Jis bits

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
pronk
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 feb 2023 15:09
Bezit: Nu:
C50 L OT turfgroen
CD50 H candy sapphire blue
Toen:
C50, SS50, CD50, Amigo

Re: Jis bits

Bericht door pronk »

Ik heb nog nooit met een slagschroevendraaier gewerkt.
Ze zijn handig bij het loshalen van motorblokschroeven die erg vast zitten begrijp ik.
Kan je met een (hand)slagschroevendraaier ook schroeven goed vastdraaien?

Werkt een elektrische slagschroevendraaier (broer van de elektrische schroefboormachine) ook goed bij het loshalen van motorblokschroeven en bijvoorbeeld koppelingshuisdeksel? Of is dit te lomp?
Ik begrijp dat de elektrische slagschroevendraaier geen slipkoppeling heeft, dus het vastdraaien van motorblokschroeven lijkt me met deze geen optie.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2546
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Jis bits

Bericht door MrSinga »

ik heb zo'n lichter elektrische slagschroevendraaier. Das goed voor veel kleine dingen, bv motorblokje lossen met die dop 8/10. Maar vanaf het zwaarder werk wordt, bv koppeling los schieten of vliegwiel voldoet dat niet meer.
Een grotere elektrische haalt het dan nauwelijks van die op perslucht, wat stukken goedkoper is.

Maar voor kruisschroeven zou ik dat toch maar laten. Dan heb je meer gevoel in zo'n slagschroevendraaier.

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Jis bits

Bericht door NIX »

pronk schreef: 05 feb 2024 11:16 Ik heb nog nooit met een slagschroevendraaier gewerkt.
Ze zijn handig bij het loshalen van motorblokschroeven die erg vast zitten begrijp ik.
Kan je met een (hand)slagschroevendraaier ook schroeven goed vastdraaien?
...
Zelfs als je een slagschroevendraaier niet als slagschroevendraaier gebruikt, krijg je alles al goed los of vast omdat het een dik handvat is dat goed in de hand ligt. En omdat de bit meestal goed past of er eerst even in getikt kan.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Jis bits

Bericht door NIX »

Ik heb zowel normale schroevendraaiers als bitjes besteld. Dank!
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
fs1tom
4T-MSB addict
Berichten: 662
Lid geworden op: 29 jan 2007 18:38
Bezit: Bamimotorgorilla
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Jis bits

Bericht door fs1tom »

MrSinga schreef: 05 feb 2024 11:34 ik heb zo'n lichter elektrische slagschroevendraaier. Das goed voor veel kleine dingen, bv motorblokje lossen met die dop 8/10. Maar vanaf het zwaarder werk wordt, bv koppeling los schieten of vliegwiel voldoet dat niet meer.
Een grotere elektrische haalt het dan nauwelijks van die op perslucht, wat stukken goedkoper is.

Maar voor kruisschroeven zou ik dat toch maar laten. Dan heb je meer gevoel in zo'n slagschroevendraaier.
Tegenwoordig gaan die kleine slagschroevendraaiers (met 1/4" bit opname, binnenzeskant) ook al dik over de 200Nm, genoeg om alles van je brommerblokje aan stront te draaien of mee los te krijgen
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: Jis bits

Bericht door CheapUrbanBitches »

Dan heb je het over slagschroefmachines, hier gaat het over de handmatige waar je een tik op moet geven als ik het zo lees.

Ik heb een instelbare slagmoersleutel die van 100Nm tot 400Nm gaat en die zou ik niet op een m8/Jis kruiskop die in aluminium draait gebruiken inderdaad. Die komt er aan de andere kant weer uit.
'It never hurts to help.'

Gebruikersavatar
fs1tom
4T-MSB addict
Berichten: 662
Lid geworden op: 29 jan 2007 18:38
Bezit: Bamimotorgorilla
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Jis bits

Bericht door fs1tom »

CheapUrbanBitches schreef: 16 feb 2024 15:49 Dan heb je het over slagschroefmachines, hier gaat het over de handmatige waar je een tik op moet geven als ik het zo lees.

Ik heb een instelbare slagmoersleutel die van 100Nm tot 400Nm gaat en die zou ik niet op een m8/Jis kruiskop die in aluminium draait gebruiken inderdaad. Die komt er aan de andere kant weer uit.
MrSinga had het daar toch ook over.
Ja, zo'n handmatige heb ik ook, die werkt ook gewoon goed. Maar tegenwoordig rammel ik alles los (ook van een brommerblokje) met een bami Makita slagmoersleutel van ome Ali. Die wil ik vervangen voor een kleine slagschroevendraaier met 1/4" opname, stuk compacter en tegenwoordig ook sterker (en instelbaar, anders draai je idd alles kapot)
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: Jis bits

Bericht door CheapUrbanBitches »

Mea Culpa.
'It never hurts to help.'

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Jis bits

Bericht door lil »

ik haat het dat de naam slagschroevendraaier is gekaapt door allerhande rateltollen
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: Jis bits

Bericht door CheapUrbanBitches »

Slagmoersleutel slaat ook nergens op, slagdopsleutel zou het moeten zijn. Waarom doe je er anders krachtdoppen op. Omdat het een letterlijke vertaling is van impact wrench.

Frutelateur!
'It never hurts to help.'

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Jis bits

Bericht door lil »

een dop is ook een moersleutel, al betreft het hier nagenoeg uitsluitend doppen. maar het slag-element is puur een rateltollen ding, dus rateltol (of slagmoersleutel zo je wilt, maar wees dan ook consequent), zou het algemeen gangbare woord moeten zijn voor dergelijke gereedschappen, aangezien slagschroevendraaier al geclaimd is en over iets totaal anders gaat. zeker omdat het verschil ook veelal sleuf of kruiskop schroeven tov zeskant moeren of bouten betreft. waarbij ook respectievelijk wel en niet de neerwaardse druk van belang is.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Jis bits

Bericht door NIX »

Slotje!
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Jis bits

Bericht door lil »

slotje, want dit is NIX' topic en hoort met zijn dankzegging te eindigen, fuck bijkomstige zaken van mogelijk algemeen belang.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Jis bits

Bericht door NIX »

Weet je, ik heb je vaak het voordeel van de twijfel gegeven, maar jij overschrijdt telkens de grenzen van het fatsoen. Ik begin je knap irritant te vinden. Ik zie je opmerking niet meer als een grapje, gevat of scherp. Als hij anders bedoeld was, moet je het er maar bij zeggen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 639
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Jis bits

Bericht door Dennoz »

lil schreef: 16 feb 2024 21:35 een dop is ook een moersleutel, al betreft het hier nagenoeg uitsluitend doppen. maar het slag-element is puur een rateltollen ding, dus rateltol (of slagmoersleutel zo je wilt, maar wees dan ook consequent), zou het algemeen gangbare woord moeten zijn voor dergelijke gereedschappen, aangezien slagschroevendraaier al geclaimd is en over iets totaal anders gaat. zeker omdat het verschil ook veelal sleuf of kruiskop schroeven tov zeskant moeren of bouten betreft. waarbij ook respectievelijk wel en niet de neerwaardse druk van belang is.
Er is bij mij in de garage wel eens een keer
Iemand om een "elektrische lucht ratel" komen vragen ...ik wist prima wat hij bedoelde en het paste op wat hij van plan was! Boeiend dus of alle punten en komma's op de goeie plek staan.
Nix heeft bitjes die passen , daar ging het om.
Hop hop gas dr op

Gesloten