spanningsregelaar/accu onduidelijkheid

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Bericht door Brommert »

Hier even een plaatje zoals het relais wel goed werkt:

Afbeelding
Zo brand dus je verlichting als je motor uit staat op de accu en als de motor loopt gewoon net als normaal op de gele draad. En de accu word gewoon bijgeladen als je rijd. Volgens mij is het ook mogelijk het spoeltje van het relais aan de gele draad te hangen ipv aan de witte.

Maar ik ga het dit weekend eerst eens zonder relais proberen. Dus gewoon met een brugcel en zwevende licht spoel (dus 2x het normale vermogen). En misschien de standaard spanningsregelaar vervangen door een regelaar zonder ingebouwde gelijkrichter. Alleen moet je dan denk ik wel een regelaar hebben die 13,8V (of iets daar in de buurt) geeft anders word je accu volgens mij niet geladen.

Ik zal wel eens gaan kijken wat de lokale electronica boer heeft liggen. Als ik het allemaal heb geinstalleerd zal ik ook wel even mijn ervaringen posten.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Bericht door Henk Veen »

Brommert schreef:Dus gewoon met een brugcel en zwevende licht spoel (dus 2x het normale vermogen). En misschien de standaard spanningsregelaar vervangen door een regelaar zonder ingebouwde gelijkrichter. Alleen moet je dan denk ik wel een regelaar hebben die 13,8V (of iets daar in de buurt) geeft anders word je accu volgens mij niet geladen.

Ik zal wel eens gaan kijken wat de lokale electronica boer heeft liggen. Als ik het allemaal heb geinstalleerd zal ik ook wel even mijn ervaringen posten.
Alleen 2x het vermogen richting de accu, niet voor de lampen, want die zitten (ori situatie) buiten de regelaar. Je moet wel een forse brugcel hebben, minstens 7A als ik ff reken. Ik verwacht dat de regelaar niet simpel een diode is, maar een nette regelaar. Overigens, na de brugcel wordt de spanning, in geval onbelast, 1.44*wisselspanning. Wel even iets om rekening mee te houden als de verlichting uitgezet wordt.

carel
4T-MSB addict
Berichten: 531
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:47
Bezit: ss50
c320s
Locatie: Utrecht

Bericht door carel »

Henk Veen schreef:
Brommert schreef:Dus gewoon met een brugcel en zwevende licht spoel (dus 2x het normale vermogen). En misschien de standaard spanningsregelaar vervangen door een regelaar zonder ingebouwde gelijkrichter. Alleen moet je dan denk ik wel een regelaar hebben die 13,8V (of iets daar in de buurt) geeft anders word je accu volgens mij niet geladen.

Ik zal wel eens gaan kijken wat de lokale electronica boer heeft liggen. Als ik het allemaal heb geinstalleerd zal ik ook wel even mijn ervaringen posten.
Alleen 2x het vermogen richting de accu, niet voor de lampen, want die zitten (ori situatie) buiten de regelaar. Je moet wel een forse brugcel hebben, minstens 7A als ik ff reken. Ik verwacht dat de regelaar niet simpel een diode is, maar een nette regelaar. Overigens, na de brugcel wordt de spanning, in geval onbelast, 1.44*wisselspanning. Wel even iets om rekening mee te houden als de verlichting uitgezet wordt.

Klopt ,wortel 2 maal de eff. spanning, Maar dit gaat alleen op bij 50 Hz. Maar of dat dit ook op gaat bij een steeds wisselend toerental, dus ook frequentie, geen idee.
h2o op ss50

Met een aanlopende voorrem ga je niet minder hard op de rollerbank.

stangenstoter
4T-MSB regular
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:40
Locatie: zutphen

Bericht door stangenstoter »

heuj wat een boel reacties :D

bedankt trouwens voor al dit gespeculeer, schematjes van brommert maken het ook gelijk een stukje tastbaarder..

hier dan mijn ondermaatse tegenbijdrage, wat zou een relais gaan doen als je hem aanstuurt met een wisselspanning zoals dat via de witte draad gebeurt..? krijg ik dan een toerental-afhankelijke R.A.W-schakelaar of mis ik nu iets..?

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Bericht door Henk Veen »

stangenstoter schreef:heuj wat een boel reacties :D

bedankt trouwens voor al dit gespeculeer, schematjes van brommert maken het ook gelijk een stukje tastbaarder..

hier dan mijn ondermaatse tegenbijdrage, wat zou een relais gaan doen als je hem aanstuurt met een wisselspanning zoals dat via de witte draad gebeurt..? krijg ik dan een toerental-afhankelijke R.A.W-schakelaar of mis ik nu iets..?
He, je stuurt het relais to aan met de spanning voorbij de brugcel? Maar goed, antwoord op je vraag: sommige relais zijn geschikt voor wisselspanning, maar meestal niet. Het eenvoudigste is om een diode in serie te zetten. Dan moet je ook een diode over het relais zetten om de inductiespanning bij uitschakelen af te voeren. Dus, een diode van de witte draad, rechte streepje richting relais en een diode over het relais, rechte streepje richting rechte streepje andere diode. Hopelijk een beetje duidelijk.....

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Bericht door Brommert »

Henk Veen schreef:He, je stuurt het relais toch aan met de spanning voorbij de brugcel?
In mijn schema boven aan deze pagina niet, ik denk zelfs dat het helemaal niet nodig is om een brugcel te gaan gebruiken als je voor de oplossing met het relais kiest. Omdat dan je accu gewoon weer volgeladen word als je aan het rijden bent. En de verlichting bij draaiende motor gewoon op de lichtspoel brand. Dan moet je dus wel een wisselstroom relais hebben.

Hier het schema met de brugcel en zwevende spoel (dus zonder relais):

Afbeelding
Wel zorgen dat de regelaar goed gekoeld word omdat deze ineens veel meer vermogen krijgt te verwerken, en ik kan ook niet garanderen dat de regelaar het overleefd. Dus niet bij mij komen huilen als deze kapot gaat. Ik denk dat je zo wel genoeg vermogen hebt om je accu vol genoeg te houden om het licht normaal te laten branden.

Mocht dat niet het geval zijn, hier een schema met een combinatie van een brucel en een relais:

Afbeelding
Zoals het relais nu staat is in de motor uit stand, dus als je nu de motor start gaat je verlichting branden op de gele draad. In dit geval kun je dus wel een gelijkstroom relais gebruiken omdat je hier na de bruggelijkrichter zit.


MIJN CONCLUSIE, volgens mij is het het makkelijkste om te kiezen voor de optie met alleen het relais (wel in 3 weg aangesloten) zoals in het schema boven aan deze pagina. Dan moet je dus wel een wisselstroom relais hebben (oftewel een met ingebouwde diode). Dan heb je het minste kans dat je regelaar en/of je accu stuk gaat door te veel vermogen. En het is het makkelijkste te realiseren.

Je moet in alle gevallen natuurlijk wel kiezen voor een relais die met de minimale spanning (bij stationair toerental) ook nog werkt en die de maximale spanning ook aan kan. Dus eerst even meten wat je minimale en maximale spanning is een daarmee naar je electronica boer gaan.
Laatst gewijzigd door Brommert op 02 feb 2007 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Mogelijk heb je nog een dikke condensator nodig om het gelijkspanningrelais goed te laten functioneren. De brugcel geeft namelijk geen constante spanning af zoals een accu,maar nog steeds pieken. Het enige wat ie doet is de negatieve sinus omvormen tot een positieve. De spannig blijft dus pogoen tussen de 0 en 40V en moet een beetje afgetopt worden en niet tot nul terugvallen. Is waarschijnlijk je regelaar ook blij mee, dus ik zou 'm op de gele draad net na de brugcel plaatsen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Bericht door Brommert »

NIX schreef:Mogelijk heb je nog een dikke condensator nodig om het gelijkspanningrelais goed te laten functioneren.
Dat zou inderdaad goed kunnen, maar voor de regelaar zal het denk ik weinig uit maken omdat deze normaal een complete sinus krijgt te verwerken. Ik ben alleen wel bang dat de regelaar het niet gaat overleven als deze niet heel goed gekoeld gaat worden omdat deze ineens veel meer vermogen te verstoken krijgt.

Maar goed, er zijn nu dus 3 opties waar uit te kiezen valt.
- relais
- brugcel
- brugcel met relais

Ik ga eerst de optie met het relais proberen, omdat dit het makkelijkst te maken is en het veiligste is voor de rest van de electronica in de brommer. Als dit toch niet blijkt te werken ga ik de optie met de brugcel proberen, en daarna de laatste natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Brommert op 02 feb 2007 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Dus... ergens een oude alu 2-takt cilinderkop scoren en die als hitteafvoer gebruiken? Of is een strip aluminium in de rijwind geplaatst genoeg? De oude engelse motoren hadden vaak van die enorme dingen met een zenerdiode erin...
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

carel
4T-MSB addict
Berichten: 531
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:47
Bezit: ss50
c320s
Locatie: Utrecht

Bericht door carel »

Elke electronika winkel kan je aan koellichamen helpen. Ziet er strak uit, maar bovenal, ze koelen je regelaar fantasties. Verkrijgbaar in verschillende maten.
h2o op ss50

Met een aanlopende voorrem ga je niet minder hard op de rollerbank.

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Bericht door Henk Veen »

Brommert schreef:Ik ga eerst de optie met het relais proberen, omdat dit het makkelijkst te maken is en het veiligste is voor de rest van de electronica in de brommer. Als dit toch niet blijkt te werken ga ik de optie met de brugcel proberen, en daarna de laatste natuurlijk.
Goed plan, heb je ook geen gezeur met koeling. De vraag is even of de regelaar stroombegrenst is. De korte tijd dat de spanning van de dynamo van 0 naar "relais aan" spanning gaat zal de lamp zoveel mogelijk stroom door de regelaar proberen te trekken. Of ie daar tegen kan? Toch nog even het nut van dit experiment: Stel een accu van 3AH en een lamp van 30W, pakweg I is dan 3A, dus in 1 u leeg. Maar ik denk dat met een kwartier je licht al niet veel meer voorstelt. Nog steeds de moeite waard?

stangenstoter
4T-MSB regular
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:40
Locatie: zutphen

Bericht door stangenstoter »

en weet je al wat meer brommertalgje..?


vertelvertelvertelvertel... :D

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Bericht door Brommert »

stangenstoter schreef:en weet je al wat meer brommertalgje..?


vertelvertelvertelvertel... :D
Ja, ik heb nu de optie met alleen het relais in het gebruik. Ik had toevallig nog een wisselspanning relais liggen, en die blijft ook nog "aan" bij stationair toeren tal.

Wonderwel werkt het allemaal best aardig, als ik mijn contact uit zet om de motor te stoppen en dan het contact weer aan zet werkt de verlichting op de accu. Ik heb alleen nog niet kunnen testen hoe lang de verlichting blijft branden op de accu, maar in ieder geval lang genoeg om het slot van de schuur te vinden. Verder heb ik ook een vrij dikke accu (uit zo'n electro step, 6Ah geloof ik)

komende tijd heb ik het helaas erg druk, dus geen tijd om de andere 2 opties ook te proberen. Iedereen is natuurlijk vrij om dat wel te doen aan de hand van mijn of een zelf verzonnen schema, maar als door het aansluiten via mijn schema je brommer in de fik vliegt moet je niet bij mij komen huilen :wink:

Verder is het nut van de andere 2 opties mij een beetje ontschoten, want waarom zou je je verlichting constant op de accu willen hebben?

Zoals ik het nu heb aangesloten (met alleen het relais) is het makkelijkste te maken en het risico iets te slopen is ook minimaal. Verder rijd ik altijd met mijn licht aan (ook running lichts) en met deze optie blijft mijn accu altijd vol.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

bob
4T-MSB regular
Berichten: 302
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:55
Locatie: nabij Enschede

Bericht door bob »

Lampen vanaf de accu zal nooit gaan werken, ook niet met een brugcell.
Met relais voorzie ik geen probleem uiteraard


Ik heb hier een 12Volt sysyteem getekend, top waarde is dus 17V
Je accu gaat pas laden boven een potentiaal van 11.8 tot 13.1 vol
gemiddeld even 12.6 genomen (groen) 12Volt (geel)

Dit deel van de opgewekte spanning word maar omgezet in stroom die wordt opgeslagen in de accu,

Voeden vanaf de gele draad voor de lampen is de oppervlakte van de gele sinus (wat gelijk staat als 12V rms geel)

Wat je accu in gaat is de oppervlakte tussen de top van de sinus en de groene lijn. Dit is veel minder.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door bob op 08 feb 2007 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie