Koppelt maar deels

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
MerijnCD50
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2020 13:13
Bezit: CD50

Koppelt maar deels

Bericht door MerijnCD50 »

Hoi, ik heb recent de koppeling vervangen van mijn cd 50 benley s. Nu ontkoppeld die maar een klein beetje. Wanneer die in versnelling staat en ik houd de koppeling in heeft het achterwiel minder weerstand, maar nog duidelijk te veel. De kickstart heeft helemaal geen weerstand wanneer ik de koppeling ingedrukt houd.

Ik heb 'm nu al een paar keer uit elkaar gehaald, en het tandwiel wat over de bus met gaten gaat, zit goed in het huis. Ik kan de behuizing ook wat indrukken als die erop zit.

Is er iemand die me misschien kan helpen met het gouden advies?

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1348
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Koppelt maar deels

Bericht door ildert »

Heb je de afstelling van de kabel en die onder het ronde dekseltje ook weer terug gedraaid?
grote klappen, snel thuis

MerijnCD50
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2020 13:13
Bezit: CD50

Re: Koppelt maar deels

Bericht door MerijnCD50 »

Dat schroefdraaidje zit nu zo ver mogelijk ingedraaid zodat de kickstart net niet geen weerstand meer heeft

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1348
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Koppelt maar deels

Bericht door ildert »

Je moet het schroefje achter het deksel helemaal uit draaien, niet in, en de kabel helemaal los, zodat niks de koppeling nog bedient. Slipt je koppeling dan nog dan klopt er iets niet in je koppeling. Slipt ie niet dan kun je de hendel gaan stellen. Eerst de schroef achter het deksel. Schroef die zover in dat je weerstand begint te voelen. Dan de kabel stellen tot je hendel geen speling meer heeft.
grote klappen, snel thuis

MerijnCD50
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2020 13:13
Bezit: CD50

Re: Koppelt maar deels

Bericht door MerijnCD50 »

Dit heb ik nu gedaan. De koppeling slipt niet wanneer alles los, maar na het juist afstellen ontkoppeld die nog steeds deels tijdens het inhouden van de koppeling

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1348
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Koppelt maar deels

Bericht door ildert »

Wat heb je precies vervangen? Alleen het frictieplaatje of meer?
grote klappen, snel thuis

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4011
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Koppelt maar deels

Bericht door wim V8 »

MerijnCD50 schreef: 03 apr 2024 19:01
Hoi, ik heb recent de koppeling vervangen van mijn cd 50 benley s.

Nu ontkoppeld die maar een klein beetje.
Wanneer die in versnelling staat en ik houd de koppeling in heeft het achterwiel minder weerstand, maar nog duidelijk te veel.
De kickstart heeft helemaal geen weerstand wanneer ik de koppeling ingedrukt houd.

Ik heb 'm nu al een paar keer uit elkaar gehaald, en het tandwiel wat over de bus met gaten gaat, zit goed in het huis. Ik kan de behuizing ook wat indrukken als die erop zit.

Eerst even verse 10W/40 olie er in.
Je hebt wel al lekker een heel lang stuk gereden?
Of sta je alleen een beetje in de achtertuin het achterwiel te bewegen met de hand, zo van, oh hij draait wel zwaar zeg.
De ruwigheid moet nog van de nieuwe platen, olie moet warm worden enz enz....
Daarna stel je alles van de koppeling nog eens lekker af, hoe dat moet kan je over de hele wereld op "het net" vinden.
Als er dan nog steeds problemen zijn horen we dat graag.

Dus je moet rijden.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

MerijnCD50
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2020 13:13
Bezit: CD50

Re: Koppelt maar deels

Bericht door MerijnCD50 »

ildert schreef: 04 apr 2024 12:13 Wat heb je precies vervangen? Alleen het frictieplaatje of meer?
Alleen het frictieplaatje

MerijnCD50
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2020 13:13
Bezit: CD50

Re: Koppelt maar deels

Bericht door MerijnCD50 »

wim V8 schreef: 04 apr 2024 12:38 Eerst even verse 10W/40 olie er in.
Je hebt wel al lekker een heel lang stuk gereden?
Of sta je alleen een beetje in de achtertuin het achterwiel te bewegen met de hand, zo van, oh hij draait wel zwaar zeg.
De ruwigheid moet nog van de nieuwe platen, olie moet warm worden enz enz....
Daarna stel je alles van de koppeling nog eens lekker af, hoe dat moet kan je over de hele wereld op "het net" vinden.
Als er dan nog steeds problemen zijn horen we dat graag.

Dus je moet rijden.


Gr. Wim.
Hoi Wim, er zit nieuwe olie in. Het probleem is alleen dat die ook uit afslaat wanneer ik 'm naar z'n eerste versnelling schakel. Ik zal 'm in ieder geval warm laten lopen om te kijken of dat een verschil maakt. Is er anders een andere manier hoe het plaatje minder ruw kan worden? Iemand zei ook al om 'm af en toe aan te trappen in versnelling.

Roberto
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 jun 2023 10:28
Bezit: Honda C50NT

Re: Koppelt maar deels

Bericht door Roberto »

Ik had ooit eens een Honda Hawk GT650. Ontkoppelde prima maar na een olieverversing met een hi-tech auto olie wilde de motor als hij koud was nauwelijks meer ontkoppelen. Eenmaal warm niets aan de hand. Snel weer ververst met motorfiets olie maar het kwam niet meer goed.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Koppelt maar deels

Bericht door Jurrien »

Toch zou ik het eerst in het mechanische zoeken en je dan pas druk maken over de olie.

Zou je anders eens een filmpje willen maken van wat er gebeurt bij het afstelmechaniekje op het koppelingsdeksel (onder dat ronde dekseltje) als je je koppelingshendel intrekt?
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4011
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Koppelt maar deels

Bericht door wim V8 »

MerijnCD50 schreef: 05 apr 2024 09:01
wim V8 schreef: 04 apr 2024 12:38 Eerst even verse 10W/40 olie er in.
Je hebt wel al lekker een heel lang stuk gereden?
Of sta je alleen een beetje in de achtertuin het achterwiel te bewegen met de hand, zo van, oh hij draait wel zwaar zeg.
De ruwigheid moet nog van de nieuwe platen, olie moet warm worden enz enz....
Daarna stel je alles van de koppeling nog eens lekker af, hoe dat moet kan je over de hele wereld op "het net" vinden.
Als er dan nog steeds problemen zijn horen we dat graag.

Dus je moet rijden.


Gr. Wim.
Hoi Wim, er zit nieuwe olie in. Het probleem is alleen dat die ook uit afslaat wanneer ik 'm naar z'n eerste versnelling schakel. Ik zal 'm in ieder geval warm laten lopen om te kijken of dat een verschil maakt. Is er anders een andere manier hoe het plaatje minder ruw kan worden? Iemand zei ook al om 'm af en toe aan te trappen in versnelling.


Aanduwen en rijden. Of met al draaiende motor, brommer alvast wat vooruit duwen en dan in zn één, en rijden maar.
Wel ga ik er van uit dat je de kabel en blokhevel bijna strak hebt staan, dus dat de koppeling ook echt vol wordt bedient.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4011
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Koppelt maar deels

Bericht door wim V8 »

Roberto schreef: 05 apr 2024 09:17
Ik had ooit eens een Honda Hawk GT650.
Ontkoppelde prima maar na een olieverversing met een hi-tech auto olie wilde de motor als hij koud was nauwelijks meer ontkoppelen.
Eenmaal warm niets aan de hand. Snel weer ververst met motorfiets olie maar het kwam niet meer goed.

Dan is de verkeerde olie al lekker in de voeringen van de koppeling getrokken.
Een oplossing kan zijn: Tap die olie met hete motor goed af.
Vul je blokje met diesel, niet starten, met contact uit 1 metertje heen en weer lopen met de brommer in de tweede versnelling
en steeds de koppeling inknijpende zodat de diesel lekker tussen de platen komt en goed spoelt.
Lekker even schudden ook.
24 laten staan, tussendoor kan je dat best nog een keer of wat herhalen.
Daarna blokje met diesel aftappen, goed uitlekken, bijna alles moet er uit.
Dan vullen met de juiste 10W/40 SF of lager, maar mineraal is goed.
Goedkoopste Action olie van 10W/40 is ook oké en eigenlijk al te goed. Is al dik boven de SF specs.
Na het opnieuw vullen met olie, bougie eruit, en het blok even een aantal keer rustig rond kicken zodat de
nieuwe olie eerst overal komt voordat de motor aanslaat.
Dan aantal maal flink warm rijden, hopen dat het probleem dan weg is.
Bij mij altijd nog gelukt. Dat was dan bij slippende koppelingen met té goede olie.
Eigen risico!

Kijk eens hoe vuil de diesel is die je aftapt ;) Blokje glimt van binnen ook weer.
Vroeger vaak blokken zo gespoelt, ook bij auto's.
Mijn chef vroeger durfde zelfs vuile (oude)automotoren met diesel er in te starten en even te laten lopen(5sec)
nacht laten staan, aftappen, en nog een keer, blokje is weer nieuw van binnen zei die dan. Haha.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

MerijnCD50
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2020 13:13
Bezit: CD50

Re: Koppelt maar deels

Bericht door MerijnCD50 »

Jurrien schreef: 05 apr 2024 10:05 Toch zou ik het eerst in het mechanische zoeken en je dan pas druk maken over de olie.

Zou je anders eens een filmpje willen maken van wat er gebeurt bij het afstelmechaniekje op het koppelingsdeksel (onder dat ronde dekseltje) als je je koppelingshendel intrekt?
Hier is die te bekijken
https://youtu.be/5V0v8ZzNhQc?si=VJl883gRREiscaSw

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 639
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Koppelt maar deels

Bericht door Dennoz »

wim V8 schreef: 05 apr 2024 11:03
Roberto schreef: 05 apr 2024 09:17
Ik had ooit eens een Honda Hawk GT650.
Ontkoppelde prima maar na een olieverversing met een hi-tech auto olie wilde de motor als hij koud was nauwelijks meer ontkoppelen.
Eenmaal warm niets aan de hand. Snel weer ververst met motorfiets olie maar het kwam niet meer goed.

Dan is de verkeerde olie al lekker in de voeringen van de koppeling getrokken.
Een oplossing kan zijn: Tap die olie met hete motor goed af.
Vul je blokje met diesel, niet starten, met contact uit 1 metertje heen en weer lopen met de brommer in de tweede versnelling
en steeds de koppeling inknijpende zodat de diesel lekker tussen de platen komt en goed spoelt.
Lekker even schudden ook.
24 laten staan, tussendoor kan je dat best nog een keer of wat herhalen.
Daarna blokje met diesel aftappen, goed uitlekken, bijna alles moet er uit.
Dan vullen met de juiste 10W/40 SF of lager, maar mineraal is goed.
Goedkoopste Action olie van 10W/40 is ook oké en eigenlijk al te goed. Is al dik boven de SF specs.
Na het opnieuw vullen met olie, bougie eruit, en het blok even een aantal keer rustig rond kicken zodat de
nieuwe olie eerst overal komt voordat de motor aanslaat.
Dan aantal maal flink warm rijden, hopen dat het probleem dan weg is.
Bij mij altijd nog gelukt. Dat was dan bij slippende koppelingen met té goede olie.
Eigen risico!

Kijk eens hoe vuil de diesel is die je aftapt ;) Blokje glimt van binnen ook weer.
Vroeger vaak blokken zo gespoelt, ook bij auto's.
Mijn chef vroeger durfde zelfs vuile (oude)automotoren met diesel er in te starten en even te laten lopen(5sec)
nacht laten staan, aftappen, en nog een keer, blokje is weer nieuw van binnen zei die dan. Haha.


Gr. Wim.
en dan kan je dat filtertje laten zitten :geek:

ik geloof nooit dat olie de oorzaak zal zijn van dit probleem...en zeker niet dat je plaat helemaal vol gezogen is.

lijkt me gewoon een afstellings of montage probleem, zitten de tandjes van van je plaat wel netjes in die van de adapter en niet er op , ik vind de slag op je filmpje niet echt groot namelijk.
Hop hop gas dr op

Plaats reactie