Schakelprobleem, Update met foto's

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Chappy
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:30
Locatie: Veghel

Schakelprobleem, Update met foto's

Bericht door Chappy »

Ik had afgelopen week eindelijk tijd om mn blokje open te maken. Ik heb nu dus de rechterkarter er af gehaald. Alleen kom ik er niet helemaal uit, mij is verteld dat ik eens moest kijken naar het klavertje, maar dit is de eerste keer dat ik een viertakt blok open haal en ik weet dus niet echt waar dat klavertje zich bevind? Ik heb verder nog niks uit het blok gehaald, alleen open gemaakt. Wel vond ik wat losse kleine stukjes van buigzaam materiaal (geen ijzer) net boven dat linker tandwiel, waarvan komt dit?

Hier zijn wat foto's om het wat duidelijker te maken.

Foto 1; Met linksboven, net achter dat tandwiel, op een soort kleiner tandwieltje die kleine stukjes van buigzaam materiaal.
Afbeelding

Foto 2; Een close up van dat kleinere tandwiel achtig ding, waar die stukjes op liggen.
Afbeelding

De vraag is nu dus waar dat klavertje zich bevindt en wat die kleine stukjes kunnen zijn? Oja, en waar zou ik nog meer op kunnen letten/controleren. Het probleem met schakelen staat hier onder.

Ik hoop dat het verhaal zo een beetje duidelijk is, voor mij is het viertakt gebeuren nog redelijk nieuw en heb dan ook nog zat te leren over de 4takt blokjes :lol:

Mvg


Vorige week, op het vorige board had ik een topic over mijn schakelprobleem met de C50, het probleem was dat het schakelen van de 2 naar de 3 stroef ging en ik hard moest trappen. Als ik hard doortrapte schoot ie in zn 3 met een schok. Ook als ik van zn 3 naar zn 2 terug schakelde leek het soms als of de brommer in z'n vrij stond. In stilstand in z'n één wilde mijn C ook meer vooruit dan voorheen. De koppeling had ik toen opnieuw afgesteld en de olie was net nieuw, dus daar kon het niet aan liggen.

Op die vraag kreeg ik toen als antwoord dat ik het boutje in het klavertje eens aan moest draaien omdat het waarschijnlijk daar aan lag. Nu heb ik daar nog niks aan gedaan ivm tijdgebrek, maar veel van de problemen met schakelen zijn nu dan ook weg. Van z'n twee naar de drie hapert de C zo goed als niet meer en van z'n 3 naar de 2 geeft ook geen problemen meer. In stilstand in z'n één gaat weer redelijk, soms slaat ie nog af, maar de C wil niet zo hard meer vooruit als een week geleden.

Nu is mijn vraag hoe dit zou kunnen komen? Moet ik nu alsnog het blok openhalen voor dat klavertje? Of zou het ergens anders aan kunnen liggen, zoals mischien mijn onkunde qua afstellen (was tenslotte mijn eerste keer), wat me overigens wel weer raar lijkt aangezien ik niks meer gedaan heb aan de afstellingen.

Het gaat dus om een C50, semi 3-bak.
Laatst gewijzigd door Chappy op 27 feb 2007 23:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

bart beekhuizen
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1517
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:09
Bezit: c310, huisman bakbrommer, apollo bakbrommer,
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Bericht door bart beekhuizen »

dat ie in zn een weg wil rijden , loopt ie niet gewoon te hard stationair?
Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Als een probleem zich vanzelf oplost, zal het ook weer vanzelf terugkomen. Bij voorkeur op een heel ongelukkig moment. Check nou gewoon dat klaver...
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Chappy
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:30
Locatie: Veghel

Bericht door Chappy »

NIX schreef:Als een probleem zich vanzelf oplost, zal het ook weer vanzelf terugkomen. Bij voorkeur op een heel ongelukkig moment. Check nou gewoon dat klaver...
Daar zit wat in natuurlijk. Ik zal van het weekend als nog het blok openmaken en kijken.

@bart, zou in principe kunnen, maar ik ben niet aan de carb geweest. Het kwam van de ene op andere dag. Samen met die andere problemen.
Afbeelding

Qrm
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2007 23:11

Bericht door Qrm »

Ik heb een probleem dat erg lijkt op wat de topic starter hier schrijft.Heb een zelfe blok semi 3 voor een singa.

Mijn singa rijdt als een speer,zonder problemen tikt die 70,maar de laatste tijd wil hij niet meer makkelijk is zijn drie,en hij schiet er ook reglmatig weer uit,terug naar zijn twee.In beide gevallen is dit lastig,maar als je met gang van drie naar twee gaat met een singa,word je ook haast afgeschoten doordat hij ernorm vertraagt.

Iemand schreef hierboven iets over een "klavertje"? Is het mogenlijk dat deze bij mijn singa ook moet worden afgesteld,en zo ja,waar doe ik dat precies?Moet het blok er voor open,en welke pakkingen moet ik dan vervangen?

Ik heb al zitten denken aan een nieuw of gereviseerd blok,eventueel een semi 4 maar ik weet eerlijk gezegd niet of dit nodig is en of dit voor een singa ook wel kan?

QRM

jifu-dax
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 193
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:00
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door jifu-dax »

Qrm schreef:maar als je met gang van drie naar twee gaat met een singa,word je ook haast afgeschoten doordat hij ernorm vertraagt.



QRM
dit is logish he,

en ik denk dat de koppeling nog niet helemaal goed staat chappy
Laatst gewijzigd door jifu-dax op 01 feb 2007 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Skypager
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2007 10:23
Locatie: Pijlsweerd, Utrecht natuurlijk

Bericht door Skypager »

Als hij weg wilt rijden in zijn een dan staat die koppeling waarschijnlijk veel te strak.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5863
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

NIX schreef:Als een probleem zich vanzelf oplost, zal het ook weer vanzelf terugkomen. Bij voorkeur op een heel ongelukkig moment. Check nou gewoon dat klaver...
Nou, daar valt over te discussieren!
Met mijn magische c50blok had ik altijd problemen die vanzelf weg gingen. Zo had hij bij aankoop een slippende koppeling, welke steeds minder is geworden na verloop van tijd. En hij had periodes dat ie ineens heel erg rookte, wat ook weer over ging. En periodes dat ie heel erg haperde en deed, wat dan na een paar dagen ook weer weg was. En soms had ie ineens helemaal geen compressie meer als ik hem 's ochtends wilde aankicken.. Leek alsof er een klep open bleef staan. Ook dat ging dan opeens weer weg!

Dus, lekker door blijven rijden zolang je geen problemen hebt :mrgreen:
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Bericht door irmin »

Qrm schreef:Ik heb een probleem dat erg lijkt op wat de topic starter hier schrijft.Heb een zelfe blok semi 3 voor een singa.

Mijn singa rijdt als een speer,zonder problemen tikt die 70,maar de laatste tijd wil hij niet meer makkelijk is zijn drie,en hij schiet er ook reglmatig weer uit,terug naar zijn twee.In beide gevallen is dit lastig,maar als je met gang van drie naar twee gaat met een singa,word je ook haast afgeschoten doordat hij ernorm vertraagt.

Iemand schreef hierboven iets over een "klavertje"? Is het mogenlijk dat deze bij mijn singa ook moet worden afgesteld,en zo ja,waar doe ik dat precies?Moet het blok er voor open,en welke pakkingen moet ik dan vervangen?

Ik heb al zitten denken aan een nieuw of gereviseerd blok,eventueel een semi 4 maar ik weet eerlijk gezegd niet of dit nodig is en of dit voor een singa ook wel kan?

QRM
Je hebt alleen een nieuwe koppelingscarterpakking nodig. Wil je het echt goed doen, dan neem je er ook een nieuwe kickstarteraskeerring bij. Kost weinig.

Voor deze procedure hoef je eigenlijk niet eens olie af te tappen. Als je de brommer op een oud stuk tapijt op z'n zijkant legt kun je makkelijk het koppelingcarter demonteren. Doe dit natuurlijk niet met een volle benzinetank.
Het "klavertje"zie je in de linkerbovenhoek. Deze klavertjes willen nog wel eens lostrillen.



@ jurrien
Ik ben totaal flamingoloos. Ik bezit geen enkele flamingo. Maar dat is geen reden om mij er een aan te schaffen.
Guggenheimer wast witter?
cracque frontal

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5863
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Ja, :D
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Chappy
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:30
Locatie: Veghel

Bericht door Chappy »

Boven aan in dit topic staat een updateje met foto's van het blok. Waar ik nu eindelijk eens tijd voor had om open te maken.
Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Dat omcirkelde ding is je klaver. Ik ken ze niet anders dan van ijzer. Als deze van plastic is dat ook nog eens kapot is, is je probleem dus je klaver. Wat voor blokje is dit? Ik ben nog niet eerder een plastic klaver tegengekomen. Als je aan een metalen klaver kunt komen dat past zou ik die erop zetten. Zorg wel dat je alle losse stukjes plastic te pakken krijgt. Check ook onder je oliefilter.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Chappy
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:30
Locatie: Veghel

Bericht door Chappy »

NIX schreef:Dat omcirkelde ding is je klaver. Ik ken ze niet anders dan van ijzer. Als deze van plastic is dat ook nog eens kapot is, is je probleem dus je klaver. Wat voor blokje is dit? Ik ben nog niet eerder een plastic klaver tegengekomen. Als je aan een metalen klaver kunt komen dat past zou ik die erop zetten. Zorg wel dat je alle losse stukjes plastic te pakken krijgt. Check ook onder je oliefilter.
Ik had al zo'n gevoel dat het omcirkelde stuk het klavertje was, maar het klaver is niet van plastic maar gewoon van ijze, sorry voor de onduidelijkheid. De kleine losse stukjes die op het klavertje liggen zijn niet van ijzer, maar van buigzaam -ik denk- plastic.

Dat tandwiel ed. moet ik er neem ik aan af halen? Ik ga zo de schuur weer in, dan zal ik gelijk mijn olie filter checken en kijken of ik bij het klaver kan komen.

Oja, het gaat dus om een gewoon ori honda C50 semi 3 blokje.

Mvg
Afbeelding

bob
4T-MSB regular
Berichten: 302
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:55
Locatie: nabij Enschede

Bericht door bob »

Links daarvan zit een heveltje met een wieltje.
Dit wieltje moet over de klaver heen rollen wanneer je schakelt.
Aangzien deze onder veerspanning staat zorgt deze ervoor dat die bij het schakelen maar 1 versnelling doorgaat en niet iets te ver roteert.
En dat die in de gewenste versnelling blijft staan.
Wanneer de klaver los kan draaien tenopzichte van de schakelwal waarop hij geschroeft dan zit de versnelling dus ook niet vast en kan deze eruit schieten.

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Soms kan ook een veertje gebroken zijn waardoor de wals niet inpositie blijft. Allse dus even goed bekijken.

Probeer ook te bedenken waar die stukken plastic vandaan komen. Er hoort geen plastic in je blok.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie