zongcheng (loopt wel, maar kut(p. 5)
-
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4576
- Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:10
- Bezit: Honda SS50 en C50
- Locatie: Odijk
En heb je wel een goede vonk? Dus mooi blauw en redelijk groot. Even checken hoeveel mm vonk je krijgt als je hem op een kleine afstand van je cilinderkop houdt. Dat zou iets van een centimeter moeten zijn dacht ik.nicker schreef:het is om tehuilen. hij vonkt en de bougie wordt nat. maar hij wil maar niet lopen. kloppenburg is vanmiddag geweest en toen deed hij het gewoon! hij vonkt nu nog steeds en de bougie word nat
maar hij wil maar neit lopen:S:S:S
Check dit ff.FAQ schreef:Voor als je brommer niet (meer) loopt:
Heb je een vonk?
-> bougie eruit draaien, contact aan, bougie in bougiedop en op de cilinderkop houden. Geef een zwengel aan de kickstarter en de bougie moet nu vonken.
Is dit niet het geval? -> andere/nieuwe bougie proberen.
Geen resultaat? -> bougiedop van de kabel afdraaien en kijken of je nu wel een vonk hebt (zie eerder genoemde criteria voor de vonk).
Geen vonk aan de kabel? -> het ligt niet aan bougie of -dop en er is iets structureel mis met je ontsteking dus nameten die handel. Check ook je draadboom op losse stekkers en/of draadbreuken (bij een breuk heb je meestal 'dan wel, dan niet' symptomen).
Komt er benzine in de cilinder?
-> contact uit en een paar keer trappen op de kickstarter met vol gas. Als het goed is, is de bougie nu vochtig en stinkt hij naar benzine.
Is je vonk op tijd?
-> de minder nouwkeurige manier is: vliegwiel net voor F (fire) een beetje heen en weer halen, tot je de contactpunten ziet openen.
De andere manier: neem een stukje schoon, dun papier (vloe bv) en klem dit tussen de contactpunten door deze open te zetten (vliegwiel voorbij F) en dan een stukje met de klok mee te draaien. Trek nu voorzichtig aan het papiertje en draai het vliegwiel langzaam tegen de klok in. Op het moment dat het papiertje tussen de punten uit schiet, openen ze.
Ze kunnen maximaal 5 milimeter voor, tot precies op de F openen. Later openen kost vermogen.
! Voor vervroegende vliegwielen geldt dat ze precies op de F moeten openen (in ieder geval niet ervoor) want anders vervroegt hij op hoge toeren te veel en dat kost je vermogen (stotteren, inhouden).
Staat je kleppentimimg goed? (als de nokkenasketting geen gekke dingen doet, verloopt je timing niet - dus dit is alleen zinvol als het spul los is geweest)
-> Haal het kapje dat links op je cilinderkop zit van de kop af (10mm kop aan de andere kant) zodat je het nokkenaskettingwiel ziet. Zet het vliegwiel op T (top dead end; bovenste dode punt van de zuiger)
Nu moet het O-tje op het nokkenaskettingwiel bij het streepje in de kop staan (het streepje zit aan de kant van het voorwiel). Als het O-tje precies tegenover het streepje staat, draai je vliegwiel dan 360 graden tegen de klok in.
Als je het niet zeker weet, kijk dan wat 1 tandje verder of een tandje terug doet met de timing en zorg dat het O-tje zo dicht mogelijk bij het streepje komt te staan (vliegwiel op T houden)
De klepstoterspeling kan ook zinvol zijn om te controleren; maar dan uit onderhoudstechnisch oogpunt. Als je er aan hebt lopen sleutelen, kan het zo zijn dat de kleppen bijvoorbeeld niet meer volledig sluiten.
Controleer de klepstoterspeling onder de klepdoppen op de cilinderkop.
Valse lucht:
valse lucht is lucht die buiten het normale traject om in je cilinder terecht komt. Dit kan zowel voor als na de carburateur zijn. Effect: het schopt je mengsel door de war en je carburateur is dus bijna niet af te stellen.
Vooral bij weinig of geen gas (stationair) is de onderdruk in het inlaatspruitstuk hoog (druk = laag), dus dan heb je er het meeste last van omdat je brommer dan het hardste zuigt aan de lekkage (dit geldt voor lucht die na de caruburateur je inlaat in lekt).
Je kunt het goed merken aan het gedrag van je brommer bij stationair lopen. Laat je plof stationair lopen en geef een beetje gas. Laat nu het gas los en dan is het een kwestie van luisteren; blijft je toerental redelijk hoog en wil hij maar niet zakken? Als afstellen van de schroefjes op de carburateur niet helpt heb je last van valse lucht (wat na je carburateur in de kop terecht komt).
Honda SS50 125cc 49cc
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:31
- Locatie: langbroek
ik heb dat ding gistermiddag gemaakt
alle draadjes netjes aangesloten verlichting gemaakt
en brommertje liep prima
heel mooi stationair en reageerde prima op het gas
dus valse lucht kan het niet zijn..
als hij vonkt zitten de draadjes dus ook nog steeds prima
ik denk dat het tijd wordt om er een ander carbje op te schroeven nick!
je hebt hem bij je blok gekregen dus dat is zo gedaan!
alle draadjes netjes aangesloten verlichting gemaakt
en brommertje liep prima
heel mooi stationair en reageerde prima op het gas
dus valse lucht kan het niet zijn..
als hij vonkt zitten de draadjes dus ook nog steeds prima
ik denk dat het tijd wordt om er een ander carbje op te schroeven nick!
je hebt hem bij je blok gekregen dus dat is zo gedaan!
Hondalul!!
kloppenburg! hij liep perfect toen jij er was! maar ik heb alle draden in het frame gestopt en die 2 kabels van de elec. start eruit gehaald. toen geprobeerd om te starten. liep niet dus toen andere carb erop gezet liep toen ook neit:S maar ikga nu even kijken of de bougie dan geod ovnkt en weer de oude carb erop zetten want de bougie is wle altijd nat mis krijgtie dan teveel benzine en is de vonk niet goed? ikga weer even sleutelen!