Distributie ketting spannen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
amigo
4T-MSB regular
Berichten: 289
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:31
Locatie: Eindhoven

Distributie ketting spannen

Bericht door amigo »

Hallo,

Ik was gister ff aan het sleutelen, toen ik lichtjes mn vliegwiel heen en weer liet bewegen hoorde ik een tik. Ik dacht, zal wel distributie ketting zijn. Dus kapje er af, en ja, ketting stond aan de slappen kant. Maar toen ik de ketting wilde spannen (dat schroefje wat geborgd is onder het vliegwielkapje) kon ik draaien wat ik wilde maar het schroefje ging niet in of uit. Dus de ketting ging ging ook niet strakker. Weten jullie wat het probleem is en wat kan ik er aan doen. Moet ik de bout onder het blok los halen waar de ketting spanner zit, of is dat een slecht idee?
Help me out :wink:

Name of Steel

Bericht door Name of Steel »

de veer zal waarschijnlijk wel "moe" zijn
Of het busje van de disteributie blijft steken, dit komt vrijwel altijd door slijtage..

Ehm,

je kan de veer vervangen, moet je idd die schroef eronder vandaan halen, maar makkelijk is, als je de onstekingsgrondplaat er effe vanaf haald, dat je meteen effe het busje en evt tandwieltjes vervangt..

Nadat je een nieuwe veer etc geinstaleerd heb, kijk of alles goed zit ( ook makkelijker als de grondplaat eraf ligt ) en of je kleptiming nog klopt -en- of je disteributiespanning wel verdeeld en strak is


succes!

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Bericht door gerbrandicus »

probeer eerst even het stelschroefje wat in te draaien. moer onderaan spanner los idd, dan je schroevendraaiertje naar binnen steken en het stelschroefje indraaien.

sowieso zal je distri setje wel versleten zijn hoor, maar de levensduur is misschien nog wel op te rekken.

amigo
4T-MSB regular
Berichten: 289
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door amigo »

dus die bout onder aan het blok eraf halen, en daaronder zit nog een stelschroef?

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Ja. Maar wel de goede bout eruit halen. Anders tap je je olie af.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

amigo
4T-MSB regular
Berichten: 289
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door amigo »

ja dat snap ik ook wel :wink: , ik ga vanmiddag maar eens kijken dan

amigo
4T-MSB regular
Berichten: 289
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door amigo »

ik heb maar eens die bout onder het blok eraf gehaald en de ketting proberen te spannen, maar toen ik het schroefje indraaide, schoot opeens een veer eruit. Dit is niet goed neem ik aan. Wat moet ik er aan doen?
Laatst gewijzigd door amigo op 12 feb 2007 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.

bob
4T-MSB regular
Berichten: 302
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:55
Locatie: nabij Enschede

Bericht door bob »

amigo schreef:ik heb maar eens die bout onder het blok eraf gehaald en de ketting proberen te spannen, maar toen ik het schroefje indraaide, schoot opeens een veer eruit. Dit is niet goed neem ik aan. WQat moet ik er aan doen?
Dit zie ik even niet voor me :?

amigo
4T-MSB regular
Berichten: 289
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door amigo »

nou kijk: je draait die bout onder je blok los, daar achter zit toch een stel schroef? Toen ik daar aan begon te draaien, schoot er een veer uit. Zo moeilijk lijkt mij dat niet. Of wel?

Steve55
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jan 2007 00:13

Bericht door Steve55 »

koop een hvn Magazine... staat t uitgebreid in :)
De stoerst koeler is een LOCKHART koeler... T is de kanariepiet met zn kont die em verstopt

arthur
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:24
Bezit: CT70 motodax
Locatie: Utrecht

Bericht door arthur »

Steve55 schreef:koop een hvn Magazine... staat t uitgebreid in :)
ja man hier heeft hij wat aan. De hvn magazines liggen tegewoordig idd gewoon bij de lokale bruna.

:roll:

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Bericht door René »

Je kan ze wel bestellen :wink:

Maar als je toevallig lid bent dan heb je het magazine gekregen, daar staat het idd ook in.

Die veer hoort er trouwens in. Dus veer erin en de schroef er weer in. Je hebt de verkeerde kant in gedraaid. Om hem strakker af te stellen moet je de schroef indraaien en niet uitdraaien. Succes

amigo
4T-MSB regular
Berichten: 289
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door amigo »

ja ik had eerst de bout erafgedraaid (zodat ik bij de stelschroef kwam) en daarna de stelschroef ingedraaid. Maar toen sprong de veer eruit. Ik heb toen de veer er weer in gepropt en toen snel de bout er weer op gezet, maar moet ik misschien eerst de stel schoef eruit halen, dan de veer, dan weer de stelschroef erin en daarna pas de afsluitingsbout?

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Bericht door René »

Als je die stelschroef in draait kan er volgens mij geen geen veer uit springen? Wat voor distributie spanner heb je eigenlijk? Een automatische of een handmatige spanner?

amigo
4T-MSB regular
Berichten: 289
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door amigo »

volgens miij een handmatige, want onder het vliegwielkapje zit ook een spanner.
Ik vond het idd ook raar dat die veer eruit kwam zetten. Toen ik de stelschroef aandraaide, toen ging de ketting ook niet strakker staan. :?

Plaats reactie