spanningsregelaar/accu onduidelijkheid

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
NIX
chaly addict
Berichten: 18838
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Kijk, eindelijk iemand die laat zien wat een brugcel met een sinus doet. (Ik ben niet handig genoeg met paint.) Overigens zijn de pieken op een onbegrensde spoel een stuk hoger, bij 8000 tpm wel tot 40V of meer. Volgens mij kun je de accu best een beetje overbelasten tot 20V pieken en een dikke elco ertussen om ze weer een beetje af te vlakken. Dat zou heel mioeten blijven.

Overigens wordt het met schemaatje ook duidelijk waarom autodynamo's in 3 fasen opladen. Dan blijf je net boven de groene lijn pieken en dus constant de accu laden zonder de gaten waarin het voltage te laag is.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

bob
4T-MSB regular
Berichten: 302
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:55
Locatie: nabij Enschede

Bericht door bob »

NIX schreef:Overigens zijn de pieken op een onbegrensde spoel een stuk hoger, bij 8000 tpm wel tot 40V of meer. Volgens mij kun je de accu best een beetje overbelasten tot 20V pieken en een dikke elco ertussen om ze weer een beetje af te vlakken. Dat zou heel mioeten blijven.
Je accu heeft een zeer lage weerstand, dus pieken zul je niet krijgen.
Ik vraag af of de positive piek in combinatie met een accu uberhaubt wel 17V piek waarde zal halen (ooit eens scopen), Omdat eigenlijk de accu als een kortsluiting werkt. Daarom zijn de acculaders ook stroom begrensend. De lichtspoel heeft ook een maxi stroom dus dat komt wel goed.

stangenstoter
4T-MSB regular
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:40
Locatie: zutphen

Bericht door stangenstoter »

bob schreef:Lampen vanaf de accu zal nooit gaan werken, ook niet met een brugcell.
Met relais voorzie ik geen probleem uiteraard
leg eens uit als je wilt; bedoel je dat het overschakelsysteem met een relais tussen wisselspanning vd spoel (bij draaiende motor) en gelijkspanning vd accu (met stilstaande motor) als voedingsbron voor de verlichting in theorie (en/of praktijk) wel zal functioneren maar dat de accu slechts heel licht bijgeladen zal worden en zodoende amper tot nooit volgeladen zal worden tijdens rijden met de lampen aan.. ?

en zou het anders mischien mogelijk zijn om een drie-fasen laadsysteem op een honda blokje te maken zodat je een constantere en meer zuivere laadstroom op kan wekken zonder steeds zonder laadstroom te zitten na de sinuspiek zoals de enkele fase in het voorbeeld dat doet..?

bob
4T-MSB regular
Berichten: 302
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:55
Locatie: nabij Enschede

Bericht door bob »

In principe word de accu alleen zwaarbelast in de tijd dat je contact aan doet, en wanneer je de brommer werkelijk zal starten laten we zeggen 10 seconden. (waar hebben we het eigenlijk over hahha) maar inderdaad stel 48W/u doet een accu dus hooguit een klein uur en een volle accu is leeg.

Ach er van uitgaande dat je accu iets laad ook met de lampen (wat Honda ook aangeeft) zal die dat kleine stukje koplampen wel moeten trekken.
Puur omdat je remlicht ook 18W behoort te zijn en dat ook prima gaat.
Remlicht zal wel langer laten branden gedurende een stadsritje.

stangenstoter
4T-MSB regular
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:40
Locatie: zutphen

Bericht door stangenstoter »

dus in principe zou de accu dan nog redelijk bij moeten kunnen laden bij ingeschakelde lampen en draaiende motor..?

nog even terug naar mijn hoofdvraag; in hoeverre krijg ik dan te maken met een spanningsval/stroombegrenzing op de gele lichtspoeldraad die de verlichting bij draaiende motor van wisselspanning voorziet..?

dus hoeveel vermogen zal de regelaar simpelgezegd van mijn gele spoeldraad opslokken en in hoeverre beinvloedt de regelaar deze aansluiting verder..?

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Bericht door Henk Veen »

bob schreef:Lampen vanaf de accu zal nooit gaan werken, ook niet met een brugcell.
Met relais voorzie ik geen probleem uiteraard


Ik heb hier een 12Volt sysyteem getekend, top waarde is dus 17V
Je accu gaat pas laden boven een potentiaal van 11.8 tot 13.1 vol
gemiddeld even 12.6 genomen (groen) 12Volt (geel)

Dit deel van de opgewekte spanning word maar omgezet in stroom die wordt opgeslagen in de accu,

Voeden vanaf de gele draad voor de lampen is de oppervlakte van de gele sinus (wat gelijk staat als 12V rms geel)

Wat je accu in gaat is de oppervlakte tussen de top van de sinus en de groene lijn. Dit is veel minder.
Kan je toch niet helemaal volgen. Allereerst zul je de witte draad moeten gebruiken, deze geeft meer spanning dan de gele draad, want deze is bedoeld voor het opladen. Een accu wordt dacht ik geladen met 13.6V. Dus je moet een horizontale lijn op 13.6V trekken. De opervlakte onder deze lijn binnen de sinus is een maat voor het geleverde vermogen, dat wordt gebruikt voor de lampen en opladen. Op het moment dat de wisselspanning onder de 13.6V komt zal de accu de taak overnemen tot de volgende sinushelft weer 13.6V is. Dus de opervlakte tussen die twee flanken en de 13.6V lijn is een maat voor het vermogen dat de accu moet leveren. Het netto oplaadvermogen wordt bepaald door het verschil tussen beide oppervlakken. Omdat het opppervlak van de eerste groter is dan van de tweede is het netto resultaat dat er meer vermogen voor het opladen beschikbaar is dan voor het ontladen.

bob
4T-MSB regular
Berichten: 302
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:55
Locatie: nabij Enschede

Bericht door bob »

Henk,

Als de lijn richting 13,6 gaat zal het voor jouw beredenering in mijn ogen zelf on gunstiger uitvallen. (laadspanning is wanneer de spanning aangeboden > klemspanning, bij een accu is afhankelijk van de staat van de accu)
12Vx1.414 = 17 top waarde brugcell geeft 1,2 V spanningsval is een top van nog maar 15.8 - 13.6 = 2.2 V overwaarde. pfff krap. (denk dat de top in praktijk inderdaad wat hoger zal liggen)
De opervlakte onder=>boven? deze lijn binnen de sinus is een maat voor het geleverde vermogen, dat wordt gebruikt voor de lampen en opladen
Wanneer de periode word opgebouwd richting de 13,6 zie ik geen reden dat vermogen op dat moment in de accu wordt verplaatst, echter wel richting de lampen maar dan kom je uit op de wet van Kirchoff (stroom op alle punten is 0A)

Maar het oppervlak/(geleverd vermogen in accu) boven de 13,6V van de periodiek is wel kleiner dan het gat tussen beide perioden (wat de accu moet leveren) er van uitgaande dat de verlichting totaal rond de 35W zit

Plaats reactie