Toerenteller op een oude ontsteking

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
paulmz
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 sep 2018 20:02
Bezit: C310S
C50
SS50K1

Toerenteller op een oude ontsteking

Bericht door paulmz »

Hallo Allen
In 1974 heb ik op mijn toenmalige SS50 een Merit toerenteller gebouwd welke het prima deed
Nu 50 jaar verder wil ik op mijn huidige SS50 wederom een toerenteller bouwen maar wat voor een?
Heb gewoon de oude originele ontsteking(net zoals in 1974) en de te koop zijnde huidige toerentellers zijn allemaal om een signaal te verwerken vanuit de puls vam de CDI.
Bepaalde Duitse merken hadden een toerenteller gestuurd vanuit de lichtspoel dus naar mijn idee een wisselstroom gestuurd signaal.
De huidige toerentellers( b.v. Alie) werken volgens mij niet op een wisselstroompuls.
Iemand een idee hoe dit op te lossen?

P.S. de 12v voeding van deze toerentellers zijn wel eenvoudig vanuit 6v met een step up te realiseren.

Paul

Online
Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4012
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Toerenteller op een oude ontsteking

Bericht door wim V8 »

Honda's anders dan SS50 die in die tijd af fabriek werden geleverd mét toerenteller waren volgens mij met mechanische toerenteller. Dus dat wordt lastig.
Ik kan me niet herinneren dat er in NL ss50 werd geleverd met toerenteller.
Later, toen SS50 al niet meer leverbaar was zag je wel eens een elektrische toerenteller op een SS50 tijdens meetings, ritten, beurzen etc.
Dat zag er vaak aftermarket uit.
Ik weet natuurlijk niet welke uitstraling je wilt, bijv. zoals fs1, of cb50 twee mooie ronde tellers naast elkaar alsof het origineel is, of met een meer vierkantere behuizing, dus echt er bij gezet zoals aftermarket.
50cc klassieker racers gebruiken vaak kleine 6volt
toerentellers, je zou eens in die richting kunnen zoeken, waarschijnlijk is dat zoiets als je vroegere Merit.
Ook kan je eens zoeken of er vroeger misschien wel Honda motors waren met 6v elektrische toerentellers die dan mooi bij ss zouden passen.
Maar een knappe fs1 cockpit zal toch ook niet misstaan op een SS50 behalve dan het yamaha woord en/of logo op de wijzerplaat. Oudere Honda lichte motorfietsjes hadden soms wel soort ovale behuizing teller toerenteller combi, of die elektronisch was weet ik niet.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16203
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Toerenteller op een oude ontsteking

Bericht door nielspbr »

De (12v) toerentellers die ik heb lezen de spanningspuls tussen cdi en bobine. Geen idee of die dingen de stroompuls van een 6v ontsteking overleven.
Maaar ze kunnen ook de puls lezen met behulp van een wikkeling rond de bobinekabel. Dat is onafhankelijk van welk type ontsteking dan ook. (heeft dan nog steeds 12v nodig voor de werking van de meter natuurlijk.)

paulmz
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 sep 2018 20:02
Bezit: C310S
C50
SS50K1

Re: Toerenteller op een oude ontsteking

Bericht door paulmz »

nielspbr schreef: 21 feb 2024 18:51 De (12v) toerentellers die ik heb lezen de spanningspuls tussen cdi en bobine. Geen idee of die dingen de stroompuls van een 6v ontsteking overleven.
Maaar ze kunnen ook de puls lezen met behulp van een wikkeling rond de bobinekabel. Dat is onafhankelijk van welk type ontsteking dan ook. (heeft dan nog steeds 12v nodig voor de werking van de meter natuurlijk.)
Bedankt,
Die 12v lijkt mij niet zo,n probleem met een step up convertor.
Wat betreft die wikkeling om de bougiekabel ben ik al aan het Google,n geweest maar niet echt een duidelijk antwoord kunnen vinden,maar is de moeite 2aard en relatief veilig om te proberen.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16203
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Toerenteller op een oude ontsteking

Bericht door nielspbr »

Je kan natuurlijk ook een digitale teller voor kettingzagen gebruiken (op batterij) maar dat is weer alleen een rechthoekig kastje met lcd schermpje.


Hier linksboven de aansluitingsmogelijkheden van mijn (digitale) teller. Let op 3 en 4.
Afbeelding

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2546
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Toerenteller op een oude ontsteking

Bericht door MrSinga »

Op m’n neef z’n SS50 hebben we een CB125 tellerset (dus 2 old skool tellers die lijken op de ori SS50’s) gezet. Gewoon op de kop zo’n Takegawa (of kitaco) toerentelleraandrijving en dan een kabel naar de teller.
CB50 toerenteller zou kunnen echter die gaat tot 8k toeren en daar gaan onze motorkes over :D

Ivm die andere toerentellers… je kunt bv een batterijpack van een RC auto steken, maar zelfs op een 9V batterij kom je al een heel eind

paulmz
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 sep 2018 20:02
Bezit: C310S
C50
SS50K1

Re: Toerenteller op een oude ontsteking

Bericht door paulmz »

Heb geprobeerd met wat wikkelingen om de bougiedraad maar 0 reactie.
Heb de test op eem Bami ding gedaan en vanuit de CDI puls werkt de teller, dus dat teller is ok.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2546
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Toerenteller op een oude ontsteking

Bericht door MrSinga »

nielspbr schreef: 21 feb 2024 18:51 De (12v) toerentellers die ik heb lezen de spanningspuls tussen cdi en bobine. Geen idee of die dingen de stroompuls van een 6v ontsteking overleven.
Maaar ze kunnen ook de puls lezen met behulp van een wikkeling rond de bobinekabel. Dat is onafhankelijk van welk type ontsteking dan ook. (heeft dan nog steeds 12v nodig voor de werking van de meter natuurlijk.)
dat doen ze niet allemaal. Zeker die goedkopere van 20euro niet.
Kitaco kan dit, Takegawa meestal.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16203
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Toerenteller op een oude ontsteking

Bericht door nielspbr »

Uiteraard, voor niets gaat de zon op.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2546
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Toerenteller op een oude ontsteking

Bericht door MrSinga »

nielspbr schreef: 23 feb 2024 20:47 Uiteraard, voor niets gaat de zon op.
Maar dat stond niet in uwe 1e post hé Niels. Ik wist wat ge bedoelde. Ik dacht dat Daytona een teller had ooit voor op 6V, oranje/rode letters. Maar bon, vind die nog eens terug

Simpelste op 6V blijft: toerentelleraandrijving van Takegawa/Kitaco, kabel en analoge teller a la cb125 of tuningmerken. Of een duurdere kopen die werkt op windingen en een extern batterijtje steken (step up mag je vergeten, moet constante spanning hebben)

Plaats reactie