85cc.. op 5bak blok?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Rene ss50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 apr 2007 05:58
Locatie: Tolbert

85cc.. op 5bak blok?

Bericht door Rene ss50 »

Gaat dat goed met de tandwielen van een 5bak of moet je het met zo'n blokje niet hoger gaan dan een 70 setje. Ik weet dat de eerste versnelling een teer punt is maargoed wie heeft wijze raad..

zollie
4T-MSB regular
Berichten: 321
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:45
Bezit: 1972 C50k3
1968 C110
Locatie: Amsterdam

Bericht door zollie »

takkie 1ste versnelling erin rammen (5bak kopen met takkie 1?)
Hoofdloos schreef:Pak de zAAg!

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Bericht door ReezYard »

Als je zeker weet dat de vorkjes niet versleten zijn en je vervolgens
netjes schakelt - met ingeknepen koppeling - dan kan zo'n 5-bak
een hoop hebben.

De eerste versnelling is aan de korte kant, dus eigenlijk alleen om van
stilstand op gang te komen. Snel naar de 2e versnelling om door te
trekken.
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

Rene ss50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 apr 2007 05:58
Locatie: Tolbert

Bericht door Rene ss50 »

ja de eerste is eigenlijk alleen om even te rollen, als de rest het daarna houd ga ik het waarschijnlijk proberen. Ik weet niet hoe de bak voor me is behandelt verder schakelt hij goed, dat zegt ook niet alles maargoed met net 10.000 mijl op de klok is het blokje nog vrij nieuw.

En de orginele 5 bak kop maar vervangen voor een ot 70 kopje lijkt me? of heb je met een 50 kopje met 85 cc net zoveel kompressie al 70 kop?

Rene ss50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 apr 2007 05:58
Locatie: Tolbert

Bericht door Rene ss50 »

verder schiet me nog te binnen.. je hoort veel van die verhalen dat een enkelplaats koppeling met stugge veertjes prima gaat met 85cc en de orginele oliepomp ook laten zitten. Mij lijkt een 2 plaats koppeling niet meer dan nodig maargoed als het niet nodig is laat ik het liever zitten.. :wink: En wie kan mij meer vertellen van het grote oliepomp mysterie.. kan die 100% pomp nou, of moet dr echt een 270% in?

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Bericht door ivo215 »

Een 270% pomp hoeft in principe nooit.
De krukas en nokkenas hebben niet op eens meer olie nodig dan voorheen.
Honda heeft zelf wel de oliepompen ietsjes groter gemaakt toen ze naar het 12volt blok overstapten. Hoe veel zwaarder die nu precies zijn is onduidelijk. De een zegt 115%, de ander zegt 180%.


De racemerken die van die 270~320 % oliepompen maken en aanbevelen doen dat omdat er op hun blokjes ook altijd een oliekoeler gaat. Daardoor maak je het traject dat de olie moet afleggen naar de kop langer. En dus heb je een hogere druk nodig.
Ook laten ze de blokjes ruim boven de 12000 toeren draaien. En dan slijt alles op eens heel hard en is het wel fijn om wat extra geforceerde smering te hebben.

Maar als je een blokje bouwt zonder oliekoeling en geen hele hoge toerentallen dan volstaat een normale pomp.


Het kan overigens wel zo zijn dat oliekoeling straks noodzakelijk is. Een 85cc blok kan nog wel eens een behoorlijk stuk warmer worden als je die extra cc's ook laat werken.
Ik heb een SS50 50cc blok gehad dat op een gegeven moment ook niet meer zonder oliekoeling kon (door hoge toerentallen). Ik heb daar echter gewoon de 100% pomp in laten zitten en de olieslangen zo kort mogelijk gehouden. Dat ging redelijk goed. Echter heeft de (imitatie) krukas het maar zo'n 35.000 km uitgehouden.
Ik durf niet te zeggen dat die krukas het met een zwaardere pomp langer vol zou hebben gehouden. Het was tenslotte een imitatie kruk en ik trok het blokje elke keer door tot de 10.000~10.500 rpm.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

XL50deSeauje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1224
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:33
Bezit: CF70SS50MSS50XL50CT50JZB50Z50GSS50ZK1
Locatie: Nâluk
Contacteer:

Bericht door XL50deSeauje »

Afbeelding

Dit gebeurde er met 88cc....
Helm op de buddy, voorwiel naar rechts, tas bij het voorwiel.
De RZN

nitelife
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1843
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:17
Locatie: Ooievaarsstad

Bericht door nitelife »

het grootte geheim is eigleijk dat het met een koppeling op de primaire as wel goed gaat....
TWD for life!

strider90
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 jan 2007 19:10
Locatie: zwollywood

Bericht door strider90 »

ik ga met 106 met 5 bak rijden. moet goed gaan. gewoon rustig schakelen en rustig het gas open trekken.
HONDA, THE DREAMS OF POWER

Rene ss50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 apr 2007 05:58
Locatie: Tolbert

Bericht door Rene ss50 »

Ivo bedankt voor de uitleg! is me weer helemaal duidelijk.

106cc...en daar heb je al mee gereden?, klinkt wel heftig! als ik de foto van xl50 met de 88cc zie schieten de tranen me in de ogen en zie de 85cc ook al niet meer zitten. De twijfel slaat alweer toe :)

strider90
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 jan 2007 19:10
Locatie: zwollywood

Bericht door strider90 »

nog niet. hoop met de hdd het eronder te hebben. moet alleen nog een stuk draadboom maken voorde cdi ontsteking.
HONDA, THE DREAMS OF POWER

Moto CD
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 jan 2007 00:34
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Moto CD »

Ik heb in verschillende motortjes verschillende bakjes zitten, een normale vierbak 50cc met lange vier, een vierbak 120cc met korte vierde versnelling en een vijfbakje 50cc.

Over die korte vier ben ik het meest te spreken, de vijfbak trekt ook goed door alleen kun je er echt niet hard mee wegrijden in de 1e, iets wat zonder problemen met die korte vier -bak wel kan. Een vijfbak met 85cc klink misschien wel stoer maar ik denk dat je meer plezier hebt van een korte vier -bak.

Rene ss50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 apr 2007 05:58
Locatie: Tolbert

Bericht door Rene ss50 »

Moto CD schreef:Ik heb in verschillende motortjes verschillende bakjes zitten, een normale vierbak 50cc met lange vier, een vierbak 120cc met korte vierde versnelling en een vijfbakje 50cc.

Over die korte vier ben ik het meest te spreken, de vijfbak trekt ook goed door alleen kun je er echt niet hard mee wegrijden in de 1e, iets wat zonder problemen met die korte vier -bak wel kan. Een vijfbak met 85cc klink misschien wel stoer maar ik denk dat je meer plezier hebt van een korte vier -bak.
dat klinkt inderdaad erg aannemelijk, ik ben ondertussen door de jaren heen nogal gewend geraakt aan de lange slag krukken en de bakken daarbij. Dat is natuurlijk even wat anders dan het 5bak idee. De eerste versnelling is inderdaad erg kort en met de 4 bak is de verhouding anders waardoor je wat "over" hebt in de eerste. Ik denk dat ik zelf maar weer iets ga knutselen met een een lange slag kruk. Ach ja het houd je van de straat ... :)

Plaats reactie