Schakelen NT C90

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Schakelen NT C90

Bericht door Brommert »

Ik vroeg mij eigenlijk even af hoe een NT C90 3bak hoort te schakelen. Alles naar beneden (N-1-2-3), dat weet ik. Maar ik dacht dat een C90 een rotatie bak had, maar na de 3 kan ik niet naar zijn vrij, ook niet als ik stil sta. Als ik stil sta in zijn vrij kan ik wel naar de 3 schakelen. Hoort dit zo?

Mijn 110bami heeft ook een rotatie bak, maar daar kan ik altijd van zijn 4 naar zijn vrij schakelen, ik was eigenlijk in de veronderstelling dat dat bij een C90 3bak ook zo was.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

chaly-dude
chaly's angel
Berichten: 1617
Lid geworden op: 27 jan 2007 20:42
Bezit: halve SS50, XL600V Transalp
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door chaly-dude »

ik heb ook een C90 3 bak en die kan dat idd wel, van 3 naar vrij.

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Klinkt haast alsof je wat verkeerd om gemonteerd hebt.

Hier ligt ook zo'n bak, maar niet in gemonteerde toestand.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Bericht door Brommert »

Dus hij hoort wel altijd van de 3 naar de vrij te kunnen schakelen? (ook als je rijd of alleen als je stil staat)

Hmmmm..... ik heb het blok zelf niet in elkaar gezet, dat heeft Ildert voor mij gedaan, omdat ik daar zelf geen tijd/zin/niet het juiste gereedschap voor had. Dus dan moet het blok weer een keer open. Helaas.

Maar kan ik hier voorlopig wel mee blijven rijden, of gaat er dan wat kapot? Het blok rijd verder wel gewoon goed, en schakelen gaat ook gewoon soepel. En ik heb het de komende tijd erg druk.

Ik zal het dan zelf wel een keer open trekken, want om bij de bak te komen hoeft de koppeling er niet af toch? Want daar heb ik niet de juiste sleutel voor.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

Jawel, anders kun je je blokje niet splitsen..

En als alle klopt kun je inderdaad alleen vanuit stilstand terug naar de 0, als je rijdt is dat niet wenselijk, dus heeft honda je dit onmogelijk gemaakt :wink:
Ga heen en vereenvoudig u!

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Bericht door Brommert »

Kippenverver schreef:Jawel, anders kun je je blokje niet splitsen..
Ok, dan moet ik het blokje dus weer een keer weg brengen.
Kippenverver schreef:En als alle klopt kun je inderdaad alleen vanuit stilstand terug naar de 0, als je rijdt is dat niet wenselijk, dus heeft honda je dit onmogelijk gemaakt :wink:
Ik zie niet helemaal waarom dat onwenselijk zou zijn. Mijn bami blokje kan ik gewoon als ik 80 rijd in zijn 4 in vrij zetten, het enige nadeel daarvan is dat je dan ook weer gewoon naar zijn 1 kunt. Maar dit heb ik eigenlijk nooit als nadeel gezien.

Hmmmm.... maar dat zal dan ook wel de reden zijn dat Honda het onmogelijk heeft gemaakt.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

Die koppelingsleutels moeten ook wel gewoon verkrijgbaar zijn bij een toko bij jou in de buurt hoor..

Johannes is Rouveen verkoopt ze sowieso, maar dat is een beetje uit richting voor jou :wink:
Ga heen en vereenvoudig u!

Coos
SPONSOR
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 jan 2007 20:48
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Coos »

Er zit een mechaniekje in dit type versnellingsbak wat het schakelen naar 0 onmogelijk maakt tijdens het rijden. Deze kan er ook uit, dan schakelt hij ook tijdens het rijden gewoon door.

Wat trouwens nog wel eens wil helpen als het mechaniekje blijft hangen:
duw je brommer eens achteruit, wil hij dan wel van 3 naar 0?
http://www.4taktwinkel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1347
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Bericht door ildert »

hee ik was al benieuwd hoe het was met het blok...maar niet goed dus begrijp ik.

ik heb die sleutel uiteraard wel, als je een keer langs komt fixen we dat wel...heb je die andere bak nog, of heb je die al verkocht inmiddels? ...misschien dat die drumlock van de bak die er nu in zit blijft hangen.
grote klappen, snel thuis

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Bericht door gerbrandicus »

Blok splitsen met koppeling er helemaal op kan trouwens prima, in sommige gevallen heel makkelijk, in dit geval echter niet :wink:
Useless info :oops:

bart beekhuizen
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1517
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:09
Bezit: c310, huisman bakbrommer, apollo bakbrommer,
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Bericht door bart beekhuizen »

gerbrandicus schreef:Blok splitsen met koppeling er helemaal op kan trouwens prima, in sommige gevallen heel makkelijk, in dit geval echter niet :wink:
Useless info :oops:
waarom niet dan? schakel as kan toch blijven? koppelings dexel wel er af en zo en primaire overbrengings-circlip los, boutje van de schakelwals en dan moet ie uit mijn hoofd los kunnen(aannemend dat je aan de andere kant al weg hebt)
Afbeelding

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1347
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Bericht door ildert »

schakelarm haakt 'in' de klok...dus plaatje er ook af halen.

maar het lijkt me toch makkelijker de koppeling er gewoon ff af te halen hoor.
grote klappen, snel thuis

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Bericht door Brommert »

ildert schreef:hee ik was al benieuwd hoe het was met het blok...maar niet goed dus begrijp ik.
Het blok rijd verder prima hoor, alleen zit er dus iets niet helemaal lekker in de bak.
ildert schreef:ik heb die sleutel uiteraard wel, als je een keer langs komt fixen we dat wel...heb je die andere bak nog, of heb je die al verkocht inmiddels? ...misschien dat die drumlock van de bak die er nu in zit blijft hangen.
Die andere bak ligt hier nog, ik zal als ik mijn andere achterwiel binnen heb het bami blok wel weer onder de Cee schoppen en een keer langs jou komen.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Brommert schreef:Ik zie niet helemaal waarom dat onwenselijk zou zijn. Mijn bami blokje kan ik gewoon als ik 80 rijd in zijn 4 in vrij zetten, het enige nadeel daarvan is dat je dan ook weer gewoon naar zijn 1 kunt. Maar dit heb ik eigenlijk nooit als nadeel gezien.
Probeer maar eens :D
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Bericht door Brommert »

Jurrien schreef:
Brommert schreef:Ik zie niet helemaal waarom dat onwenselijk zou zijn. Mijn bami blokje kan ik gewoon als ik 80 rijd in zijn 4 in vrij zetten, het enige nadeel daarvan is dat je dan ook weer gewoon naar zijn 1 kunt. Maar dit heb ik eigenlijk nooit als nadeel gezien.
Probeer maar eens :D
Ik heb het wel eens meegemaakt hoor, met 80 mis trappen en in zijn 1 terecht komen. Gillende motor, en slippend achterwiel.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

Plaats reactie