spanningsregelaar/accu onduidelijkheid

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
stangenstoter
4T-MSB regular
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:40
Locatie: zutphen

spanningsregelaar/accu onduidelijkheid

Bericht door stangenstoter »

Bij het bedenken en tekenen van een schema om de door mijn c90 nt blok (zwaardere chinese lichtspoel..) geleverde wisselspanning af te regelen/om te vormen naar gelijkspanning en zo een accu te kunnen laden en ontladen ben ik op een aantal onduidelijkheden gestuit..


In de faq staat het volgende..
FAQ schreef:spanningsregelaar aansluiten
De 4 pins-regelaar
Deze regelaar heeft 2 functies:
De gele draad met wisselstroom voorzien van 12v. Deze wordt bijna altijd gebruikt voor het licht.
En de rode voedingsdraad met gelijkstroom voor de accu, voorzien van 13-komma-nogwat volt.



Afbeelding


Heel leuk en aardig maar ik wil mijn accu wel ten alle tijden als spanningsbron voor mijn verlichting kunnen gebruiken. Dus ook als de motor uitgeschakeld is en omdat ik geen schema heb van de spanningsregelaar zelf vraag ik mij af of dit dus wel mogelijk is zonder dat de regelaaar gelijk een ongewenst spanningsval van tig maal 0,7V tussen accu en verbruikers creeert..

Zo ja, is dit dan mischien heel simpel op te lossen door een dikke diode tussen de acculaaddraad en de (gele) lichtspoeldraad te monteren waardoor de lampen tijdens stilstaande motor een gelijkspanning van de accu ontvangen en zo slechts een spanningsval van een maal 0,7V te hebben? oh he nee dan krijgt de gele draad natuurlijk ruzie doordat hij tijdens draaiende motor zowel gelijkspanning van de accu als wisselspanning van de lichtspoel ontvangt.. maar ik laat het nog wel even staan want mischien weet iemand hier wel een oplossing voor..

Afbeelding


Op dit moment gebruik ik geen regelaar oid en zorgen mijn lampen (12V 55W H4 autolamp en 12V 10W buislampje) voor een voldoende spanningsval en vermogensafname om niet door te branden maar wel lekker vrolijk een eind voor me uit te stralen, lampjes blij want die gaan nooit stuk en ikke blij door de bak licht.. maar toch zou ik graag net als in het echt een accu als buffer voor zware tijden willen hebben, als ik bijvoorbeeld ergens licht wil hebben zonder herrie aan mn kop..

Nu komt de moeilijke vraag; zou ik er in netto vermogen (max vermogen op te nemen door de lampen) heel erg op achteruit gaan als ik een spanningsregelaar en accu op mijn lichtspoel aansluit of zal dit nog wel meevallen, kortom; in hoeverre dooft de spanningsregelaar tijdens lopen van de motor het door de gele lichtspoeldraad geleverde vermogen..?

zo dat was het dan.. :D

coert

jifu-dax
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 193
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:00
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door jifu-dax »

je kan er een regelaar tussen zetten en lichten etc op je accu aansluiten.

dit geeft voldoende licht.werkt prima.contact aan tellertjes enzo branden dan kan licht al aan en uit zetten en knippers remlicht etc

http://www.youtube.com/watch?v=_V3fYrO5 ... A2&index=0


ik heb ook alles op de accu gezet en die laad weer bij als de motor loopt

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Bericht door Brommert »

jifu-dax schreef:ik heb ook alles op de accu gezet en die laad weer bij als de motor loopt
Jah, dat had ik dus ook op mijn Cee, maar hij blijkt (tenminste bij mij) niet hard genoeg bij te laden als je met een 55w H4 autolamp rijd. Goed, in de zomer ging het wel redelijk omdat het toen lang licht was, maar in de winter was het een ramp de accu was constant leeg en dan doen je knippers en remlicht het dus ook niet meer. Plus dat je gewone verlichting dan ook nog maar heel zwak gaat branden. En de accu werd er ook niet blij van en gaf op een gegeven moment de geest.

En ik heb dus ook zo'n veel te veel volt en vermogen leverende bami ontsteking (+blok).

Ik had toen in de koplamp het gele draadje wat de schakelaar in gaat aangesloten op het rode draadje wat van de accu af komt. Dus toen zat alles wat normaal op de accu zit gewoon op de accu + alles wat normaal op de gele draad uit je blok zit zat ook op de accu. De spannings regelaar had ik zo aangesloten als hoort.

Dus, om een lang verhaal kort te maken, het is mijn ervaring dat het niet handig is om je gewone verlichting op je accu te doen als je een dikke lamp hebt en veel 's avonds rijd.

[EDIT]

Bedacht ik net toen ik naar je schema zat te kijken, misschien kun je de diode in het 2e plaatje vervangen door een simpele aan/uit schakelaar die je dan om kunt zetten als je licht nodig hebt als je motor uit staat. Je zet dan de 12V van de accu op de gele draad.

Misschien is het ook wel mogelijk die schakelaar te vervangen door een relais. Die dan omschakeld als de motor uit staat. Is ook veiliger want die kun je niet in de verkeerde stand laten staan, en dat kan wel met een schakelaar. Even een ploatje:

Afbeelding

Volgens mij moet het zo werken. Moet je wel zorgen dat je het goede relais hebt. Dus eentje die als er spanning staat op het spoeltje verbreekt, maar daar weet de lokale electonica boer waarschijnlijk alles van af. De reden dat ik het spoeltje op de witte draad is aangesloten is dat anders als de motor uit staat het relais spanning zet op de gele draad en dus ook weer op het spoeltje van het relais als die ook op de gele had gezeten.

Dus nu word als de motor draait spanning gezet op het relais via de witte draad, en dan koppelt het relais de accu los van de gele draad. En als de motor uit staat koppelt het relais de accu weer aan de gele draad, en kan je verlichting dus op de accu werken.

Lijkt me eigenijk wel handig om ook licht te kunnen hebben als je motor uit staan, ik zal komend weekend ook wel eens gaan prutsen met een soldeerbout en een relais. Zal ik wel even kijken of het zo werkt als ik op het schema heb gezet.

Maar eerst even meten wat de witte draad voor spanning geeft op vol gas voordat ik straks een relais laat smelten. En even meten of de witte draad nog genoeg spanning geeft om het relais bekrachtigd te houden op stationair toeren tal.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Bericht door Henk Veen »

Volgens mij gaat dit niet zomaar. Het punt is namelijk dat een kant van de lichtspoel aan massa ligt. Daardoor heeft de gele draad tov massa een wisselspanning tussen -12V en +12V. De accu wordt dus alleen tijdens de +12 periode geladen. Oftewel, maximaal de helft van het vermogen van de lichtspoel is beschikbaar om de accu op te laden. Als je daar je verlichting op wil aansluiten, dan is de accu zo leeg en je licht een kaarsje. Eigenlijk zou je de andere kant van de lichtspoel los moeten maken, een brugcel plaatsen, en je hele verlichting/accu zwevend (2-draads) moeten uitvoeren. Een onbegonnen klus.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Los van dat, vraag ik me af hoe de regelaar werkt. Als de regelaar voelt hoeveel stroom er door de gele draad wordt gevelerd wordt en door de witte die toevoer terugkoppelt naar de spoel (dus laat toe- of afnemen), dan kunnen die gelijkrichters en andere ingrepen de boel compleet overhoop gooien. Een auto dynamo wordt tegenwoordig ook vaak via de computer geregeld door de spanning op de velden te latenvarieren. Je moet dus eerst weten of de groene en witte draad simpelweg 2 los van elkaar opererende spoelen zijn, of dat er sprake is van een gele aanvoerdraad en een groene regeldraad.

Los daarvan laat je de gelijkspanning uit de accu los op een wisselspanning voerende draad. De gelijkrichter zorgt er wel voor dat de wisselspannig niet naar de accu kan,maar hij laat in de negative fase van de draad, gewoon positieve stroom door naar de gele draad. Dat zal wel voor bijzondere effecten zorgen...

Ik denk ook dat een 45W voorlamp + 5W achterlicht + 3W tellerverlichting + 3W neutraallampje (=56W) de accu in no time leegtrekken. Beter koop je gewoon zo'n schud zaklamp met een ledje erin. Nooit meer batterijen nodig.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Bericht door Brommert »

Maar zoals ik het heb getekend in het schematje met het relais zou het wel moeten kunnen toch? Dan trek je verlichting alleen spanning uit je accu als de motor uit staat (en je verlichting aan :wink:). En als de motor loopt brand je verlichting gewoon op de gele draad net als normaal.
Henk Veen schreef:Eigenlijk zou je de andere kant van de lichtspoel los moeten maken, een brugcel plaatsen, en je hele verlichting/accu zwevend (2-draads) moeten uitvoeren.
Is het wel echt nodig om dan alles zwevend te maken? Kun je niet alleen je licht spoel los maken en die dan aan de brugcel aansluiten en dan de min van die brug cel aan je frame knopen? En dan de plus van die brug cel aansluiten op de gele ingang van je spannings regelaar, want ik geloof dat zo'n brugcel de spanning alleen gelijk richt en niet afregeld op 12V. Als het zo zou werken is het natuurlijk een heel stuk makkelijker te realiseren en heb je ineens het dubbele vermogen.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Als de spoel niet zweeft heeft een brugcel geen enkele meeropbrengst. Door de speol te laten zweven kan de brugcel de negatieve puls omzetten in een positieve, waardoor een spoeltje 2x zoveel oplevert als met een enkele diode. Geen idee hoeveel je ervan weet, maar een brugcel bestaat uit 4 diode's die zo geschakeld zijn dat er met 2 tegengestelde wisselspanningsbronnen (uit een zwevende spoel) een + en - ghemaakt worden die wel pulseren, maar niet steeds net zo lang wel als geen spanning leveren.

Als ik jou schema goed bekijk gaat automatisch het licht via de accu zodra je de motor afzet en heb je geen mogelijkheid meer om hem uit te zetten. Je moet in de gele draad nog een realais zetten tussen de spoel en de aftakking naar jouw eerste relais. Dat 2e relais moet dan geschakeld worden door de witte draad. Als die stroom geeft, wordt gewoon de gele doorverbonden van spoel naar lamp. Als de witte geen stroomlevert, moet ie jouw eerste relais doorverbinden met de koiplamp.

Je moet hem dus als 3-weg aansluiten waarbij de lamp of naar de spoel, of naar de accu (via jouw relais) geschakeld wordt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Bericht door Henk Veen »

Brommert schreef:Maar zoals ik het heb getekend in het schematje met het relais zou het wel moeten kunnen toch? Dan trek je verlichting alleen spanning uit je accu als de motor uit staat (en je verlichting aan :wink:). En als de motor loopt brand je verlichting gewoon op de gele draad net als normaal.
Henk Veen schreef:Eigenlijk zou je de andere kant van de lichtspoel los moeten maken, een brugcel plaatsen, en je hele verlichting/accu zwevend (2-draads) moeten uitvoeren.
Is het wel echt nodig om dan alles zwevend te maken? Kun je niet alleen je licht spoel los maken en die dan aan de brugcel aansluiten en dan de min van die brug cel aan je frame knopen? En dan de plus van die brug cel aansluiten op de gele ingang van je spannings regelaar, want ik geloof dat zo'n brugcel de spanning alleen gelijk richt en niet afregeld op 12V. Als het zo zou werken is het natuurlijk een heel stuk makkelijker te realiseren en heb je ineens het dubbele vermogen.
Ja, jouw oplossing werkt, het veiligst als een relais dubbelpolig wissel neemt, zodat bedie schakelaars door het relais bediend worden. Want allebei aan is een kortsluiting, die het einde van de accu en lichtspoel gaat betekenen.
Nee, je kan niet een kant van een brug aan het frame leggen, want dat is een kortsluiting met het einde van de brug of spoel. Teken het even met 4 diodes en je ziet het zo.
@NIX: De gele draad is een aftakking van de lichtspoel, bijna aan het einde. Dat levert 12V voor het licht op. De accu moet met een hogere spanning geladen worden, vandaar de paar extra wikkelingen. Ze beinvloeden elkaar wel, maar de regelaar regelt volgens mij afzonderlijk de 12V en de laadspanning.

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Bericht door Brommert »

NIX schreef:Als de spoel niet zweeft heeft een brugcel geen enkele meeropbrengst. Door de speol te laten zweven kan de brugcel de negatieve puls omzetten in een positieve, waardoor een spoeltje 2x zoveel oplevert als met een enkele diode. Geen idee hoeveel je ervan weet, maar een brugcel bestaat uit 4 diode's die zo geschakeld zijn dat er met 2 tegengestelde wisselspanningsbronnen (uit een zwevende spoel) een + en - ghemaakt worden die wel pulseren, maar niet steeds net zo lang wel als geen spanning leveren.
Ik weet er wel redelijk wat vanaf (4 jaar electro techniek gedaan, maar dat is ook alweer 5 jaar geleden). Maar van het idee met relais ben ik al afgestapt, al zou het in mijn ogen moeten werken zoals het in mijn schema staat. Want volgens mij word nu als je de motor start spanning gezet op de witte draad en het relais bekrachtigd zodat de accu los gekoppeld word van de gele draad. Maar de kans dat en relais door vocht ed. gaat oxideren van binnen en blijft plakken zodat er allerlij rare dingen gaan gebeuren lijkt mij vrij aanwezig.

Dus nog even over die brugcel, ik was even vergeten hoe die ook alweer in elkaar zat. Dus bedankt voor de korte uitleg, de spanning moet dus na de brugcel nog wel begrensd worden.

Maar, wat ik in mijn vorige post bedoelde was; is het niet mogelijk om alleen de lichtspoel te laten zweven? En dan het frame gewoon als min te blijven gebruiken? Lijkt mij dat dit wel mogelijk moet zijn.

Dus, de zwevende lichtspoel (die dus niet meer aan de massa hangt) aansluiten op de brugcel en die dan aansluiten op het frame en de spannings regelaar, dan kun je misschien ook de witte draad laten vervallen.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Bericht door Henk Veen »

Brommert schreef:Maar, wat ik in mijn vorige post bedoelde was; is het niet mogelijk om alleen de lichtspoel te laten zweven? En dan het frame gewoon als min te blijven gebruiken? Lijkt mij dat dit wel mogelijk moet zijn.

Dus, de zwevende lichtspoel (die dus niet meer aan de massa hangt) aansluiten op de brugcel en die dan aansluiten op het frame en de spannings regelaar, dan kun je misschien ook de witte draad laten vervallen.
Sorry, mijn fout, idd dat gaat goed.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Dan komt er een puist meer stroom vanaf ja. Maar dan nog denk ik dat je voor licht via de accu er gewoon een zwaardere accu in moet zetten. Ook zou ik de draad van de gelijkrichter naar de accu wat zwaarder gaan uitvoeren.

Met 4 jaar electrotechniek zou je er zeker een keer of 1000 meer van moeten weten dan ik. Mijn kennis is beperkt tot +, -, wisselspanning een incindentele gelijkrichter en relais. Ik vergeet de formule om volts en watts en amperages te berekenen zelfs...
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Bericht door Brommert »

NIX schreef:Ik vergeet de formule om volts en watts en amperages te berekenen zelfs...
Ik weet er inderdaad wel het een en ander van, maar de kennis is na 5 jaar ook al weer ver weg gezakt. Maar die formules zijn er zo hard in gestampt dat die er nooit meer uit komen:

U=IxR
P=UxI

U=voltage
I=amperage
R=weerstand (in ohm)
P=vermogen (in watt)

Ik ga komend weekend eens prutsen met een brugcel, kijken of ie dan mijn accu wel vol genoeg kan houden om mijn licht te laten branden. En als dat niet blijkt te werken kan ik altijd nog met relais gaan klooien, en bij mijn Cee is gelukkig alles goed afgezekerd zodat ik niet zomaar vanalles kan slopen als het niet blijkt te werken.
NIX schreef:Je moet hem dus als 3-weg aansluiten waarbij de lamp of naar de spoel, of naar de accu (via jouw relais) geschakeld wordt.
Ja klopt, ik had er even overheen gekeken. Zoals ik hem nou in het schema heb gezet zet je ook 12V gelijk spanning op de lichtspoel. En ik denk dat er dan rare dingen gaan gebeuren (zoals een kacheltje achter je vliegwiel)
Laatst gewijzigd door Brommert op 01 feb 2007 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Ik heb de formules meteen even opgeslagen. Blijkbaar zijn mijn hersens te oud om ze erin te rammen...
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Bericht door irmin »

heeft niemand zin om ooit zo'n ding open te slopen?

Ik heb nl, het idee dat er twee losse circuits in de regelaar zitten die ze gezellig in 1 behuizing hebben geplant.
Dus een losse spanningsregelaar en een losse gelijkrichter, nl een simpele diode.
In dat laatste geval gooi je dus bij het gebruik van je accu voor de verlichting simpelweg de helft van al je opgewekte stroom weg.

Mijn idee: ga naar iemand met een oscilloscoop, of pak je eigen scoop en bekijk de spanningskarakteristiek van de rode draad (puls of continu).


Pak een lege accu (van een auto, geen kapotte). Sluit het ding op je gelijkrichter aan met je multimeter in serie op de 10 Ohm stand. Geef lekker gas met je bommer en meet het geleverde aantal amperes (de laadstroom).
Doe dit met de gele en de witte draad omgewisseld.
Doe dit nogmaals, maar dan bij normaal aansluiten van je verlichting (dus de halogeens op je gele draad) met de multimeter hier in serie.

Nu weet je op welke wijze je hoeveel stroom geleverd krijgt en welke spanningskarakteristiek (de losse gele draad is immers wissel, dus dat wist je al).
Je kan het werkbare formaat accu berekenen a.d.h. van je laadstroom en dan kun je inschatten of licht op de accu gaat werken.

Als de gele draad veelk meer amperes leveret dan de witte, kan ik niet garanderen dat je regelaar het overleeft. Alternatief is het ding dan openslopen en nabouwen van dezelfde compnenten in zwaardere uitvoering.

METEN=WETEN

succes
cracque frontal

Plaats reactie