Kleppen stellen cd50s benley

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
vroemvroem
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2020 18:49
Bezit: Honda CD50S benly

Kleppen stellen cd50s benley

Bericht door vroemvroem »

Goedendag,

Ik had de kleppen gesteld op inlaat 0,05-0,10 en uitlaat ook op 0,05-0,10.
Nadat ik dit gedaan had liep de motor goed en alles ging ook met 1x kicken vrijwel direct aan en geen gedoe.
Na een tijdje ging hij niet meer aan. Ik kan hem dan wel aanzetten als ik een beetje gas geef en je kan er dan gewoon mee rijden als je zou willen maar op moment dat je stil staat in neutraal valt hij uit i.v.m. te laag toerental. Ik dacht dit te kunnen verhelpen door mijn koppelingskabel aan te draaien, dit werkte niet. Nu las ik dat dit mogelijk komt doordat de uitlaat te strak is afgesteld, deze heb ik nu op 0,07-0,10 afgesteld maar hij werkt nu nog steeds niet.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik dit het beste oplossen? Ik had bij het stellen van de kleppen het wiel op "T" neergezet en dat hij als hij op de T staat en dat de T ook een beetje kan bewegen en dat hij daarvoor eerst volledig naar binnen ging en als hij naar buiten kwam heb ik hem op de T gezet.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4018
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Kleppen stellen cd50s benley

Bericht door wim V8 »

Oliepeil wel oké? Peilen door de peilstok NIET in te draaien.

Wel al eens een nieuw luchtfilter geplaatst?

Mischien eens combinatie luchtschroef en stationairschroef afstellen,

rijdt de motor eerst goed warm, draai nu, terwijl de motor stationair draait, met de luchtschroef zo, dat de motor
het hoogste toerental bereikt heeft zonder gas geven, draai daarna met de stationairschroef het toerental weer
terug naar een acceptabel stationair toerental.

Je klacht is toch wel ook bij warme motor, na een flink stuk rijden?
Want nu het kouder wordt moet wel de choke er vaak even bij tot ie uit zichzelf weer mooi draait(goed warm is).
De dosering van hoeveel choke je geeft, en hoe lang, moet je zelf even uitvinden, dat is bij elke machine weer anders.

Het stellen op T is goed maar dan wel als het vliegwiel op T staat tijdens de compressieslag ;)
dan is het goed.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Kleppen stellen cd50s benley

Bericht door hypercub »

0,10 is veel teveel klepspeling. Klinkt alsof de borgmoertjes niet vast genoeg zitten.
Life is too short for lousy coffee.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Kleppen stellen cd50s benley

Bericht door Ben C50 »

Klinkt alsof kleppen stellen goed is gegaan. Oorzaak van uitvallen zit dan ergens anders. Niet in je koppeling. Ik vermoed iets met je carburatie.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Kleppen stellen cd50s benley

Bericht door lil »

he he eindelijk, dit heeft gewoon niks met kleppen te maken. 0,10 is nog steeds prima, ik heb het veel erger gehad en dat liep nog steeds probleemloos.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Kleppen stellen cd50s benley

Bericht door hypercub »

Nix draait zijn kleppen om bij slijtage.
Life is too short for lousy coffee.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Kleppen stellen cd50s benley

Bericht door lil »

jamaar NIX kan alles, wastie niet een god trouwens? wij stervelingen kunnen alleen maar wat kan. en dat betekent, if kleppen goed dan ligt het aan wat anders.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Kleppen stellen cd50s benley

Bericht door hypercub »

je kan toch niet ontkennen dat je ingeslagen klepstelen krijgt van 0,1 klepspeling.
Life is too short for lousy coffee.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Kleppen stellen cd50s benley

Bericht door lil »

ach dat duurt wel even hoor, maar het mag nauwer ja. ze kunnen allebij op 0,05 al zweren sommigen op 0,07 voor de uitlaatklep. ik heb overigens wel een oud honda c110 onderhoudsboekje waar 0,10 toegestaan word voor de uitlaatklep, maar dat zal wel zijn vanwege de stoterstangen die wat meer uitzetten.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 639
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Kleppen stellen cd50s benley

Bericht door Dennoz »

lil schreef: 13 nov 2023 22:02 he he eindelijk, dit heeft gewoon niks met kleppen te maken. 0,10 is nog steeds prima, ik heb het veel erger gehad en dat liep nog steeds probleemloos.
er word altijd heel snel naar de kleppenspeling gerefereerd , naar mijn idee is dat te los alleen verkorten van de levensduur betekend...over een hele lange peridode , de brommer zal er niet van uit gaan als ze net iets losser zijn ,ik stelde ze altijd op vinger gevoel zonder voelermaatjes en dat is altijd goed gegaan , wellicht ben ik dan de tussen stap tussen Nix en stervelingen! wat de topic starter wel kan doen is even compressie meten omdat hij aan gaf dat hij later zijn klep losser heeft gezet dus de kans op verbranden is al geweest voor zijn bericht.
Hop hop gas dr op

vroemvroem
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2020 18:49
Bezit: Honda CD50S benly

Re: Kleppen stellen cd50s benley

Bericht door vroemvroem »

wim V8 schreef: 13 nov 2023 16:42 Oliepeil wel oké? Peilen door de peilstok NIET in te draaien.

Wel al eens een nieuw luchtfilter geplaatst?

Mischien eens combinatie luchtschroef en stationairschroef afstellen,

rijdt de motor eerst goed warm, draai nu, terwijl de motor stationair draait, met de luchtschroef zo, dat de motor
het hoogste toerental bereikt heeft zonder gas geven, draai daarna met de stationairschroef het toerental weer
terug naar een acceptabel stationair toerental.

Je klacht is toch wel ook bij warme motor, na een flink stuk rijden?
Want nu het kouder wordt moet wel de choke er vaak even bij tot ie uit zichzelf weer mooi draait(goed warm is).
De dosering van hoeveel choke je geeft, en hoe lang, moet je zelf even uitvinden, dat is bij elke machine weer anders.

Het stellen op T is goed maar dan wel als het vliegwiel op T staat tijdens de compressieslag ;)
dan is het goed.


Gr. Wim.
Dag Wim,

bedankt voor je bericht.
oliepijl = OK.
luchtfilter heb ik nog nooit wat mee gedaan. Heb de brommer nu 4 jaar en deze nooit vervangen.
De luchtschroef en de stationair schroef heb ik nog niet aan gesleuteld. Misschien beetje domme vraag, maar dat met de T en compressieslag. Ik had de video gezien van meerdere mensen de ene zei als je dus volledig inlaat + dan dat hij terugvalt en dan op de T = goed maar een andere video zei weer je moet hem naar de T zetten dat hij dus wel goed kan bewegen op de T maar niet dat hij veel kan bewegen of draaien.

En is het dan beter af te stellen tussen 0,05 en 0,07?

Groet,
Peter

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4018
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Kleppen stellen cd50s benley

Bericht door wim V8 »

Oké, vervang eerst het luchtfilter, kans dat die nooit is vervangen.
Doe daarna pas de afstelling met de twee schroeven.
Dat mag ook nu, maar herhaal het na vervangen van het luchtfilter.
Kleppen van Honda gaan beide gewoon op 0,05.
Ja met het vliegwiel op T
Op stand T en 360 gr verder zijn twee verschillende standen van de nokkenas,
die draait 1:2 vandaar.
Je moet de T stand hebben(de zuiger staat uiteraard in beide gevallen bovenin)
waarbij de tuimelaars niet bewegen zodra je het vliegwiel iets verdraaid, 10gr links en rechts.
Dan staan de kleppen in de klepoverlap (uitlaatklep is aan het dichtgaan en inlaatklep gaat open
voor de inlaatslag) en kan je gewoon niet stellen. Dus 360gr verder.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2547
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Kleppen stellen cd50s benley

Bericht door MrSinga »

Na een tijdje ging hij niet meer aan. Ik kan hem dan wel aanzetten als ik een beetje gas geef en je kan er dan gewoon mee rijden als je zou willen maar op moment dat je stil staat in neutraal valt hij uit i.v.m. te laag toerental.
gewoon al es carbu door geblazen met perslucht?? klinkt gewoon als een vuiltje in de stationairsproeier of valse lucht zelfs.
Ik had dit met m'n Monkey ook, carbu volledig gereinigd en nieuwe pakkingen genomen en problem solved.

Plaats reactie