Verlichting aansluiten op batterij

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Verlichting aansluiten op batterij

Bericht door NIX »

Exact. De enige goede manier. Gewoon in de koplamp.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

maximhens
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2024 18:58
Bezit: dax

Re: Verlichting aansluiten op batterij

Bericht door maximhens »

Beste wim

Dan moet ik de gele kabel aan de dynamo los knippen en de gele kabel in de koplamp samen hangen met de oranje?

Met vriendelijke groeten maxim Hens

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Verlichting aansluiten op batterij

Bericht door NIX »

Daar komt het in feite bijna op neer, maar ga nou niet lopen knippen. De gele die de schakelaar in gaat moet door de oranje worden gevoed. Laat de rest van de gele intact, die moet namelijk gewoon afgeregeld blijven worden door de spanningsregelaar. Tenzij je graag je accu kookt.
Laatst gewijzigd door NIX op 18 mar 2024 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

maximhens
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2024 18:58
Bezit: dax

Re: Verlichting aansluiten op batterij

Bericht door maximhens »

AfbeeldingDus als ik de gele na de stekker van mijn lampenregelaar knip is het oké? En die dan aansluit met do oranje

Op het blauwe ( na de stekker) doorsnijden en dan samen met de oranje kabel vastmaken ( het gele)

MonkeyMike
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 jul 2023 19:23
Bezit: Skyteam PBR

Re: Verlichting aansluiten op batterij

Bericht door MonkeyMike »

maximhens schreef: 17 mar 2024 18:25 Beste wim

Dan moet ik de gele kabel aan de dynamo los knippen en de gele kabel in de koplamp samen hangen met de oranje?

Met vriendelijke groeten maxim Hens
Het is niet nodig om in de kabelboom te knippen. Daar krijg je alleen maar hoofdpijn van. Niet doen dus.

De juiste oplossing is een splitter maken. Drie draadjes in een Y aansluiten. Daarmee kan je in de koplamp de oranje draad splitsen naar het nachtlicht. De gele draad (van de spanningsregelaar) ontkoppel je en dop je af zodat je geen kortsluiting kan krijgen. Dan sluit je de andere gele draad (die naar de schakelaar gaat) aan op de oranje draad via de splitter.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16202
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Verlichting aansluiten op batterij

Bericht door nielspbr »

Ik heb gewoon een zespolige plug gepakt en oranje naar bruim/wit doorgelust. kan natuurlijk ook met de originele plug, wel geel uit de draadboom even isoleren.
Als je oplet hoe zo'n. ding in elkaar zit kan je met een smal schroevendraaiertje het borglipje induwen en de draad met contactveer naar achter eruit trekken. Geen geknip nodig.
(maar mijn blok heeft dan ook geen e-start dus dat die knop niets meer doet omdat de stekker eruit is zal mij een worst zijn)

maximhens
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2024 18:58
Bezit: dax

Re: Verlichting aansluiten op batterij

Bericht door maximhens »

Het werkt nu, ik heb zelf van die stekkers liggen dus heb een tussenstukje gemaakt waar al de kabels gewoon door gaan. Buiten geel en oranje die heb ik laten samen komen en naar de oranje aansluiting ( die stekers kan je heel goedkoop op ali vinden.

maximhens
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2024 18:58
Bezit: dax

Re: Verlichting aansluiten op batterij

Bericht door maximhens »

Bedankt wim voor de hulp. Het werkt nu.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2545
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Verlichting aansluiten op batterij

Bericht door MrSinga »

maximhens schreef: 17 mar 2024 18:25 Beste wim

Dan moet ik de gele kabel aan de dynamo los knippen en de gele kabel in de koplamp samen hangen met de oranje?

Met vriendelijke groeten maxim Hens
Nee eigenlijk niet. De schakelaar kiest OF standlichtje en achterlicht op batterij, verzet je schakelaar naar gewoon licht dan stopt de oranje verbinding.

Wat je nu doet met geel en oranje samen te leggen is spanning van batterij en van de ontsteking samen te geven. Waarbij je dus ook de batterij van de verkeerde kant gaat voeden

Enkel oranje heb je nodig. Geel mooi afgekoppeld laten.

Plaats reactie