bougie problemen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
pieter vd

bougie problemen

Bericht door pieter vd »

ik heb pas een honda cb125K5 gekocht. dit is een 4-takt twee cilinder.
ik had kort na de aankoop al een probleem. 1 van de cilinders deed niet mee. alles onderzocht en bleek gewoon da de bougie stuk was.

dus ik, 2 nieuwe bougies gaan kopen en hij reed weer als een zonnetje.
nu ben ik een kleine 100km verder en blijkt weer 1 van de cilinders niet mee te werken. terug de bougie. ik een andere erin gedaan en dan was de andere bougie ook stuk.

nu mijn vraag, hoe kan dat dat de bougies zo snel stuk gaan. ik heb wel gemerkt dat hij wat te rijk loopt dus heb ondertussen de gasnaalden al wel een standje naar beneden gezet.

kan een bougie dus op zo een korte tijd stuk gaan omdat hij te rijk stond of heb ik hier te maken met een ander probleem.

alvast bedankt.
groeten pieter

bonjour
4T-MSB addict
Berichten: 659
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:50

Bericht door bonjour »

Als de bougie's vaak stuk gaan, of beter bekend ''hij vreet bougies''
Dan is vaak de bobine versleten...

Maar kijk eerst eens of de contactjes en massa van de bobine goed zijn voordat je hem vervangt.
Dus ook de bougiedop controleren..

Persoonlijk zou ik bij een oud hok wat lang niet meer is gebruikt meteen de hele ontsteking opfrissen.
Dus contactjepuntjes vervangen, condensator, bobine, bougiedop, en alle contactjes schoonmaken.

Niets is vervelender dan electrische storingen, met name in de ontsteking..

edit :

En ja inderdaad, bougie's kunnen ook snel kapot gaan als de motor te rijk staat. :)
Honda CB50J -> 80J -> *in voorbreiding 125T*
Honda PC50
Honda CB77 *24-3-2011, klaar*
Plymouth Barracuda
Yamaha XT500 *in de prak, maar wordt gered*

toerieteller
4T-MSB addict
Berichten: 586
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:58
Bezit: ss50 c50 cd50 c310a
Locatie: amsterdam

Bericht door toerieteller »

bougies zijn ook een soort zekering(impv dat de hele cilinder+kop+zuiger naar de ratsmodee gaan, gaat de bougie 'naar de ratsmodee)net als de zekering in een versterker b.v.
dus de carberateurs (denk ik) naar een motorzaak brengen en laten ultrasoon reinigen.
ook kijken of de benzine wel de carberateurs berijkt met voldoende snelheid(kraantje beetje verstopt,b.v.).
Afbeelding cdi for life! Afbeelding

pieter vd

Bericht door pieter vd »

alvast bedankt voor de info.

de carbs heb ik al helemaal gekuist en nu ook beter afgesteld.
dus ik heb nu de optie om terug nieuwe bougies te kopen en dan kijken hoe ver ik kom, ofwel zoals BONJOUR zij, alles vervangen.

wat zou me dat ongeveer kosten om deze dingen te vervangen? en waar vind je die onderdelen? zijn die nog gewoon te vinden bij de honda dealer?

ik heb nog nooit de bobine en de kontactjes bekeken en zou dus ook niet weten of ze goed of slecht zijn. kan ik dit zelf op een vrij eenvoudige manier uitmeten of controleren?

groeten pieter

pieter vd

Bericht door pieter vd »

dan zal ik eerst nog maar eens 2 nieuwe bougies gaan halen en hem volledig juist afstellen. dan zal ik er eens mee langs de garage rijden om nog eens wat uitleg te vragen.

als iemand een ideetje heeft van hoeveel het zou kosten om alles te vervangen van de electriciteit, die mag dat nog altijd even posten. zo kom ik niet voor een verrassing te staan als ik naar de garage rij.
en die onderdelen zijn nog allemaal hetzelfde als vroeger?

jullie zijn alvast bedankt.

NIX
chaly addict
Berichten: 18850
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Niet echt zomaar. Je moet gewoon uitvissen welk onderdeel de problemen veroorzaakt en daar wat aan doen. Simpelweg alles vervangen is niet echt een probleem verhelpen maar gokken en hopen. Voor hetzelfde geld ligt ergens een sproeier los of sluit een vlotternaald niet helemaal af. kijk gewoon ales goed na en weet wat je nakijkt en naar welk effect je wil met welk onderdeel. Dan ben je gericht bezig.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

pieter vd

Bericht door pieter vd »

NIX: daar heb je groot gelijk in.

ik heb nu 2 nieuwe bougies erin gestopt en carbu's mooi afgesteld.
hij stond te rijk dus ik heb de gasnaalden een tandje naar beneden gezet de luchtfilters eens uitgeblazen. nu rijd hij weer als een zonnetje. en ik hoop dat het dus enkel aan de afstelling lag en niet aan iets anders.
de kleur van de bougies ziet er in elk geval al veel beter uit.

jullie horen het wel als het weer fout gaat.

groeten pieter

Plaats reactie