Bedradingsprobleem C50 met CD50 motor

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Hardy57
4T-MSB beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 feb 2020 09:57
Bezit: Honda C50 1971
Puch MV 50 1979
Tomos 4L 1973
Zundapp 517 05 L9 1973
Kreidler Florett K53/21NL 1972

Bedradingsprobleem C50 met CD50 motor

Bericht door Hardy57 »

Beste mensen,

Ik ben nu twee jaar bezig met een heel leuk C50 uit 1971 project, een echte schuurvondst. Al het denkbare aan deze oude en in slechte staat verkerende brommer heb ik moeten doen. Ik ben nu in het finale stadium, maar loop tegen een lastig bedradingsprobleem aan. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Het probleem is dat deze C50 is voorzien van een CD50 motor. Er zit een organieke 6 Volt installatie op. De C50 is een halfautomaat en de CD50 motor heeft een koppelingshandel. Dat betekent dat links op het stuur er nu een koppelingshandel zit, maar daardoor ook een andere schakelaar dan op een C50. Rechts zit de normale C50 knipperlichtschakelaar. Links zit nu ook een knipperlichtschakelaar (CD50) en de claxon. En hoe sluit je nu alles aan? Vooral de gewone verlichting.

Bijna alles rond de bedrading is nieuw (van 4-Taktwinkel/Coos Matser): kabelboom (C50), contactschakelaar, accu, bobine, gelijkrichter, knipperlichtrelais, alle verlichting zelf en de condensator bij de stroomvoorziening. Alles dat zit voor je bij het koplamphuis komt is m.i. goed aangesloten. De knipperlichten heb ik aangesloten aan de rechter (knipperlicht)schakelaar (C50). De claxon is aangesloten aan de linker (knipperlicht)schakelaar (CD50). Van de linker schakelaar komen nog een oranje, blauwe en grijze draad in het koplamphuis. Van de kabelboom zijn daar alleen de witte en gele draad nog over. De rest is aangesloten (knipperlichten en KM-teller). Verder is nu ook de koplamp nog niet aangesloten daar komen een blauwe, een witte en een groene (aan het huis vast) draad uit. (Wat het nog ingewikkelder maakt is dat tijdens de schuurvondst ik zag dat de witte en gele draadvan de kabelboom in het koplamphuis waren doorverbonden).

Alleen de claxon, het stoplicht en de verlichting in de km-teller werken. De rest niet (ook de knipperlichten niet). Erger nog, ik heb ook geen vonk op de bougie. Ik dacht eraan naar de 4-taktwinkel te brengen (erg goede ervaringen mee). Maar ja een reparatie met open einde kan in het uurloon weleens uit de bocht gieren. Dus.... HELP!

Groet Hardy

Afbeelding

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Bedradingsprobleem C50 met CD50 motor

Bericht door hypercub »

koplamp, achterlicht, laden van de accu gaat allemaal pas werken als de motor loopt.
Life is too short for lousy coffee.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Bedradingsprobleem C50 met CD50 motor

Bericht door lil »

je hebt geen schakelaar voor de koplamp, dus moet je daar iets anders voor verzinnen. de donkerblauwe en witte draden in de koplamp zijn voor groot en dim licht, de groene is massa. gele draad vanaf de motor is een wisselstroom die doorgaans de accu voedt, maar mogelijk ook de koplamp rechtsreeks. de grijze draad hoort naar een clignoteur te gaan, waarvanuit dan een draad naar een stuurschakelaar gaat en van daaruit via oranje en lichtblauwe draden naar de knipperlichten.(wat links of rechts is weet ik niet) bruin gaat naar het achterlicht, stadslicht en sommige andere lampjes.
mogelijk is het nodig dat de koplamp altijd aan is, dit om de stroom voor de accu voeding een beetje af te zwakken, want dat kan soms een beetje te veel zijn en dan gaat de accu stuk. je kan ook gewoon geen accu doen, dan heb je gewoon geen toeter en knipperlichten. is wat makkelijker.

zit er op het rechterhandvat van een CD een groot en dim licht schakelaar? dan zou je daar voor moeten gaan.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Hardy57
4T-MSB beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 feb 2020 09:57
Bezit: Honda C50 1971
Puch MV 50 1979
Tomos 4L 1973
Zundapp 517 05 L9 1973
Kreidler Florett K53/21NL 1972

Re: Bedradingsprobleem C50 met CD50 motor

Bericht door Hardy57 »

Veel dank voor de goede adviezen.
Ik wist niet dat het licht alleen pas werkt als de motor loopt. En ja, ik zal een rechter schakelaar voor een CD kopen daar zit dan een echte (dim-)lichtschakelaar op, dan kan ik vervolgens op mijn C50 het licht volledig op een CD50 methode aan proberen te sluiten. Nu is het van beide methodes een deel. Dat werkt dus niet.

Plaats reactie