad te dichten. Dat dus ook tegen heel hoge temps kan (uitlaatdraadeind)


Gr. Wim.
Laatst gewijzigd door wim V8 op 26 okt 2023 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16210
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Olie verbranding en valt uit bij stationair draaien

Bericht door nielspbr »

Het wordt tijd om een handleiding/werkplaatshandboek hoe stel ik mijn brommer/motor af te gaan lezen.

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: Olie verbranding en valt uit bij stationair draaien

Bericht door CheapUrbanBitches »

Of gewoon eens wat posts op dit forum. De appels en peren vliegen om je oren!

Rij je wel aan de rechterkant van de weg Quenten?

Maak die brommer gewoon eerst eens rijdbaar. Grote kans dat het condens is met een drupje olierestjes en koolstof wat je ziet. Stationair is leuk om te kijken of ie het doet, en dat doet ie. Dus afmaken, testrijden en dan kijken wat ie doet/afstellen/aandraaien/mierenneuken.
'It never hurts to help.'

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Olie verbranding en valt uit bij stationair draaien

Bericht door iclaudius »

Ja mee eens !!! Geef het eens van katoen zo’n 300 km! Dan weet je waarover je het hebt. Ik heb ook een C70 die walmde en dampte, na zo’n 1000 km was dat over, en rij lekker elke dag naar mijn werk v.v 8-)

Quinten69420
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 okt 2023 19:12
Bezit: Honda dax skyteam

Re: Olie verbranding en valt uit bij stationair draaien

Bericht door Quinten69420 »

wim V8 schreef: 26 okt 2023 17:15 Je begrijpt hoop ik toch wel dat ik bedoel met eventueel olieverbruik, doordat de passing van de zuiger/cilinder nog niet optimaal is omdat de motor nog ingereden moet worden. Hij mag natuurlijk niet een blauw rookgordijn leggen.
Dat druppen bij je uitlaat hoort gewoon niet.
En hoop niet dat jij dat als olieverbranden bedoelt.
En zoals iclaudius schrijft, dat er een oliekanaal stuk is, dat je de wand er van doorboort hebt met een tap of draadeind of boortje. De wand is dus (misschien) stuk.
De olie komt dan via de schroefdraad naar buiten, jij reageert dan, oh ik draai m wel even wat losser :lol:
Dan lekt ie dus nog meer, haha.
Zoek maar even bij loctite naar een vloeibaar middeltje om die draad te dichten. Dat dus ook tegen heel hoge temps kan (uitlaatdraadeind)


Gr. Wim.
Owwwww sorry ik had dus compleet verkeerd begrepen wat je bedoelde. Nee dit tap is niet te hard ingedraaid, ik had hem sowieso al met de hand vast gedraaid en niet al te vast gezet.

Sorry ik ben ook redelijk nieuw bij brommers en motors. Ik weet de basis wel, maar soms loop ik nog even vast met mijn beperkte kennis.

Plaats reactie