Probleem
Probleem
Ik ben een blokje aan het bouwen en ben tegen een probleem aangelopen...
Het gaat om een setje 54x54 wat niet goed past. Ik heb een 12 volt griekse kruk en 54 cilinder met zuiger voor OT70 kop (beide Shark).
Eerst had ik alles netje gemonteerd, rustig beetje gedraaid, blokkeerde ie. Zuiger kwam tegen de klepjes. Toen een extra voetpakking gestoken. Blokkeren was verholpen.
Toen rustig een beetje gedraaid, zachtjes trappen, geen gekke geluiden. Contact aan, laten lopen. Een tik. Klepjes? Opnieuw gesteld voor de zekerheid. Alles weer in elkaar, weer gestart, nog steeds tikken...
Koppakking gecheckt, kwam ie niet tegen aan. Blijkbaar kwam de zuiger nog steeds tegen de klepjes, maar heel lichtjes. Dan maar extra koppakking erbij om te testen of dat het is. Door de extra pakking werd de distributieketting te kort -> nokkenastandwiel kan er niet meer op. Hmmmm....klote.
Toen maar een dunnere koppakking erbij gestoken, ongeveer 1/3e aan dikte van de normale koppakking. Met moeite ging het nokkenastandwiel erop. Klonk allemaal goed. Dus ik weer starten, maar nu maakt ie een licht fluitend geluid (te strakke distributieketting)....*&^%#%@!!!
Kortom: blijkbaar is de zuiger te hoog. De verkoper heeft expliciet vermeld dat deze zuiger voor OT70 kop is en daar lijkt ie ook op...
Wat is nu handig? Is het verstandig om te gaan klote met die zuiger? Of hebben jullie andere ideeen?
Het gaat om een setje 54x54 wat niet goed past. Ik heb een 12 volt griekse kruk en 54 cilinder met zuiger voor OT70 kop (beide Shark).
Eerst had ik alles netje gemonteerd, rustig beetje gedraaid, blokkeerde ie. Zuiger kwam tegen de klepjes. Toen een extra voetpakking gestoken. Blokkeren was verholpen.
Toen rustig een beetje gedraaid, zachtjes trappen, geen gekke geluiden. Contact aan, laten lopen. Een tik. Klepjes? Opnieuw gesteld voor de zekerheid. Alles weer in elkaar, weer gestart, nog steeds tikken...
Koppakking gecheckt, kwam ie niet tegen aan. Blijkbaar kwam de zuiger nog steeds tegen de klepjes, maar heel lichtjes. Dan maar extra koppakking erbij om te testen of dat het is. Door de extra pakking werd de distributieketting te kort -> nokkenastandwiel kan er niet meer op. Hmmmm....klote.
Toen maar een dunnere koppakking erbij gestoken, ongeveer 1/3e aan dikte van de normale koppakking. Met moeite ging het nokkenastandwiel erop. Klonk allemaal goed. Dus ik weer starten, maar nu maakt ie een licht fluitend geluid (te strakke distributieketting)....*&^%#%@!!!
Kortom: blijkbaar is de zuiger te hoog. De verkoper heeft expliciet vermeld dat deze zuiger voor OT70 kop is en daar lijkt ie ook op...
Wat is nu handig? Is het verstandig om te gaan klote met die zuiger? Of hebben jullie andere ideeen?
-
- chaly addict
- Berichten: 18901
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Klepschotels kunnen qua diameter ietsje afgedraaid worden en zuiger kan afhankelijk van de plek waar die geraakt wordt ook wat afgedraaid of weggedremeld worden. Met een stukje klei op de zuiger bepaal je door welke klep en op welke plek er iets weg zou moeten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:31
- Locatie: Werkhoven
Ik zou eerst uitvogelen waar de zuiger precies tegenaan komt, d.m.v. een stukje klei o.i.d. wat HJ al zei.
Of het verstandig is om wat van de zuiger af te halen weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee.
Mocht het echt een heel klein stukje zijn wat je er af moet halen dan zou dat toch niet zo veel kwaat moeten kunnen lijkt mij?
Of het verstandig is om wat van de zuiger af te halen weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee.
Mocht het echt een heel klein stukje zijn wat je er af moet halen dan zou dat toch niet zo veel kwaat moeten kunnen lijkt mij?
Eens kijken of de speelgoedwinkel om de hoek klei verkoopt...
Het gaat blijkbaar om 1mm ongeveer, want dat is het verschil als ik die dunne koppakking er extra bij steek. 1mm van een zuiger afhalen zou niet heel veel uitmaken denk ik? Maar goed, eerst dus idd maar eens uitvogelen waar wat wat raakt.
Het gaat blijkbaar om 1mm ongeveer, want dat is het verschil als ik die dunne koppakking er extra bij steek. 1mm van een zuiger afhalen zou niet heel veel uitmaken denk ik? Maar goed, eerst dus idd maar eens uitvogelen waar wat wat raakt.
-
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4576
- Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.
Re: Probleem
Berry schreef:Ik ben een blokje aan het bouwen en ben tegen een probleem aangelopen...
Het gaat om een setje 54x54 wat niet goed past. Ik heb een 12 volt griekse kruk en 54 cilinder met zuiger voor OT70 kop (beide Shark).
Eerst had ik alles netje gemonteerd, rustig beetje gedraaid, blokkeerde ie. Zuiger kwam tegen de klepjes. Toen een extra voetpakking gestoken. Blokkeren was verholpen.
Toen rustig een beetje gedraaid, zachtjes trappen, geen gekke geluiden. Contact aan, laten lopen. Een tik. Klepjes? Opnieuw gesteld voor de zekerheid. Alles weer in elkaar, weer gestart, nog steeds tikken...
Koppakking gecheckt, kwam ie niet tegen aan. Blijkbaar kwam de zuiger nog steeds tegen de klepjes, maar heel lichtjes. Dan maar extra koppakking erbij om te testen of dat het is. Door de extra pakking werd de distributieketting te kort -> nokkenastandwiel kan er niet meer op. Hmmmm....klote.
Toen maar een dunnere koppakking erbij gestoken, ongeveer 1/3e aan dikte van de normale koppakking. Met moeite ging het nokkenastandwiel erop. Klonk allemaal goed. Dus ik weer starten, maar nu maakt ie een licht fluitend geluid (te strakke distributieketting)....*&^%#%@!!!
Kortom: blijkbaar is de zuiger te hoog. De verkoper heeft expliciet vermeld dat deze zuiger voor OT70 kop is en daar lijkt ie ook op...
Wat is nu handig? Is het verstandig om te gaan klote met die zuiger? Of hebben jullie andere ideeen?
Ga heen en vereenvoudig u!
Als het de kleppen zijn die tegen de zuiger komen kun je ook de klepuitsparingen in de zuiger veranderen om zo van het getik af te komen.
Een andere veel voorkomende tik is de zuiger tegen de koppakking.
Dat kan komen doordat de gaten niet altijd netjes op hun plek zitten in de pakking, of vanwege een cilinder met het gat uit het midden.
Oplossingen als afdraaien en veel pakking monteren kan je wel van het getik af helpen maar veranderd ook je compressieverhouding, dat wil je misschien niet...
Succes!
Een andere veel voorkomende tik is de zuiger tegen de koppakking.
Dat kan komen doordat de gaten niet altijd netjes op hun plek zitten in de pakking, of vanwege een cilinder met het gat uit het midden.
Oplossingen als afdraaien en veel pakking monteren kan je wel van het getik af helpen maar veranderd ook je compressieverhouding, dat wil je misschien niet...
Succes!
http://www.4taktwinkel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;