lagers voor zeer hoge temperatuur

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

lagers voor zeer hoge temperatuur

Bericht door irmin »

hee lui

ik ga zelf aan een uitlaat klussen en nu wil ik een roterende schijf (rotor dus) in m'n demper die aangedreven wordt door de uitlaatgassen. Maar nu zit ik met het volgende: dat ding wil ik gelagerd hebben.
het porbleem is vooral de smering in combinatie met de temperatuur.............

Ik ga komende week informeren bij SKF, maar ik dacht: wie weet heeft hier iemand een ide.
cracque frontal

Dezelfde Jasper
chalykiller
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:00
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door Dezelfde Jasper »

Excuses dat ik je niet kan helpen, maar ik ben benieuwd waar je die rotor voor wilt gebruiken :D


Bij een turbo zit er een met olie gevuld huis om de lagers heen. Die lagers hebben trouwens standaard een behoorlijke speling.

BasC50
4T-MSB regular
Berichten: 347
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:48
Locatie: 't twentsche land.

Bericht door BasC50 »

ik gok dat ie op lage toeren 'n motorsport achtige brulpijp wil hebben en op hogere toeren iets stillers?
Afbeelding

roel450
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:15
Locatie: Den Bosch

Bericht door roel450 »

en een lager uit je blok net zoals je krukas lager? die kunnen toch wel tegen een hoge temperatuur?

sil
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 jan 2007 00:55
Locatie: Rooi

Bericht door sil »

wat voor lagers zitte in die mini straal motortjes voor model vliegtuigjes? die dinge kunne wel tege hoge tempraturen ..

roel450
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:15
Locatie: Den Bosch

Bericht door roel450 »

sil schreef:wat voor lagers zitte in die mini straal motortjes voor model vliegtuigjes? die dinge kunne wel tege hoge tempraturen ..
maar die zullen niet goedkoop zijn :wink:

SingaBernd
4T-MSB addict
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:10
Bezit: Honda SS50 en C50
Locatie: Odijk

Bericht door SingaBernd »

made in china spul zoeken

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Bericht door Henk Veen »

Ik zou gewoon een (bronzen/koperen) glijlager nemen. Omdat ik denk dat kogellagers eerder vast gaan zitten bij die smeerboel in de uitlaat. Verder is de smering gemakkelijker: in het midden van het lager een gaatje boren, pijpje naar boven, en daar buiten de uitlaat iets met een dekseltje/vetnippel maken. Daar af en toe wat olie/vet in mikken.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5166
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Bericht door stoterstangen90 »

Henk Veen schreef:Ik zou gewoon een (bronzen/koperen) glijlager nemen. Omdat ik denk dat kogellagers eerder vast gaan zitten bij die smeerboel in de uitlaat. Verder is de smering gemakkelijker: in het midden van het lager een gaatje boren, pijpje naar boven, en daar buiten de uitlaat iets met een dekseltje/vetnippel maken. Daar af en toe wat olie/vet in mikken.
dat zit dan zo dichtgekoekt.
Afbeelding

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Bericht door irmin »

Dezelfde Jasper schreef:Excuses dat ik je niet kan helpen, maar ik ben benieuwd waar je die rotor voor wilt gebruiken :D

.
het idee kwam van een turbo, aangedreven door uitlaatgassen. toen dachten wij: als je dat op het uiteinde van je demper doet, ziet dat er ruig uit als je er achter staat. Dus leuk iets visueels.
en toen laatst dat filmpje van die machinegun exhaust langskwam dacht ik er weer aan.

maar dat iedee van lagers die gebruikt worden voor straalmotortjes... da's wel een goeie
bronzen bus........ ik heb daar een beetje m'n bedenkingen bij, maar ik kan niet beargumenteren waarom dus ik hou het idee in m'n achterhoofd.
cracque frontal

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Bericht door h5speedje »

in belgie zit een bedrijf wat bronzen lagertjes maakt met allemaal geboorde gaatjes waar grafiet in zit...deze lagers zitten om de as van een ventilator die word gebruikt in ovens voor hoge temperatuur...dit gaat dus gegarandeerd goed...uitlaatgas temperatuur zal niet zo hoog komen verwacht ik...

SSlesage
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:26
Locatie: Kortrijk

Bericht door SSlesage »

doe zoals een turbine van een kerncentrale

steek de as in een buis zorg dat dit dicht is en vul de buis met olie en dan druk erop steken.
geen wrijving en gaat nooitkapot
SS finished
carbu gesteld voor de 1ste keer in mijn leven hij draait mooi.
waarsch!ijnlijk binnen een maand mijn eerste moto om op te knappen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Hoe belangrijk is de duurzaamheid van dat lager? Maak gewoon zelf een lager van een stuk betonijzer dat draait ineen dikke moer ofzo. Het zal lang genoeg blijven draaien en als het vastloopt zal je brommer er niet langzamer of sneller door gaan lopen. Dus who cares?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie