85cc.. op 5bak blok?
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 17 apr 2007 05:58
- Locatie: Tolbert
85cc.. op 5bak blok?
Gaat dat goed met de tandwielen van een 5bak of moet je het met zo'n blokje niet hoger gaan dan een 70 setje. Ik weet dat de eerste versnelling een teer punt is maargoed wie heeft wijze raad..
- ReezYard
- 4T-MSB addict
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
- Locatie: Cheese Town (N-H).
- Contacteer:
Als je zeker weet dat de vorkjes niet versleten zijn en je vervolgens
netjes schakelt - met ingeknepen koppeling - dan kan zo'n 5-bak
een hoop hebben.
De eerste versnelling is aan de korte kant, dus eigenlijk alleen om van
stilstand op gang te komen. Snel naar de 2e versnelling om door te
trekken.
netjes schakelt - met ingeknepen koppeling - dan kan zo'n 5-bak
een hoop hebben.
De eerste versnelling is aan de korte kant, dus eigenlijk alleen om van
stilstand op gang te komen. Snel naar de 2e versnelling om door te
trekken.
Groet, ennuh...... gas zit rechts!
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 17 apr 2007 05:58
- Locatie: Tolbert
ja de eerste is eigenlijk alleen om even te rollen, als de rest het daarna houd ga ik het waarschijnlijk proberen. Ik weet niet hoe de bak voor me is behandelt verder schakelt hij goed, dat zegt ook niet alles maargoed met net 10.000 mijl op de klok is het blokje nog vrij nieuw.
En de orginele 5 bak kop maar vervangen voor een ot 70 kopje lijkt me? of heb je met een 50 kopje met 85 cc net zoveel kompressie al 70 kop?
En de orginele 5 bak kop maar vervangen voor een ot 70 kopje lijkt me? of heb je met een 50 kopje met 85 cc net zoveel kompressie al 70 kop?
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 17 apr 2007 05:58
- Locatie: Tolbert
verder schiet me nog te binnen.. je hoort veel van die verhalen dat een enkelplaats koppeling met stugge veertjes prima gaat met 85cc en de orginele oliepomp ook laten zitten. Mij lijkt een 2 plaats koppeling niet meer dan nodig maargoed als het niet nodig is laat ik het liever zitten.. En wie kan mij meer vertellen van het grote oliepomp mysterie.. kan die 100% pomp nou, of moet dr echt een 270% in?
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 554
- Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
- Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
- Locatie: Leusden
Een 270% pomp hoeft in principe nooit.
De krukas en nokkenas hebben niet op eens meer olie nodig dan voorheen.
Honda heeft zelf wel de oliepompen ietsjes groter gemaakt toen ze naar het 12volt blok overstapten. Hoe veel zwaarder die nu precies zijn is onduidelijk. De een zegt 115%, de ander zegt 180%.
De racemerken die van die 270~320 % oliepompen maken en aanbevelen doen dat omdat er op hun blokjes ook altijd een oliekoeler gaat. Daardoor maak je het traject dat de olie moet afleggen naar de kop langer. En dus heb je een hogere druk nodig.
Ook laten ze de blokjes ruim boven de 12000 toeren draaien. En dan slijt alles op eens heel hard en is het wel fijn om wat extra geforceerde smering te hebben.
Maar als je een blokje bouwt zonder oliekoeling en geen hele hoge toerentallen dan volstaat een normale pomp.
Het kan overigens wel zo zijn dat oliekoeling straks noodzakelijk is. Een 85cc blok kan nog wel eens een behoorlijk stuk warmer worden als je die extra cc's ook laat werken.
Ik heb een SS50 50cc blok gehad dat op een gegeven moment ook niet meer zonder oliekoeling kon (door hoge toerentallen). Ik heb daar echter gewoon de 100% pomp in laten zitten en de olieslangen zo kort mogelijk gehouden. Dat ging redelijk goed. Echter heeft de (imitatie) krukas het maar zo'n 35.000 km uitgehouden.
Ik durf niet te zeggen dat die krukas het met een zwaardere pomp langer vol zou hebben gehouden. Het was tenslotte een imitatie kruk en ik trok het blokje elke keer door tot de 10.000~10.500 rpm.
De krukas en nokkenas hebben niet op eens meer olie nodig dan voorheen.
Honda heeft zelf wel de oliepompen ietsjes groter gemaakt toen ze naar het 12volt blok overstapten. Hoe veel zwaarder die nu precies zijn is onduidelijk. De een zegt 115%, de ander zegt 180%.
De racemerken die van die 270~320 % oliepompen maken en aanbevelen doen dat omdat er op hun blokjes ook altijd een oliekoeler gaat. Daardoor maak je het traject dat de olie moet afleggen naar de kop langer. En dus heb je een hogere druk nodig.
Ook laten ze de blokjes ruim boven de 12000 toeren draaien. En dan slijt alles op eens heel hard en is het wel fijn om wat extra geforceerde smering te hebben.
Maar als je een blokje bouwt zonder oliekoeling en geen hele hoge toerentallen dan volstaat een normale pomp.
Het kan overigens wel zo zijn dat oliekoeling straks noodzakelijk is. Een 85cc blok kan nog wel eens een behoorlijk stuk warmer worden als je die extra cc's ook laat werken.
Ik heb een SS50 50cc blok gehad dat op een gegeven moment ook niet meer zonder oliekoeling kon (door hoge toerentallen). Ik heb daar echter gewoon de 100% pomp in laten zitten en de olieslangen zo kort mogelijk gehouden. Dat ging redelijk goed. Echter heeft de (imitatie) krukas het maar zo'n 35.000 km uitgehouden.
Ik durf niet te zeggen dat die krukas het met een zwaardere pomp langer vol zou hebben gehouden. Het was tenslotte een imitatie kruk en ik trok het blokje elke keer door tot de 10.000~10.500 rpm.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1224
- Lid geworden op: 28 jan 2007 16:33
- Bezit: CF70SS50MSS50XL50CT50JZB50Z50GSS50ZK1
- Locatie: Nâluk
- Contacteer:
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 28 jan 2007 00:34
- Locatie: Geldermalsen
Ik heb in verschillende motortjes verschillende bakjes zitten, een normale vierbak 50cc met lange vier, een vierbak 120cc met korte vierde versnelling en een vijfbakje 50cc.
Over die korte vier ben ik het meest te spreken, de vijfbak trekt ook goed door alleen kun je er echt niet hard mee wegrijden in de 1e, iets wat zonder problemen met die korte vier -bak wel kan. Een vijfbak met 85cc klink misschien wel stoer maar ik denk dat je meer plezier hebt van een korte vier -bak.
Over die korte vier ben ik het meest te spreken, de vijfbak trekt ook goed door alleen kun je er echt niet hard mee wegrijden in de 1e, iets wat zonder problemen met die korte vier -bak wel kan. Een vijfbak met 85cc klink misschien wel stoer maar ik denk dat je meer plezier hebt van een korte vier -bak.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 17 apr 2007 05:58
- Locatie: Tolbert
dat klinkt inderdaad erg aannemelijk, ik ben ondertussen door de jaren heen nogal gewend geraakt aan de lange slag krukken en de bakken daarbij. Dat is natuurlijk even wat anders dan het 5bak idee. De eerste versnelling is inderdaad erg kort en met de 4 bak is de verhouding anders waardoor je wat "over" hebt in de eerste. Ik denk dat ik zelf maar weer iets ga knutselen met een een lange slag kruk. Ach ja het houd je van de straat ...Moto CD schreef:Ik heb in verschillende motortjes verschillende bakjes zitten, een normale vierbak 50cc met lange vier, een vierbak 120cc met korte vierde versnelling en een vijfbakje 50cc.
Over die korte vier ben ik het meest te spreken, de vijfbak trekt ook goed door alleen kun je er echt niet hard mee wegrijden in de 1e, iets wat zonder problemen met die korte vier -bak wel kan. Een vijfbak met 85cc klink misschien wel stoer maar ik denk dat je meer plezier hebt van een korte vier -bak.