Pagina 1 van 1

Utrecht - elektriciteit

Geplaatst: 06 mar 2024 03:56
door Banjolin
Hoi allemaal,

Ik heb een Honda CB50 en een aantal weken geleden is hij omgevallen. Sindsdien doen de lichten het niet meer, eerst alleen het voor en achterlicht niet, nu ook de knipperlichten en de lampjes op het 'dashboard'. Alle lampjes leken gesprongen, deze heb ik allemaal vervangen. Daarna hebben ze het 1 rit gedaan en sindsdien doen ze het weer allemaal niet, lampjes waren weer gesprongen.
Ik heb zo'n vermoeden dat er in de elektriciteit iets niet goed is, maar dit kan ik verder niet vinden. Of mogelijk dat de condensator kapot is, maar hier kan ik niet bij.

Ben jij of ken jij toevallig iemand in de omgeving van Utrecht die goed is met elektriciteit en hiernaar zou willen kijken? (voor vergoeding) Of weet jij een goede garage die dit zou kunnen? Laat het me vooral weten! Ik weet het verder zelf niet zo goed en durf ook niet te gaan rommelen aan de elektriciteit.

Re: Utrecht - elektriciteit

Geplaatst: 06 mar 2024 09:48
door JvG
Ik denk dat je moet kijken naar je gelijkrichter. Als lampen kapot gaan, dan is waarschijnlijk de spanning te hoog en dat.ligt aan je gelijkrichter vaak.
Ik weet zo niet precies waar die zit, maar volgens mij aan de linkerkant onder je tank,vlakbij je accu.
Wellicht is het stekkertje eraf door de val en is het een kleine reparatie.

Re: Utrecht - elektriciteit

Geplaatst: 06 mar 2024 10:04
door wim V8
Nee, lampjes branden gewoon op wisselspanning.
Gelijkrichter afblijven, die is alleen om de accu op te laden.

Je hebt exact de lampjes gehaald zoals de oude die het wel allemaal goed deden?
Dus voltage en wattage natuurlijk ;)


Gr. Wim.

Re: Utrecht - elektriciteit

Geplaatst: 06 mar 2024 10:07
door wim V8
Anders even naar Loef in Houten gaan met het brommertje.
Of 4strokebarn.

Maar spreek wel iets af qua prijs, al is dat bijna onmogelijk met elektrische storingen oplossen.


Gr. Wim.

Re: Utrecht - elektriciteit

Geplaatst: 06 mar 2024 10:38
door MonkeyMike
wim V8 schreef: 06 mar 2024 10:04 Nee, lampjes branden gewoon op wisselspanning.
Gelijkrichter afblijven, die is alleen om de accu op te laden.
Heeft dit model geen spanningsregelaar voor de verlichting?

Bij de action kan je voor een paar euro een multimeter halen. Dan kan je zelf een boel uitvogelen.

Re: Utrecht - elektriciteit

Geplaatst: 06 mar 2024 11:08
door wim V8
MonkeyMike schreef: 06 mar 2024 10:38

Heeft dit model geen spanningsregelaar voor de verlichting?

Nee, de contactpunt modellen zijn 6 volt en hebben een simpel diode gelijkrichtertje om de accu op te laden
en een weerstand die lekker heet wordt als de verlichting uitgeschakeld is.
Daar gaat de stroom heen die "over" is als de verlichting uit is.
Anders zou de accu te veel stroom krijgen nu de stroom niet naar de verlichting gaat.
Ontsteek je de lampen dan gaat de stroom direct naar de verlichting, en beetje stroom
dat over is gaat nog naar de accu.
Dus toch een soort stenen tijdperk regelaar, hij is ook echt van steen/porselein.
Als die los/defect is fikt de verlichting niet door, de accu wordt dan bloedheet.


Gr. Wim.

Re: Utrecht - elektriciteit

Geplaatst: 06 mar 2024 11:22
door Jurrien
Dat heb je volgens mij niet helemaal juist Wim. Of het moet bij een cb50 anders zitten dan bij een ss50, c50, etc.

Bij ss50 en c50 is het in elk geval zo dat je lichtspoel twee uitgangen heeft, een sterke en een zwakke. Bij ingeschakelde verlichting wordt de sterke gebruikt voor de verlichting en accu. Bij uitgeschakelde verlichting wordt de zwakke gebruikt en dan wel alleen voor de accu. De accu fungeert dan ook als spanningsregelaar in dat systeem. Geen weerstand dus.

Re: Utrecht - elektriciteit

Geplaatst: 06 mar 2024 11:37
door wim V8
CB heeft indd wel zo'n weerstand, ss/cd geen idee, mijn cd ligt in onderdelen op planken in de box :(
Eens kijken of ik het CB 6V schema hier via afbeeldingen kan plaatsen,


Edit: Dat is niet te lezen, teruggezocht hoe ik daar nou weer aan kwam, en hop:

Groot formaat kraakhelder,
https://www.motelek.net/schema/honda/?f ... _at_6V.png


Afbeelding



Gr. Wim.

Re: Utrecht - elektriciteit

Geplaatst: 06 mar 2024 11:39
door wim V8
Je ziet m onder de koplamp op de tekening.
Daar zit ie in het echt ook, vol in de rijwind vanwege de koeling want
hij wordt bloedheet.


Gr. Wim.

Re: Utrecht - elektriciteit

Geplaatst: 06 mar 2024 11:55
door wim V8
Jurrien schreef: 06 mar 2024 11:22
Dat heb je volgens mij niet helemaal juist Wim.
Of het moet bij een cb50 anders zitten dan bij een ss50, c50, etc.

Bij ss50 en c50 is het in elk geval zo dat je lichtspoel twee uitgangen heeft, een sterke en een zwakke. Bij ingeschakelde verlichting wordt de sterke gebruikt voor de verlichting en accu. Bij uitgeschakelde verlichting wordt de zwakke gebruikt en dan wel alleen voor de accu. De accu fungeert dan ook als spanningsregelaar in dat systeem. Geen weerstand dus.

Ik zie nu ook bij dit schema indd, de witte laad de accu.
De gele voedt de verlichting, maar ook de weerstand en wel constant maar
behalve bij groot licht.
Alsof er constant een extra stroom achter de hand is die meestal in de weerstand opgaat,
behalve als groot licht gevoerd wordt en dan wel met twee gloeidraden tegelijk.
Zo ziet het een beetje uit denk ik.


Gr. Wim.

Re: Utrecht - elektriciteit

Geplaatst: 06 mar 2024 12:00
door hypercub
Banjolin schreef: 06 mar 2024 03:56 Hoi allemaal,

Ik heb een Honda CB50 en een aantal weken geleden is hij omgevallen. Sindsdien doen de lichten het niet meer, eerst alleen het voor en achterlicht niet, nu ook de knipperlichten en de lampjes op het 'dashboard'. Alle lampjes leken gesprongen, deze heb ik allemaal vervangen. Daarna hebben ze het 1 rit gedaan en sindsdien doen ze het weer allemaal niet, lampjes waren weer gesprongen.
Ik heb zo'n vermoeden dat er in de elektriciteit iets niet goed is, maar dit kan ik verder niet vinden. Of mogelijk dat de condensator kapot is, maar hier kan ik niet bij.

Ben jij of ken jij toevallig iemand in de omgeving van Utrecht die goed is met elektriciteit en hiernaar zou willen kijken? (voor vergoeding) Of weet jij een goede garage die dit zou kunnen? Laat het me vooral weten! Ik weet het verder zelf niet zo goed en durf ook niet te gaan rommelen aan de elektriciteit.
Hi,
ik woon in Utrecht en heb enigszins vat op cb bedrading.
Telefoonnummer kan via PB

Re: Utrecht - elektriciteit

Geplaatst: 06 mar 2024 15:38
door Jurrien
wim V8 schreef: 06 mar 2024 11:55
Jurrien schreef: 06 mar 2024 11:22
Dat heb je volgens mij niet helemaal juist Wim.
Of het moet bij een cb50 anders zitten dan bij een ss50, c50, etc.

Bij ss50 en c50 is het in elk geval zo dat je lichtspoel twee uitgangen heeft, een sterke en een zwakke. Bij ingeschakelde verlichting wordt de sterke gebruikt voor de verlichting en accu. Bij uitgeschakelde verlichting wordt de zwakke gebruikt en dan wel alleen voor de accu. De accu fungeert dan ook als spanningsregelaar in dat systeem. Geen weerstand dus.

Ik zie nu ook bij dit schema indd, de witte laad de accu.
De gele voedt de verlichting, maar ook de weerstand en wel constant maar
behalve bij groot licht.
Alsof er constant een extra stroom achter de hand is die meestal in de weerstand opgaat,
behalve als groot licht gevoerd wordt en dan wel met twee gloeidraden tegelijk.
Zo ziet het een beetje uit denk ik.


Gr. Wim.
Inderdaad. Mooi schema. cb werkt dus net iets anders dan ss50 en c50 en en...

Re: Utrecht - elektriciteit

Geplaatst: 06 mar 2024 21:28
door NIX
Precies. Maar laat je niet foppen door dit schema voor een CB met groot/dimlicht. We komen hier meestal de Belgische en Duitse versie tegen met enkel dimlicht. De witte is in dat geval de hele spoel die de accu maximaal laadt en bij uitgeschakeld licht een deel van de prik via de weerstand kwijtraakt. Het licht wordt alleen voor de koplamp haverwege de spoel via de gele draad afgetapt. Achterlicht en tellerverlichting gaan via de accu die dan niet meer de weerstand nodig heeft om droogkoken uit testellen.

Re: Utrecht - elektriciteit

Geplaatst: 06 mar 2024 21:29
door hypercub
[/quote]

Inderdaad. Mooi schema. cb werkt dus net iets anders dan ss50 en c50 en en...
[/quote]

voordeel is wel dat bijna alle duitse 6 volters zo`n draadboom hebben.

Re: Utrecht - elektriciteit

Geplaatst: 06 mar 2024 21:33
door NIX
hypercub schreef: 06 mar 2024 21:29
Inderdaad. Mooi schema. cb werkt dus net iets anders dan ss50 en c50 en en...
[/quote]

voordeel is wel dat bijna alle duitse 6 volters zo`n draadboom hebben.
[/quote]

Draadboom is allemaal hetzelfde, de lichtschakelaars en koplamp zijn verschillend.