Alternatief achterwiel voor Skyteam Dax?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht...
Locatie: Maarssen

Alternatief achterwiel voor Skyteam Dax?

Bericht door RaRe »

Nu ik voor de 2e keer een achternaaf van een imi Skyteam Dax kapot heb gereden Afbeelding (cliprand afgebroken..)
Afbeelding
vraag ik me af wat voor mogelijkheden er bestaan als alternatief.

Ik zag iemand die een originele Dax naaf heeft bijvoorbeeld. Ik denk ook wel aan een Monkey achterwiel (die heeft geen rubbers, dus die slijt iets harder?) ik wil ook wel een andere achterbrug met wiel proberen (wie heeft er wat liggen?)

Zijn er alternatieve wielen die in een originele achterbrug passen van een scooter or minibike bijvoorbeeld? Hoeft niet mooi te zijn, moet solide zijn.. ik heb niet graag een achterwiel wat vastslaat met 120kmpu op de snelweg..

Alle info en eventuele aanbiedingen welkom, links naar producten, foto's zeer gewaardeerd Afbeelding
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg :mrgreen:

plofkop
Moderator
Berichten: 777
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: SS50 KO en een Chaly
Locatie: Amsterdam

Bericht door plofkop »

Hoe rij jij? Met hoeveel CC en hoe trek je op?

Dakana
4T-MSB regular
Berichten: 473
Lid geworden op: 29 jan 2007 15:08
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Dakana »

dit gebeurt ook met je honda dax naaf als je je wiel niet netjes recht zet bij het ketting spannen :)

monkey naaf is wel een optie maar zal je ketting sneller slijten en het is minder comfortabel, het kan wel Veel meer hebben.. (en je kan tot kleinere tandwielen achter gaan..)
Afbeelding

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Bericht door Dennis »

check ook even of je geen speling op je achterbrug hebt, dus dat je silent blocks niet goed zijn. Daar trek je alles ook scheef mee en ook je tandwiel gaat dan wringen.

Groeten,
Dennis
''UNOX MAN''

Gebruikersavatar
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht...
Locatie: Maarssen

Bericht door RaRe »

Ik heb een standaard 125cc Skyteam Dax, zo uit krat, nix an gedaan verder, enige nieuwe onderdeel is een snelle luchtfilter.

Ik zal alles nog eens nalopen, ding heeft pas 1400km gelopen.. ik ben geen leek, die originele Hondablokjes reviseerde ik vroeger voor de lol. Ik weet wel op welke dingen ik moet letten om iets goed in elkaar te zetten. Omdat ik ook deze nieuwe naaf niet vertrouwde heb ik het ding een paar keer nog op de bok nagekeken of alles nog ok was en recht zat.

Ik ben gewend dat een Hondatje nadat ik hem in mekaar heb geschroeft het gewoon 2500-3000km uithoudt zonder brokken (heen en terug naar de Cote D'Azur). Dit ding is nieuw en hij houdt het geen 1200km vol..

Eerste naaf ging stuk op 1200 km maar pas bij de 500 heb ik pas de gashandle aangepast om de gasschuif volledig open te kunnen krijgen en een snelle luchtfilter erop gezet.

Ik denk dat ik er een paar slotbouten in draai met bussen eromheen om dat tandwiel op zijn plaats te houden met wat sleuven zodat die rubbers nog werken, ik heb geen zin in een nieuwe naaf elke 3-400 km..
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg :mrgreen:

Gebruikersavatar
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht...
Locatie: Maarssen

Bericht door RaRe »

Nou rukkerig rijden.. dat is wat kleine jongetjes en meisjes doen op scooters, die weten niet of ze willen stoppen of rijden, en niet schijnen te weten dat gas geven ook gedoseerd kan.. :wink:

Maar geef toe: ik wil nog wel eens snel optrekken als ik in het verkeer in de stad sta.

Toch verwacht ik niet dat een naaf breekt na een paar honderd kilometer. Er moet ook wel wat beters te vinden zijn. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een Honda Zoomer wiel, wellicht dat die sterker zijn.
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg :mrgreen:

Berry
4T-MSB addict
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:48
Locatie: Bilthoven

Bericht door Berry »

Ik heb vorig jaar ook zo'n daxnaaf kapot gereden, net zoals die van jou. Dat spul is echt zo zacht als boter.
Toen het mij gebeurde zat ik alleen in noord noorwegen.... :lol:
Toen hebben we het achtertandwiel maar op de naaf vast laten bakken. Alu op staal lassen dus...lekker hoor :P

plofkop
Moderator
Berichten: 777
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: SS50 KO en een Chaly
Locatie: Amsterdam

Bericht door plofkop »

Dat het materiaal zacht is, dat weet ik, daarom hou ik daar dan ook wel rekening mee met het rijden. De dempingsrubbers moeten regelmatihg vervangen worden, de ketting moet recht staan en de achterbrug mag geen speling hebben, dan gaat het goed. Die immi rubbers zijn wel van slechte kwaliteit.

bob
4T-MSB regular
Berichten: 302
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:55
Locatie: nabij Enschede

Bericht door bob »

Uberhaubt dat de fabriek al verstevigde versies verkoop zegt al genoeg.

Tevens wel allemaal cheap-ass bami prijzen even wennen.

Plaats reactie