snelheid in z,n 4
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 686
- Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
- Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
- Locatie: emmen
snelheid in z,n 4
even een vraagje.
heb een ss met jc blok .
nou vind ik het vreemd dat hij in z,n 3 ongeveer 65/70 haald en in z,n 4 hetzelfde tenzij windstil of wind mee dan gaat hj harder.
nu is wel zo dat als ik overschakel van z,n drie naar z,n 4 het toerental
omlaag gaat(logisch want het is een hogere versnelling)
toch heefd hij dan te weinig trekkracht want met wind tegen haald
hij de 50 net.(inz,n 4 he)
wie kan mij verklaren waaraan dat ligt en wat kan ik eraan doen.
heb een ss met jc blok .
nou vind ik het vreemd dat hij in z,n 3 ongeveer 65/70 haald en in z,n 4 hetzelfde tenzij windstil of wind mee dan gaat hj harder.
nu is wel zo dat als ik overschakel van z,n drie naar z,n 4 het toerental
omlaag gaat(logisch want het is een hogere versnelling)
toch heefd hij dan te weinig trekkracht want met wind tegen haald
hij de 50 net.(inz,n 4 he)
wie kan mij verklaren waaraan dat ligt en wat kan ik eraan doen.
Zoiets heb ik nu ook. Is inderdaad een overdrive. Ik rij nu gewoon steeds in de 3e versnelling maximaal, tenzij ik op langere rechte stukken rij. Dan gooi ik hem in z'n 4 en maak ik minder toeren en verbruik dan dus ook minder. Als jij dat niet fijn vindt moet je een iets lichtere vertanding nemen. Kleiner voortandwiel of groter achtertandwiel dus.
Een laatste versnelling waarbij je niet harder gaat en alleen maar met dezelfde snelheid op lagere toeren doorrijdt heet een overdrive. Maar dat is eigenlijk alleen zo wanneer je de voorlaatste versnelling gebruikt om op (hoge) snelheid te komen. Als je merkt dat je in de 4e wel harder moet kunnen gaan maar dat je blok dat niet trekt is het inderdaad wat te zwaar.Skypager schreef:Overdrive? Volgens mij heet dat gewoon een tandje te zwaar.
-
- Moderator
- Berichten: 1259
- Lid geworden op: 16 jan 2007 20:27
- Bezit: .
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4 - Locatie: Bussum
- Contacteer:
Het heet een overdrive omdat de uitgaande as sneller draait dan de ingaande. Het verlies aan trekkracht is bij een ss vaak op te lossen met een lichtere tandwielverhouding.
http://www.ktm.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 28 jan 2007 08:11
- Bezit: Honda shadow bobber
- Locatie: Noordwijkerhout (nl)
hier staat een Gear Ratio Tabel, dan kun je zien waar je meebezig bent.
http://www.r-design.be/pages/dutch/spro ... s_page.htm
jij rijd nu met 13/43 met ratio van 3.31 wat effe te zwaar is.
nu wil je voor 12/43 gaan met een ratio van 3.58.
zou er tussen in gaan zitten, monteer een 45 tandwiel achter ratio 3.46
vrgr, berry
http://www.r-design.be/pages/dutch/spro ... s_page.htm
jij rijd nu met 13/43 met ratio van 3.31 wat effe te zwaar is.
nu wil je voor 12/43 gaan met een ratio van 3.58.
zou er tussen in gaan zitten, monteer een 45 tandwiel achter ratio 3.46
vrgr, berry
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 686
- Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
- Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
- Locatie: emmen
zal het binnekort eens proberen(een groter tandwiel achter)
heb vandaag ongeveer 50 km getoert .
met zeer veel wind tegen in z,n 3 60/65 (in z,n 4 was niet te doen
zakte terug tot 45).
met de wind mee soms wel 80.
dus eigenlijk zou ik moeten gaan zeilen met dit motorblokje.
(voor de wind uit lekker snel).
zal mij benieuwen of hij met het grotere tandwiel ook beter doortrekt in z,n 4.
jullie horen nog hoe dat afloopt, alvast bedankt.
heb vandaag ongeveer 50 km getoert .
met zeer veel wind tegen in z,n 3 60/65 (in z,n 4 was niet te doen
zakte terug tot 45).
met de wind mee soms wel 80.
dus eigenlijk zou ik moeten gaan zeilen met dit motorblokje.
(voor de wind uit lekker snel).
zal mij benieuwen of hij met het grotere tandwiel ook beter doortrekt in z,n 4.
jullie horen nog hoe dat afloopt, alvast bedankt.
-
- chaly's angel
- Berichten: 1617
- Lid geworden op: 27 jan 2007 20:42
- Bezit: halve SS50, XL600V Transalp
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
hoeveel CC rijdt je nu?cor schreef:en trouwens als ik toch harder wil(ongeveer 80) hoeveel cc moet ik dan hebben om dit te kunnen bereiken?
wil best en ander blok(wel weer jc is makelijker met m,n electra aansluitingen).
want volgens mij is 70 wel ongeveer het maximum haalbare op 50cc, behalve als je je kop gaat flowen (zo heet dat toch?)
80 rijden is met 70cc wel te doen.
dan kun je bijvoorbeeld een 70cc kop monteren op 50cc cilinder, dan kun je ook vast wel de 80 halen.
en je hoeft niets te veranderen aan elektronica
-
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 5195
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
- Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
- Locatie: Nijmegen
met 50cc is ook de 80 haalbaar, grote teur, snelle nok, vvv en hoppa, en een 5 bak kopje wil ook helpen... maar dan draaid ie wel veel toeren en duurt het langer eer je de topsnelheid haalt.chaly-dude schreef:hoeveel CC rijdt je nu?cor schreef:en trouwens als ik toch harder wil(ongeveer 80) hoeveel cc moet ik dan hebben om dit te kunnen bereiken?
wil best en ander blok(wel weer jc is makelijker met m,n electra aansluitingen).
want volgens mij is 70 wel ongeveer het maximum haalbare op 50cc, behalve als je je kop gaat flowen (zo heet dat toch?)
80 rijden is met 70cc wel te doen.
dan kun je bijvoorbeeld een 70cc kop monteren op 50cc cilinder, dan kun je ook vast wel de 80 halen.
en je hoeft niets te veranderen aan elektronica
een 70cc kop op een 50 cc weet ik niet of dat wel helemaal gaat met de compressie verhoudingen...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1380
- Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
- Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
- Locatie: dongen
hehe ..ik zou ook 70cc met 50kop doen ipv andersom janiek is ik schreef:met 50cc is ook de 80 haalbaar, grote teur, snelle nok, vvv en hoppa, en een 5 bak kopje wil ook helpen... maar dan draaid ie wel veel toeren en duurt het langer eer je de topsnelheid haalt.chaly-dude schreef:hoeveel CC rijdt je nu?cor schreef:en trouwens als ik toch harder wil(ongeveer 80) hoeveel cc moet ik dan hebben om dit te kunnen bereiken?
wil best en ander blok(wel weer jc is makelijker met m,n electra aansluitingen).
want volgens mij is 70 wel ongeveer het maximum haalbare op 50cc, behalve als je je kop gaat flowen (zo heet dat toch?)
80 rijden is met 70cc wel te doen.
dan kun je bijvoorbeeld een 70cc kop monteren op 50cc cilinder, dan kun je ook vast wel de 80 halen.
en je hoeft niets te veranderen aan elektronica
een 70cc kop op een 50 cc weet ik niet of dat wel helemaal gaat met de compressie verhoudingen...
met 50cc moet je alles uit de kast halen en wordt het een duur grapje, 70cc met ot50 kop en je bent al een heel eind voor een paar tientjes.
ohw enne, de standaard tandwielverhouding op ss50 is 12/42
grote klappen, snel thuis