Vocht in bedrading?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
JCB
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 apr 2007 08:01
Locatie: Utrecht

Vocht in bedrading?

Bericht door JCB »

Ik heb nu al 3x gehad de afgelopen tijd dat mijn brommer gaat stotteren en soms zelfs helemaal uitvalt en hij het pas na 1/2 dagen weer doet.

De eerste keer was het toen ik van Utrecht naar Amsterdam reed in stortregen.

De tweede keer was toen ik een stuk had gereden in de sneeuw/motregen en ik hem daarna ongeveer 2 uur buiten had laten staan. Toen ik daarna wegreed hielt hij er na een paar straten mee op.

De derde keer was gisteren. `s ochtends deed hij het nog perfect. Daarna heb ik hem schoongemaakt met veel water en toen reed hij de straat al geneens meer uit....


Nu zei de man waar ik hem voor reparatie altijd naartoe breng dat het vocht in de bedrading was. Kan dit kloppen?

Ook zei hij dat er absoluut niks aan te doen is, is dat echt zo? Want als dat zo is betekent dat dus dat ik emt een brommer zit die ik met nat en zeer vochtig weer gewoon niet kan gebruiken.

Het gaat trouwens om een Singa, origineel op de CDI, spatborden en achterband na.

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Bericht door Henk Veen »

Vocht in de bedrading is meestal een probleem in het hoogspanningsgedeelte, dus vanaf de bobine t/m de bougiedop. Dan gaan er lekstromen lopen, waardoor er te weinig spannig overblijft voor de bougie. Vocht in de rest van de bedrading geeft oxidatie en slechte contacten, maar dat gaat niet weg als het weer droog wordt. Dus: probeer eens een andere bobine en bougiekop. Probeer een volgende keer eens de bedrading die nat is met een fohn droog te maken, dan weet je ook waar het zit.

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Ik gok op een slechte dop.

Zit er een dodemansknopje op? Volstoppen met vaseline of eruit halen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Marijn-singa
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 47
Lid geworden op: 28 jan 2007 04:03
Locatie: Utrecht

Bericht door Marijn-singa »

dit doet mij inderdaad weer herinneren aan de sinterklaasrit 2006, toen
het lekker regende en mijn singa niet vooruit te branden was: slechte
bougiedop. Makkelijk te verhelpen door een betere erop te knallen
De cursus 'omgaan met teleurstellingen' gaat helaas niet door.

hondaa48
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 186
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:37
Locatie: Ede

Bericht door hondaa48 »

vocht in het luchtfilter?

zoiets heb ik ook wel eens gehad, toen liep het filter telkens vol.. ( nouja. werd vochtig ) en ja, geen benzine, maar regenwater. :wink:

gr. Paul
"ons kent ons"
PBC bv.

JCB
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 apr 2007 08:01
Locatie: Utrecht

Bericht door JCB »

Henk Veen schreef:Vocht in de bedrading is meestal een probleem in het hoogspanningsgedeelte, dus vanaf de bobine t/m de bougiedop. Dan gaan er lekstromen lopen, waardoor er te weinig spannig overblijft voor de bougie.
Zou best eens kunnen. Vooral omdat hoe harder je probeert te rijden (dus meet vonken/stroom?) hoe vaker hij een paar seconden stilvalt. Want met 20km/h stottert hij bvb bijna niet maar bij 40km/h zoveel dat je haast gelijk terugvalt naar 0km/h.


Hoeveel kost een nieuwe bobine + bougiedop?

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

Bobine kost 16,50 ofzo, bougie 4,50 en de dop ook zoiets.. Maar probeer eerst alleen even een andere dop.. Want ik had laatst precies hetzelfde en de dop vervangen lostte alles op.

Ohja, en dat van die bedrading en dat er echt niets aan te doen is is natuurlijk lulkoek :wink:
Ga heen en vereenvoudig u!

maus
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 150
Lid geworden op: 28 jan 2007 18:31
Locatie: Doorn

Bericht door maus »

powerfilter ? of een normale? powerfilters zijn klote met regen
willem!

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

Niet als je ze in je frame stopt :wink:
Ga heen en vereenvoudig u!

Marijn-singa
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 47
Lid geworden op: 28 jan 2007 04:03
Locatie: Utrecht

Bericht door Marijn-singa »

is het trouwens alleen in de regen of ook als het buiten lekker droog is enzo?
De cursus 'omgaan met teleurstellingen' gaat helaas niet door.

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Bericht door irmin »

ern zoals nix zegt: de dodemansknop.
Deze schijnen wel eens kortsluiting te maken bij nat weer.
cracque frontal

SingaBernd
4T-MSB addict
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:10
Bezit: Honda SS50 en C50
Locatie: Odijk

Bericht door SingaBernd »

irmin schreef:ern zoals nix zegt: de dodemansknop.
Deze schijnen wel eens kortsluiting te maken bij nat weer.
Dat is zeker waar ! bij mijn Singa was dit ook een probleem, deze is nu uitgeschakeld. een NGK bougiedop doet ook wonderen.

Als je een nieuwe bobine + bougiedop hebt zou ik ze even insprayen met Tectyl Glashelder. dat houd ook vocht tegen!

SingaBernd
4T-MSB addict
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:10
Bezit: Honda SS50 en C50
Locatie: Odijk

Bericht door SingaBernd »

irmin schreef:ern zoals nix zegt: de dodemansknop.
Deze schijnen wel eens kortsluiting te maken bij nat weer.
Dat is zeker waar ! bij mijn Singa was dit ook een probleem, deze is nu uitgeschakeld. een NGK bougiedop doet ook wonderen.

Als je een nieuwe bobine + bougiedop hebt zou ik ze even insprayen met Tectyl Glashelder. dat houd ook vocht tegen!

Plaats reactie