Blok splitsen -> moervast

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Lennaert
4T-MSB regular
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:36
Locatie: Amsterdam

Blok splitsen -> moervast

Bericht door Lennaert »

Na mijn grote avontuur met de cilinder ben ik nu bezig mijn blok uit elkaar te trekken, maar beide carterhelften zitten moervast. Alle schroeven eruit, en zo ongeveer alles wat ik kon vinden ligt eraf/uit. Uiteraard ook kop en cil. Vergeet ik iets? Of zit dit na een tijdje gewoon vast door bijv de pakking en moet ik dit losweken ofzo? Kloppen met de hamer werkt niet..
Geweld: veel herrie en een hoop snelheid. Brommerrijden is pure woede.

nitelife
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1843
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:17
Locatie: Ooievaarsstad

Bericht door nitelife »

schakelwals ook los?
TWD for life!

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

Ik heb mijn XL blok gesplitst door een plamuurmes scherp te slijpen en als steekmes voorzichtig tussen de helften te tikken om de boel wat los te krijgen. Vooral de pasbussen zullen denk ik het probleem zijn. Althans, dat was bij mij zo.
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

Lennaert
4T-MSB regular
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:36
Locatie: Amsterdam

Bericht door Lennaert »

schakelwals ook los?
hoediewatwaar zit die? wat moet daar voor los? Is de eerste keer dat ik het doe..
Geweld: veel herrie en een hoop snelheid. Brommerrijden is pure woede.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

Omdat die aan beide kanten door je blok heen vastzit, als jij je blok wil splitsen is het niet handig dat die schakelwals de boel bij elkaar blijft houden :wink:

En je kunt hem losdraaien achter de rubberendop boven je voortandwiel (naast je neutraallampje dingetje)
Ga heen en vereenvoudig u!

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

Omdat die aan beide kanten door je blok heen vastzit, als jij je blok wil splitsen is het niet handig dat die schakelwals de boel bij elkaar blijft houden :wink:

En je kunt hem losdraaien achter de rubberendop boven je voortandwiel (naast je neutraallampje dingetje)
Ga heen en vereenvoudig u!

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Bericht door Henk Veen »

Zorg dat je een Haynes manual hebt en kijk in de partslists of je soms een schroef/bout vergeten bent. Aan de onderkant van het blok zit dacht ik een uitsteeksel aan en van de carters waar je tegenaan kunt tikken met een (plastic) hamer om een begin te maken. Sla verder overal rondom het blok bij de pakking wat tegen de carters, dan moet het toch vrij snel los komen, tenzij er veel vloeibare pakking tussen zit. NOOIT met een schroevedraaier oid tussen de carters, dat geeft later lekkage. Zorg dat je blok zo ligt dat je het vliegwielcarter er af moet tillen, dan valt niet alles er direct uit.

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Volgens mij heb ik deze week al 3x uitgelegd waar de bout van de schakelwals zit. Maar OK, dat was om hem aan te draaien. Niet om hem los te draaien.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Lennaert
4T-MSB regular
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:36
Locatie: Amsterdam

Bericht door Lennaert »

Omdat die aan beide kanten door je blok heen vastzit, als jij je blok wil splitsen is het niet handig dat die schakelwals de boel bij elkaar blijft houden

En je kunt hem losdraaien achter de rubberendop boven je voortandwiel (naast je neutraallampje dingetje)
Die heb ik gisteravond ook al losgedraait, daar ligt het dus niet aan..

Ik heb twee foto's gemaakt van de zijkanten, misschien dat jullie nog iets ontdekken wat ik over het hoofd heb gezien?

Afbeelding
Afbeelding
Geweld: veel herrie en een hoop snelheid. Brommerrijden is pure woede.

Lennaert
4T-MSB regular
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:36
Locatie: Amsterdam

Bericht door Lennaert »

En de Haynesman, die is te downloaden op hondaheaven right? Want dat pdfje wat daar staat heb ik nog niet zoveel info uit, behalve dan uit exploded views
Geweld: veel herrie en een hoop snelheid. Brommerrijden is pure woede.

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Zo te zien zou het zo los moeten gaan. Ik zou eerst de koppelingskap eraf halen. Geef met een nylon hamer een paar tikken op de kickas Je hoort dan dat de helft loskomt. Daarna is het gewoon aan verschillende kanten trekken dat ie steeds een stukje loskomt en niet alleen maar aan 1 kant.

Zelfde geldt voor de middencarters. Met een nylon hamer of hamer met plankje ertussen een paar tikken op de kruktap en tandwielas.

Niet doodbeuken of met een stalen hamer gaan vervormen, gewoon een paar rake tikken dat het losschrikt. Daarna een beetje wrilkken zodat alles gelijkmatig loskomt.

Ik ga nog even de foto's bekijken om te zien of je echt niets vergeet.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Lennaert
4T-MSB regular
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:36
Locatie: Amsterdam

Bericht door Lennaert »

Net staan tikkelen en tokken op de kickeras en tandwielas met zowel een nylon hamer als met een stuk hout en een metalen hamer. Geen resultaat, alleen een mooi zingend geluid. Mijn olietapschroef heeft hier geen rol in neem ik aan? Die zit er nog in wegens een laatste beetje olie wat dan niet over de grond gaat druipen..
Geweld: veel herrie en een hoop snelheid. Brommerrijden is pure woede.

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

De aftapplug kun je inderdaad laten zitten. Ik denk dat je blok een beetje met de pakkingen vergroeid is. De aanhouder wint.

Zet de middencarters even met 2 boutjes vast als je de koppelingsmoer gaat losbeuken. Uiteraard nadat je eerst de kap hebt verwijderd.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie