71 spaaks wielen, waarom niet kruislings spaken??

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

71 spaaks wielen, waarom niet kruislings spaken??

Bericht door Dennis »

Voor mijn toekomste project ga ik zelf van deze wielen inspaken, maar ik wil eigenlijk gewoon kruislings spaken, met binnen en buitenspaken, dus niet zoals de meeste wielen die ik zie, alle spaken zijn binnenspaken en steken recht naar de velg toe.

Is het luiheid ofzo? of is er echt een reden voor?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Honda-C5 ... enameZWDVW

alvast bedankt,
Dennis
''UNOX MAN''

john
4T-MSB zombie
Berichten: 3342
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:50
Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50
Locatie: keukenhof city

Bericht door john »

staat mooier.
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Bericht door Dennis »

Neeeeee joh! :wink: Het staat helemaal niet snel vind ik. kruislings staat snel. Hele dikke chrome spaken erin, misschien af en toe expres een paar spaken weglaten, zodat je van die ruimtes in je wiel krijgt, zoiets.

Ik heb het in mijn hoofd, maar ik weet nog niet zeker of ik het zo ga doen.

Verder commentaar welkom!

Groeten,
Dennis
''UNOX MAN''

Steve55
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jan 2007 00:13

Bericht door Steve55 »

Let wel op dat de gaten in de velg dan ook schuin geboord zijn... Ander buig je de spaken en komt er een verkeerde kracht op te staan...
De stoerst koeler is een LOCKHART koeler... T is de kanariepiet met zn kont die em verstopt

edho
4T-MSB addict
Berichten: 511
Lid geworden op: 28 jan 2007 00:37
Bezit: S90 zwart 1965
SS50 1978/80
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door edho »

Er is ook technisch een verschil.
De recht gespaakte wielen kunnen waarschijnlijk een grotere asdruk aan, je ziet ze ook wel in stuntfietsjes.
De gekruiste spaken (origineel) vangen ook de krachten van remmen en acceleratie beter op.

Bij welk wiel dan ook spaken weglaten lijkt me een onveilige keuze.
.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je had.

Marinus84
4T-MSB addict
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:20
Locatie: Haarlem

Bericht door Marinus84 »

edho schreef:Er is ook technisch een verschil.
De recht gespaakte wielen kunnen waarschijnlijk een grotere asdruk aan, je ziet ze ook wel in stuntfietsjes.
De gekruiste spaken (origineel) vangen ook de krachten van remmen en acceleratie beter op.

Bij welk wiel dan ook spaken weglaten lijkt me een onveilige keuze.
Je ziet ook weleens fietsen met op 5 plekken 2 spaken.
Van die zwarte meestal

Dus in totaal per wiel 10 spaken.
En dan in setjes van 2 tegenover elkaar op 5 plekken verdeeld over de velg.

Ook erg mooi, maar dat gaat op een brommer niet relax zijn, aangezien als hij stil staat het gewicht natuurlijk naar beneden drukt, en dan gaan de spaken denk ik uiteindelijk krom :S

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Dat is een modegeintje en je hebt een wiel dat met een slag niet meer recht te spaken is. Handig voor de fietsenmaker. Kan ie alleen nog maar een compleet wiel verkopen of een complete velg overspaken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

Kruislinks vind ik zelf ook mooier, en het is volgens mij ook een stuk sterker..

Plaats reactie